Synpunkter på medryttarens utrustning

Sv: Synpunkter på medryttarens utrustning

*KL*
Som medryttare skulle jag tycka att det var helt berättigat om ägaren krävde att jag använde hjälm, väst och vettiga skor. Handskar skulle jag nog vägra om det inte är snorkallt men då får jag ju skylla mig själv om jag bränner sönder händerna, det lär inte hända en livshotande olycka pga det...

Stallägaren kräver att vi använder hjälm vilket jag tycker är bra, det efterlevs dock inte av alla och något jag VERKLIGEN tycker är uruselt är att vi har en instruktör som rider elevernas hästar utan hjälm på. Dåligt! Sorry för OT.

Hjälm och vettiga skor är ett måste.

Gärna säkerhetväst, men det är ett rätt dyrt inköp så det känner jag inte att jag kan kräva. Sen om medis rider i ridbyxor eller mjukisbyxor, snygg tröja eller den gamla från medeltiden det struntar jag fullständigt i.

På vintern är det reflex krav, både på häst och medryttare!

Hjälm och vettiga skor är ett måste.

Gärna säkerhetväst, men det är ett rätt dyrt inköp så det känner jag inte att jag kan kräva. Sen om medis rider i ridbyxor eller mjukisbyxor, snygg tröja eller den gamla från medeltiden det struntar jag fullständigt i.

På vintern är det reflex krav, både på häst och medryttare!

Fast en bra säkerhetsväst måste ju inte vara svindyr..
Jag köpte en till min sambo för 200kr på rea och den sitter jättebra.
Visst den kanske inte är lika supersmidig som min för 2500kr men oftast rider ju inte en medryttare så ofta så då kanske man kan kompromissa lite på komforten.
Kan självklart bli problem att hitta en passande säkerhetsväst som är billigare om man inte drar normalstorlekar.

Reflex håller jag med om är ett krav, men det borde väl vara hästägarens ansvar att se till att det finns reflexer åt häst och ryttare?
Men man kan absolut kräva att det används!

*kl*

Jag kräver att mina medryttare ska ha ridhjälm och vettiga skor.

Jag håller med reflexer som reflexväxt och reflexkoppel om ryttaren trivs bättre med det i stället.

Min nya medryttare skaffade ny hjälm och säkerhetsväst då hon tyckte det kändes bäst så då vi oftast rider i skogen och hennes gamla hjälm var över 15 år så den kändes inte så säker...

När min häst är pigg har jag bett min medryttare låna min säkerhetsväst då hon inte har en egen. Jag är hönsig och bryr mig mycket, hon får gilla läget om hon vill rida min häst. Som tur är tar hon mig med en klackspark och tar på sig säkerhetsvästen. Jag skulle få så dåligt samvete om något hände henne så jag är hellre en tjatkärring! :)

Fast en bra säkerhetsväst måste ju inte vara svindyr..
Jag köpte en till min sambo för 200kr på rea och den sitter jättebra.
Visst den kanske inte är lika supersmidig som min för 2500kr men oftast rider ju inte en medryttare så ofta så då kanske man kan kompromissa lite på komforten.
Kan självklart bli problem att hitta en passande säkerhetsväst som är billigare om man inte drar normalstorlekar.

Jag märker stor skillnad på de västar jag har provat för under 500 mot min egen som också köptes för 2500kr, men antar att det beror på hur kinkig man är.

Sen när jag tänker efter så gör jag nog lite skillnad beroende på häst också, hade jag haft en unghäst/ sprattel-johannes/istadig ja då hade jag nog haft krav på väst. Men mitt varmblod var visseligen inte lätt att rida nånstans men hon var het framåt och inte så mycket skvättig i sidleds, så där fick medis göra ett val.

En annan skillnad gör jag också när det kommer till ålder, om jag har en minderårig medryttare då ska väst vara på, vuxen medryttare (på en vettig häst som sagt) ja då får medis välja (och ta ansvar!) själv när det kommer till väst.

Men även om jag har en "vettig" häst och en vuxen medryttare så kommer jag noga påpeka att jag gärna ser att medis använder väst, men inte lägga det som ett krav som sagt.

Reflex håller jag med om är ett krav, men det borde väl vara hästägarens ansvar att se till att det finns reflexer åt häst och ryttare?
Men man kan absolut kräva att det används!

Absolut är det hästägarens ansvar (tog jag för givet så det var nog därför jag missade att skriva det:))

Senast ändrad:

KL*
Reflexer är såklart något som hästägaren står för. Möjligtvis om man är för stor/liten för att passa i befintlig reflexväst att man kan investera 50:- i en egen, men till hästen är det ju givet. Enligt mig alltså.

Att använda säkerhetsväst kan jag inte med gott samvete kräva av andra, då jag inte alltid gör det själv. Den funkar inte så bra med det djupa sätet på dressyrsadeln:angel:

Nu har jag ingen medryttare och har aldrig haft, men en vettig ridhjälm hade ju varit krav nummer ett. Skor med klack vid ridning nummer två. Det skulle jag inte haft problem att kräva.

Väst rider jag sällan eller aldrig med själv och har heller aldrig gjort, använder helst inte handskar och har gympadojor vid all hantering av hästen..känner inte att jag skulle kunna säga så mycket om just de sakerna.

Ibland vill större barn hjläpa till i stallet/borsta/leda till hagen, men de kommer inte i närheten av min häst i tex sandaler. Hela skor är ett absolut måste och det vet dom om. Jag själv är aldrig i närheten av hästarna i annat än hela skor.

Däremot använder jag handskar och hjälm och i viss fall väst(om man vet att hästen är rejält Yvig den dagen) vid tex longering och handske/hjälm hade jag krävt vid longering eller promenad med yvig häst.

Och, man har inte på vägen i skymning eller mörker att göra utan reflexer. Punkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka