Synpunkter på medryttarens utrustning

Sv: Synpunkter på medryttarens utrustning

Det där resonemanget förstår jag inte. Jag skulle hellre låna hjälm om jag tvunget måste rida och inte har min egen med mig, men absolut rider jag helst i min egen. Den vet jag ju vad den har varit med om. Men hjälmens vara eller icke vara det är en diksussion vi inte behöver ta här. Ingen rider hursomhelst min häst utan hjälm.

Var enda en i min två närliggande ridsportbutiker; uvex, CO, JW, den som heter något med 8 i namnet, champion showring, något billighetsmärke som liknade den jag har och några till. Jag får leta vidare helt enkelt.

Nej, nu har du missuppfattat, det är jag som har svårt att köpa hjälm till mig själv:laugh: Vill någon annan ha hjälm får de snällt betala den själv. Jag har utgifter nog ändå. Var mest ett exempel, att handskar är betydligt billigare så det skulle jag kunna tänka mig att köpa åt någon annan, passform på hjälm är svårare, liksom skor och säkehetsväst.

Källquists hjälm skall noteras i minnet.

Ang ni som inte använder handskar, det är ju givitvis upp till var och en, men har man en häst som man vet pullar eller slår med huvudet är handskar guld värda. Även snälla hästar kan bli skrämda och dra upp stora skador i oskyddade händer, handskar skyddar iallafall lite.

Men hur illa kan det vara egentligen? Hon skälv verkar ju inte tycka att det är något problem.

Jag har en Eurolite hjälm och den tycker jag är lite avlång i passformen.
Kostar ca 7-800kr.

Sambon har en Double Horse som han betalade 99kr för på rea och den är mer avlång än vad Eurolite hjälmen är.

Kanske något att titta på och prova om du inte redan gjort det?

Men hur illa kan det vara egentligen? Hon skälv verkar ju inte tycka att det är något problem.

Bara för att hon inte förstår att det är ett problem betyder det ju inte att det inte finns ett problem?

Jag vill inte ha ngn som rider min häst utan basic säkerhetsutrustning som är garanterad att fungera som den ska i skarpt läge.

Hej!

Jag kräver att alla som rider min häst har hjälm, väst är upp till dem själva. Huruvida hjälmen åkt i backen miljoner gånger kan jag tyvärr inte hålla reda på, jag förutsätter att folk tar ansvar för sin egen hälsa så pass mycket.

Jag kräver också att de rider med den utrustning jag tillhandahåller (både för hästens och min egen skull) och att de tar hand om sagda utrustning. Sen finns det många som tycker min utrustning är "osäker" eftersom jag inte rider med bett och inte anser att jag behöver hackamore på min ursnälla pålla, hon stannar lika bra för röst eller kapson.

Gör min medryttare nåt riktigt "osäkert" och jag får veta det påpekar jag det, så den slipper riskera skador.

/Lavinia

hade nog påpekat om medryttaren red utan hjälm eller i en gammal sliten som farit i backen några gånger, i skor utan klack, i jacka eller byxor med knappar eller kedja på baken så det skrapar mot sadeln(har haft en sadel med mycket skrap på sitsen efter det, sjukt synd på annars fin sadel.)

kan inte klaga om medis rider utan väst, med munkluva på tröjan, utan handskar, eller utan chaps då jag gör det själv ibland. och ja, det kan vara en säkerhets risk att rida utan handskar och chaps, skav på fingrar gör ont! och ja ... chaps... det är inte fint med bara ridskor + strumpor! de gånger jag gör det är endast när jag glömt bort det.

Fast om du säger till medryttaren när denne börjar att du vill att hen använder hjälm, säkerhetsväst och skor/stävlar med klack kan du ju förvänta dig att hen gör det också oavsett om du inte alltid gör det.

Min nya medis börjar nästa vecka och till henne har jag sagt att jag vill att hon använder hjälm,väst och skor/stövlar med klack när hon rider min häst.
Visst om hon glöm sin väst ngn gång så är väl inte det ngn katastrof men jag vill att hon generellt ska använda den iaf.
Men det är ju bara av omtanke för hennes skull då min häst hittar på egna ideér nu å då från ingenstans som gör att även den bäste får tugga grus...

Menar ni att ni tycker att det är nödvändigt med handskar? Godkänd hjälm och skor med klack (+ ev säkerhetsväst) tycker jag är ok att kräva, men handskar (sa hon som i stort sett bara har handskar när det är minusgrader)?

/AA

Menar ni att ni tycker att det är nödvändigt med handskar? Godkänd hjälm och skor med klack (+ ev säkerhetsväst) tycker jag är ok att kräva, men handskar (sa hon som i stort sett bara har handskar när det är minusgrader)?

/AA

Nödvändigt och nödvändigt, det handlar nog mer om vilken häst man jobbar med om man anser det nödvändigt.

Jag tycker att det är klokt att använda det till min häst eftersom han inte alltid följer som ett ljus och om/när han hoppar å studsar går det fort och lätt att bränna sönder händerna utan handskar.

Men stallkompisens häst som aldrig gör ngt så man börjar fundera om den verkligen lever och inte bara är en robot känns det ju onödigt med handskar om man inte vill ha det för att man fryser eller så.

Nu har jag ingen medryttare. Men ska man rida min häst, ska hjälm vara på. Han är himla go', men har sina dagar och får sina ryck, och han är väldigt stark när han sätter den sidan till.

Det är väl ungefär det kravet jag har. Handskar använder jag själv bara om vädret kräver det (har lite dålig blodcirkulation i händerna) - tycker för det mesta att de är i vägen, jag får bättre kontakt utan. Hur tunna eller dyra de än är. Så det kan jag knappast kräva av andra heller. Mina stigbyglar går det att köpa en korg till, så att foten inte kan åka igenom stigbygeln, och har man sådan kan man rida i gympaskor om man vill. Skoval efter val av stigbygel, helt enkelt.

Det är så länge sedan jag hade häst och medryttare att säkerhetsväst inte var aktuellt, men framför allt när jag hade minderåriga medryttare pratade vi säkerhet innan de fick börja rida. Jag krävde hjälm och vid ridning utan ordentliga ridskor/stövlart ex gummiskor fick de rida barbacka eller utan stigbyglar.

Dessutom påpekade jag att ringar lätt blir ovala och måste klippas upp och att det inte är särskilt trevligt att få en örsnibb uppsliten när ett örhänge fastnar i nosgrimman när hästen är lite väl närgången. Jag tror ingen av mina medryttare red med ringar men jag vet att de fortsatte med örhängen, men aldrig stora eller dinglande.

Jag håller med dig här, det beror på vilken häst man hanterar och i vilken situation. Men även min snälla pensionär fick ett ryck i höstas som resulterade i permanent skada på mitt finger för jag "skulle ju bara" och hade inte handskar just den gången. Nu har jag nedsatt rörlighet och får ont vid belastning (dvs bära matkassar, vattenhinkar, höpåsar och liknande). Har starka misstankar om att handskar hade minskat effekten av kraften i hästens ryck.

Knapplån

Hästägaren kan absolut ställa krav på medis utrustning. Inte in absurdum - men krav på hjälm, vettiga ridskor/stövlar, och kläder som inte fladdrar runt och kan skrämma hästen är ändå helt normala förväntningar, det är också sådant faktiskt gör stor skillnad om det mot förmodan skulle hända någonting. Detsamma med att inte rida med stora smycken, och annat.

Väst är jag dåligt på att använda själv, men vill medis ha det ser jag det bara som ett plus. Jag är annars avslappnad med att låna ut grejer, vill man låna handskar, hjälm, stövlar och storlekarna passar så stör det inte mig - så länge allt är rent och tillbaka på sina platser när jag kommer.

Balahé - Kavalkade heter ett märke som har hjälmar för "specialhuvuden" ;).

Jag har bara krav på hjälm, av det enkla skälet att jag tycker det är idiotiskt att rida utan och jag inte vill ha ett pucko som medryttare :angel:, men också för att jag inte vill bli indirekt anklagad om det händer något rejält. Folk tänker ju inte alltid rationellt när de eller nära och kära råkar ut för saker.

Annars lägger jag mig absolut inte i, jag rider själv inte alltid i skor/stövlar med klack och har mer än en gång haft huvtröja eller träningsbyxor på, och väst totalvägrar jag, så det vore hyckleri att kräva något liknande av medryttaren.

Eller ja, hel eller åtminstone ren sätter jag krav på för att skona hästens utrustning.

När det gäller säkerheten så tycker jag absolut du ska säga till.

Svarar flera.

Vad skönt att det inte bara är jag som tänker på medmänniskorna;) Som någon av er skrev tänker jag på vad som händer om det värsta sker. Har man sett till att ha så säker utrustning som möjligt till både häst och ryttare så har man gjort så gott man kan. Man kan resonera som så att hon/han är ju vuxen och får stå sitt kast själv, men om jag bara skall gå till mig själv så inte 17 tänkte jag för några år sedan på att säkerhetsvästen jag köpte -98 skulle vara skadad - jag hade ju inte ramlat av med den mer än en gång:D Att materialet åldras slog mig inte förrän jag läste något om det på nätet. Samma sak om hjälm, jag vet flera som inte fått den informationen utan går på hur mycket stryk hjälmen fått VID AVFALLNING. Ryser när jag tänker på att pappa kastade stallväskan (med hjälmen i) nerför trappan när han tröttnade på att kliva över den i hallen:crazy:

Om man informerar om att hjälmen/västen/wathever bör bytas ut för att vara säker har man åtminstone gett personen en möjlighet att göra ett aktivt val; att skita i det man just hört och hoppas på det bästa, eller att köpa ny utrustning. Säger man inget kan man ju inte veta att personen är infomerad.

Precis, för tänk hur dåligt man själv skulle må om sin medryttare ramlar av och får hjärnskador pga hjälmen är gammal och materialet föråldrat så det inte tar upp stötar som det är tänkt och det hade kunnat avhjälpas med en ny bättre hjälm.
Bara för att man inte vågat säga till en ovetande medryttare att hjälmen är kass...

En människa som man låter rida och sköta sin älskade häst borde man ju tycka om...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka