Synpunkter?

M

Mie

Äldre bukig nsv, motioneras ca 3 ggr i veckan bestående av skogspromenader.
Under ett dygn får hon ca 10 kg hösilage, 3-4 dl betfor och mineraler. Jag har precis även tillsatt 3-4 dl lucernpellets.

Synpunkter? Verkar det vettigt?

Sv: Synpunkter?

Då är det svårt att ha några synpunkter. Du får helt enkelt använda ditt eget omdöme och titta på hästen, om den håller bra hull, är bra musklad. Hur den mår helt enkelt.

Mina synpunkter rör mängden grovfoder, det låter i mina öron som en väldigt liten giva. Våra islänningar som förmodligen väger långt mycket mindre får 7 kg grovfoder med en TS av 74% + lucernhack, bukigheten tyder på ett underskott av protein.

mer lusern! och så sant du inte har väldigt torrt silage så låter 10 kg i minsta laget. men om du lägger till 3-4 kg lusern så blir det nog okej.

Tack för svar. Tänkte jag skulle utöka lucern men vet inte hur pass långsamt man skall gå tillväga...

Men är 10 kg vad hästen max petar i sig på fri tillgång? Om inte så tycker jag att du ska öka hösilagegivan istället för att ge mer lucern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 048
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar