Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Pinkilly

Trådstartare
Hej på er!! Jag skulle vilja ha lite synpunkter från NH-Kunniga.

Vad anser ni om följande:
Ex. man är ute och leder på en åker och plötsligt börjar unghästen veva med huvudet och drar iväg i en tokbrall.

eller

att hästen bara vill busa eller dra en brall när man håller på med den i övrigt

Vad anser ni om detta. Kan man kontrollera detta genom att ha väldigt bra koll på hästen/ väldigt bra ledarskap eller är sådana här saker/situationer sånt som händer för alla oavsett hur välhanterad hästen är.

Om man har en unghäst som blivit pigg (vinter antar jag :smirk: )och kan ha för sig sådana här saker vilka övningar kan ni rekommendera.

Åsikter och synpunkter tack!!:bump:
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Kan man kontrollera detta genom att ha väldigt bra koll på hästen/ väldigt bra ledarskap
Ja, men ska man?
Jag menar att man får ta hänsyn till att det är en ungdom. Dvs, om jag verkligen kräver att hästen ska följa/stå still, så ska den det. Men om jag ser att hästen vill "busa" av någon anledning, och jag inte ser någon anledning till att den inte skulle få det, då låter jag den göra det. Inga "dumheter" mot min vilja.
Lite flummigt skrivet. Så mycket hänger ju på omständigheterna, men jag är för en viss tolerans.

Striktare med vuxna hästar.

LIA
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Jag håller med LIA här. Det brukar ju ge sig själv lite om man nonchalerar "buset" och berömmer rätt beteende. Alltså, man dämpar ner det om det blir för mycket men gör ingen stor affär av det. Det handlar ju om unghäst.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Precis.

Fast en gång när jag nonchalerade min tvååriga welsh när vi var ute och gick på vägen så kunde det gått illa. Som tur var lyssnade hon så bra att hon höll sig på kanten av vägen istället för mitt i den bland alla bilar. Hon kunde bocka, studsa upp och ner av iver men aldrig skada mej, hon ville bara visa sin lilla busigare sida och så länge hon lyssnade och inte buffade på mej så fine.
Jag gick där och skrattade för mig själv - tokhäst...
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Jag låter min häst busa ganska mycket, det är en del av hans charm! Huvudsaken är att hästen går att kontrollera! Om den brallar till när man leder den men den gör det för att det bara spritter av glädje och bus i kroppen och inte försöker slita sej är det ju ingenting att korrigera. Man ser på en häst som tillåts vara busig men snäll & kontrollerbar att den har stor livsglädje och tycker allt (jobb med) är mycket roligare! Till skillnad från en som till varje pris ska uppföra sej som en mekanisk robot ochsom inte tillåts ge ifrån sej några glädjeyttringar. Den hästen tycker inte att umgäge med människor är kul alls.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

*kl*
Hur korrigerar man en häst som är så ivrig att den slutar lyssna då?
Min häst som iof inte är en unghäst, är pigg och vill gärna bralla och hoppa när man promenerar och drar då gärna iväg. Sliter sig inte men han går om mig och nonchalerar.
Och blir istället aggressiv när jag säger till ordentligt och tycker det är nog och ber han gå bredvid mig och inte på mig, då försöker han vända sig emot mig och fäkta med frambenen med öronen bak, låter jag han gå i sin takt och hålla på så skiter han i mig sålänge jag inte "stör" han i sitt busande. Visst han går att kontrollera, men under ganska hotfulla protester. Han får gärna busa och hoppa sålänge han inte "glömmer" bort att jag också finns bredvid han, alltså inte rycker och drar eller kommer för nära och tar hänsyn till mig.

Vad gör man då? Man vill ju gärna vara ute och promenera med hästen som omväxling? Ledarskapsövningar funkar utmärkt sålänge vi är där han känner sig 100% trygg som i paddocken eller i närheten runt stallet.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Då måste han nog bara lära sig att våga lita på dig till 100% även när ni är någon annanstans. Jag har en tvååring här hemma, hon som jag snackade om innan och hon skulle inte bry sig om vi mötte ett monster ute i skogen om jag var där och inte var ett dugg rädd, dock skulle jag ju vara det om det kom ett monster men iallafall.
Jag har utsatt henne för saker som gör henne rädd och bevisat för henne gång på gång att det finns inget att vara rädd för så länge jag är med. Nu krävs det rätt mycket för att skrämma den där lilla ponnyn.
Din häst skall absolut inte sätta sig upp emot dej, låter som om han tycker att han skall bestämma om han gör sådär när ni är ute och promenerar och då behövs han ju sättas på plats. Ledarskapsövningar ute i skogen kanske vore en grej att testa? så han vet att samma saker som ni gör där han vanligtvis är trygg gäller även på andra ställen.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Det var lite som du skrev som jag också menade. Hon får gärna busa om hon gör det på ett säkert sätt så att säga men det hon har gjort nu är att dra iväg in bock bus karusell och det har bara varit tur att jag lyckats hålla kvar henne för att jag haft ett långt western grimskaft och lyckats fått hennes hopp och brallningar runt mig. Det är sådana saker som jag inte vill ska hända... annars får hon gärna vara unghäst och busa lite.

Hon är dock väldigt snäll och hotar inte mig på något sätt...
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

men det hon har gjort nu är att dra iväg in bock bus karusell och det har bara varit tur att jag lyckats hålla kvar henne för att jag haft ett långt western grimskaft och lyckats fått hennes hopp och brallningar runt mig.
Här tycker jag hästen har gått över en gräns. Hon struntar i dig och vad du vill/inte vill. Det skulle jag inte tolerera.
Dels är det en säkerhetsaspekt i situationen, dels tyder det på en brist i uppfostran alt respekt.
Det är skillnad på att erbjuda hästen att busa och leka när den vill, resp att den gör det trots att du säger nej.

LIA
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Min unghäst går inte att hålla alls. Hon sticker, men jag ser egentligen inget problem i det. Hon stannar ju och springer inte ut på vägen. Hon står högre i rang än mig, men jag trivs ganska bra i att någon annan bestämmer. Jag gillar inte att bestämma, det känns obehagligt!
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Jag håller absolut med dig. Men det har fungerat jättebra tidigare och jag är väldigt noga med att vara konsekvent och hon får varken buffla eller hålla på med mig annars på såna sätt som jag inte tillåter och det vet hon. Lyssnar jättebra inne i stallet och när hon inte ska busa... väntar alltid på att jag ska säga varsågod när hon får mat, flyttar sig osv. Skulle aldrig försöka hota mig. Men det här har kommit nu när hon har en period av väldig överskottsenergi plus kyla så då har hon börjat ifrågasätta mig som ledare när vi är ute och det blir roligt eller vad man ska säga.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

En annan sak som hon gjorde när vi var ute och gick häromdagen... hon var lugn och fin som omväxling men sen stannade vi vid ett vägskäl och jag skulle flytta henne litegrann. Hon bestämde sig för att jag minsann inte fick backa henne. Jag höll på att bli tokig, har fungerat bra förut och jag brukar alltid prova att göra det när vi är ute att gå. Både jag och en kompis försökte och försökte. Hon blev inte arg eller så men bara stod där och bara totalt struntade i oss. Hon är så vansinnigt hård min tjej, blir inte rädd för någonting för det slutade ju med att vi försökte hoppa framför henne och schasa bort henne med alla medel som finns för att hon skulle reagera, ingen reaktion alls!

Men hon är även så att det knappt går att tillrättavisa henne för hon bryr sig inte. Hon bryr sig inte när hon råkar slå huvudet i väggen och hon bryr sig inte om man daskar till henne för att hon håller på och går över henne. Sen är det också så att hon är ranghögst! i flocken. Ett gammalt sto en "medelålders" valack och en ungre valack som alltid har bossat och kört med de andra. Nu är det hon! 2,5 år som bestämmer i hagen. Hon bara matar på där hon vill fram och försöker någon annan flytta henne så gör hon lika som när jag försökte backa henne häromdagen. Står kvar oberörd och bara vänder bort huvudet lite....

Skulle behöva en situation där vi verkligen redde ut ledarskapet och jag har funderingar på att ta hjälp av en tjej som håller på med nh...

För hon funkar ju jättebra t.ex inne i stallet och hon skulle aldrig göra nått när man leder henne från hagen till stallet...

Hon är inne i en trotsperiod tror jag pga överskotsenergi och ifrågasätter då mig hårt...de tillfällen hon känner för något annat.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Du får väl helt enkelt vara lite mer sträng än vanligt nu under vinterkylan, om det är därför hon blivit lite extra busig. Det måste man ju avgöra först nästan, dvs är det vinterkylans "fel" att hon är extra busig, eller håller hon på att "ta över", och inte lyssna på var du sätter gränsen längre? Busa och bralla kan hon ju göra i hagen, men innan du är säker på att det bara är lite vinterkyla som gör att hon inte lyssnar på dej på samma sätt längre skulle iaf jag vara lite mer konsekvent och inte tillåta lika mkt bus en period och se vad som händer!
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Hur sätter man han på plats då?
Allt jag har provat svarar han med att bli pissförbannad eller bara skita i mig och fortsätta. Men det skumma är att jag kan stanna han med lite slit och dra då, och då stannar han snällt bredvid mig tills jag säger till att vi ska gå igen, han går med lätthet att rygga (om han inte är riktigt förbannad på mig, då låter bli ur säkerhetsaspekt:crazy: ) men han gör det med en sur min.

Men när vi sen börjar gå igen så hotar han mig innan han börjar ha brått hem eller ska busa. Troligtvis kanske för han vet han tänker göra nåt som jag kommer att inte acceptera så han mopsar upp sig mot mig innan som försvar?
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Jag markerar med att höja handen, stampa foten, ta ett stort STARKT steg emot hästen, göra en stor stark dominant rörelse helt enkelt som utstrålar "jag är så mycket större och starkare än dej så flytta på dej om du inte vill komma i kontakt med mina tänder eller hov!"
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Det är precis så jag gör, det är då han blir TVÄRförbannad! Och jag får nästan ta skydd.:crazy: :angel: En gång fick jag tom smaka på hur hans tänder känns. Han blir helt förolämpad om man försöker ta över i såna situtioner han vill bralla loss eller bara vill hem. I andra situtioner funkar men inte i dessa. Kan funka ibland, men är det en dag han är full av energi och tycker nåt är jättekul, NÅDE mig om jag ska förstöra det genom att sätta mig upp emot han:angel: eller så tycker han det är jättekul och tror jag vill busa och blir ännu värre och hoppar ännu högre.. Ingen annan häst jag varit i kontakt med har gjort så, om det inte varit en unghäst i värsta trotsåldern.
Men min.. Han är ju gamla gubben nu tycker jag, men inte han.. :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 470
Senast: tara
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 588
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 336
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp