Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

*Kl*

Idag tog jag en promenad och planerade att göra mycket ledarskapsövningar på vägen. Först när vi kom ut ur stallet så kom ägarens hund springandes så hon blev rädd och inte visste vart hon skulle ta vägen, en hund som hon aldrig brytt sig om tidigare. Hon givk och spände sig en bit men sen slappnade hon av oc lyssnade jätte bra på mig. Hon backade jätte bra för mig och flyttade sig år alla håll. Jätte nöjd matte går hemåt igen. Sen när jag kommer till stallplanen så skulle jag få henne att gå runt mig på liten longeringsvolt. Så fort jag intog position för det så drog hon iväg i en brall. Jag kunde dock få henne att sluta och sen fortsatte jag och flyttade henne men höll henne hårdare och närmare så hon inte skulle kunna dra iväg. Gick bra och backade även igen och det gick jättebra..

Men varför...??? Vad kan jag göra för att hon ska fortsätta respektera mig när jag är i "longerings-position" så att säga...

Nog så slutade hon när jag sa åt henne men hon drar iväg i brallen så nära mig och jag vill att hon ska veta att man inte får göra så...
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

DET är inte ok. Har du bestämt i förväg att du ska ledarskapsträna din häst e d inte ok me brall . Du måste ha hela din hästs uppmärksmhet på det du gör. Man går inte ut o går med n unghäst om du inte har klart för dig att du är den givna ledaren. Longera din häst , brallar han ökar du tycket, han ska springa fortare. Börjar örat visas mot dig e han villig att lyssna. Släpp trycket o han kommer in till dig. Belöningen ligger i att han får stå still o bli klappad. Brallar han igen ut på volten o öka trycket. Fortsätt till du har kontroll . Kan ta allt mellan 10 min till 1 tim. Vid all träning sw till att har gott om tid annars kan du lika gärna låt bli.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Va, menar du det? Men hur phanken ska man öka trycket på en häst som ligger som en rem?
I mitt fall använder jag repgrimma modell hårdare och tjockare, och ett långt rep och det funkar skitbra på det viset att hästen inte gärna drar iväg. Man kanske ska minska trycket? För att hästen inte är moget ett hårt tryck? Eller är jag en mjukis? :(
Ja, det kan jag nog mkt väl vara. Jag vill gärna höra era tankar om detta.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Korta linan, det gör jag, en häst som inte fixar längre lina får man korta in. Så att inget tillfälle ges att den kan bralla, och inte heller att sparken kan nå en. MEN så fort det är möjligt kan man länga.

Men jag är ingen guru, kortar linan med en brallig häst, gör jag av rent överlevnadssyfte. Så jag vet inte ens om det är rätt. Men linan är så lång som hästen fixar liksom.
Gå sedan med bestämda steg framåt! Hi hi, det låter inte klokt.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Precis det som du beskrivit har jag gjort.. problemet är bara att jag har inget ridhus och just nu en ridplan som är avstängd inför att det ska frysa på för att den inte ska bli sönder trasad.

När jag longerade henne sist så höll jag samt en kompisa på hur länge som helst. Hon gick till och med omkull för att hon drog på så jävligt. Själv då vill säga inte för att vi drev på henne för när hon har maxfart åt alla håll kan man inte göra det utan vi försökte bara få henne att sluta men hon fick inte sluta trava däremot. Tillslut gav hon sig lite för att hon började bli utmattad. Då slutade vi... inget kul att hålla på så och jag vet att hon skulle göra samma sak om jag longerade igen..

Men som sagt jag har inget alternativ, jag måste promenera med henne och hon är ju snäll när jag gör det... så varför inte... hon busar ju bara när jag går in i "longeringsposition" antagligen för att ledarskapet inte är satt nog och där är hon mera "fri" från mig.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Ja, jag har ju samma gronka med mitt sto. Får väl jobba på ledarskapet jag å. Det har blivit mycket mycket bättre. Men som sagt, i longeringsposition om jag driver på henne så kör hon järnet.
I början när jag fick henne gick hon på frambenen när jag ledde henne, har aldrig sett en häst så kapabel till en vertikal rörelse, helt upp och ner liksom... men det är borta nu.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Låter ju samma som min... undrar vad de tänker...vad gör du när hon gör så då?
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Tar det lugnt, och försöker att inte bli rädd. Försöker att inte glömma bort att andas. Försöker att jag är den där lugna coola typen som kan vägleda henne.
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

jag bor ihop med pax med jämna mellanrum (dvs. jag har min(a) pållar hos henne) och vi har inte heller ett ridhus. :S

Det jag funderade på ang. "hur ökar man trycket på en häst som ligger som en rem?" Här handlar det om att bryta ett statiskt beteende där hästen skiter blankt i dig - dvs din häst har lärt sig att "springa ifrån" problemet. Du behåller ett stadigt tag om linan och GÅR bestämt åt motsatt håll - dvs du "drar" i din häst så den byter riktning. Sen ut igen - så fort hon börjar ränna iväg så gör du samma procedur. Minsta lilla antydan till positiv utveckling belönas - så fort hon nonchar dig ignorerar du hennes person men bryter henner rörelseriktning..

Låter som din häst är väldigt stressad i situationen - kan hon skritta ut ifrån dig eller travar hon bort från dig när du skickar ut henne? Du måste få henne att börja tänka - att VILJA vara med dig, och tja.. bete dig inte som vanligt - bli INTE hängande, driv inte på utan bara gå (fortfarande med ett stadigt tag i linan), är hon riktigt stark försök tajma ditt "iväggående" med att hon har sitt inre framben lyft - en hov som är i luften är en hov du kan flytta och på så sätt påverka din hästs rörelseriktning..

Lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Hej! För det första så ska jag säga att det har gått jättebra att longera henne förut innan den här perioden. Och hon är inte stressad för när man väl får henne att sluta så står hon vid en typ och är lugn, det är så länge hon är ute på linan som hon håller på. Sen kan jag inte byta håll på henne och så nu, bara dom gånger hon lugnat sig eller tröttat ut sig... för att det hon gör runt mig är inte ett enda rent trav eller galopp språng utan bara bock och bus runt i luften så jag måste istället gå på henne för att hon inte ska komma för nära mig då det är farligt när hon håller på som hon gör nu.

Sen skrittar hon ut från mig men så fort hon kommer ut börjar hon bocka och busa. Jag driver inte ens på henne. Hon vill vara med mig så att säga,(tror jag :p )hon är alltid jättesnäll när hon väl är vid mig men så fort hon får lite frihet så måste hon explodera ut sin överskottsenergi...
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Du tappar med andra ord hennes intresse.. du är inte intressant, jobbet är inte intressant eller väsentligt för henne när hon är längst ute på linan - åter igen, fånga hennes intresse. Få henne att tänka. Det är ett ganska vanligt problem när hästen lärt sig "komma undan".. *S* Jag hade med passat på att busa om jag fått chansen... :D

Har haft med unghästar att göra rätt många gånger och den där metoden brukar funka på de flesta, gäller bara att ha tajming. :) Något som brukar "väcka" dom är även när man smyger sig i en sådan position att dom hamnar med huvudet mot väggen och sen vända dom, men det e lite svårt när man inte har en vägg :rofl:
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

What was that nelson??:confused:

Säger som Lia -skämt eller ironi???:confused:

Kan nämna att mitt 4-åriga sto får visst bralla.. Men hon får aldrig bralla iväg så det stör mej eller rycker i grimskaftet.. Skuttar hon lite bakom mej när vi är ute och går så gör det mej inget.. Men gör vi något mer seriöst typ jobbar lite markarbete kräver jag hennes uppmärksamhet till 100%..
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Ärligt talat , har man inte den klara ledarskapen över hästen från marken , så kan du inte rida den . Jag har aldrig sett vitsen med att ut o gå med sin häst. Ha ledarskaps övningar med den , men på ett inhängnat område. Vår shettis brukar i o för sig få följa med på en promenad, hon e lätthanterad o ridbar. Jag e helt klart den givna ledaren över henne. Du som tycker att det är ok att hästen e högre i rang än dig , borde ärligt talat fundera på om du inte ska börja med guldfiskar i stället innan det händer en olycka. Sagt i all välmening.:crazy:
 
Sv: Synpunkter från NH-KUNNIGA!

Ok , hon ligger på som en rem, låt henne göra det då tills hon e så trött att hon ber om att få stanna. Jag har varit med om samma sak, jag drog om kull pållen vid ett tillfälle , sen dess har jag hans uppmärksamhet. Låter kanske lite drastiskt, men ibland får man hitta på något för att bryta mönstret. Bee har goda synpunkter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 470
Senast: tara
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 588
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 336
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp