Synpunkter behövs ang triangelmärkning

D

Donna

Hej allihopa!

Jag är foder värd på ett sto, som jag gillar en hel del. Jag vill köpa henne, men ägaren går ej med på mitt förslag, 5000. Hon vill ha 15. Hästen är i ganska dåligt skick( nyligen tagit över henne) och dessutom har hon överben på ena bakbenen och visar hälta efter böjprov. Jag kan alltså inte använda denna häst fullt ut. Då säger hon att hno vill triangelmärka henne för att få ut pengarna och sedan sälja henne till mig för 5000. Antar att hon tänkt sig att jag ska pröjsa röntgen.. Vilket jag inte gör, för jag går back så in i helskotta på det här!!!

Vad tycker ni.. ska jag låta henne triangelmärka henne och sedan köpa henne, eller ska jag skita i det? Och en sak till, vi gjorde ingen besiktning när vi skrev avtalet, utan efter. Först då fick jag reda på hältan.. Kan jag avbryta kontraktet och hävda kontraktsbrott? För i kontraktet står det att jag får använda henne till tävling vilket inte går eftersom hon är halt!

Snurrigt.. Jag gillar henne, men kan inte köpa henne för de 15 tusen hon vill ha..Hjälp!

Sv: Synpunkter behövs ang triangelmärkning

Står det i kontraktet att hästen kan användas till tävling så har ägaren uppgett felaktiga uppgifter.
Kontakta Lars Deckeman, som upprättar "ridsportkontrakten". Han kan säkert hjälpa dig med frågor ang kontraktsbrott....

Det finns många hästar som markerar efter böjprov, men inte vid ridning....

Triangelmärkning är ingenting som sker över en natt. Det är en lång utredning och man opererar nästan alltid om det finns en chans att hästen kan bli bra. Kostnaderna brukar snabbt rulla iväg. För att inte tala om konvalicenstiden.

Jag tycker att ägaren ska tänka igenom om hon vill lägga alla de pengarna på att döma ut hästen och framförallt utsätta den för det. det är inget större livvärde på hästen...15000:-

Om hon vill göra en utredning så ska absolut inte DU stå för kostnaderna utan HON/ÄGAREN. Annars kan man ju fråga sig varför hon lånat ut hästen, för att slippa betala själv.....

Naturligtvis skall du INTE köpa en sjuk häst för 15000 kr, ägaren får ordna med att hästen först blir frisk och därefter kan ni diskutera priset.

Det kan smaka mer än det kostar, oavsett vilket pris du ger för hästen så kostar den lika mycket i vetrinärvårdskostnad ändå. Fundera en gång till om detta verkligen är vad du vill.

Ja, du kan häva kontraktet.Det står att du kan tävla hästen vilket du inte kan.
Varför ska du köpa en sjuk häst om du vill tävla?Förmodligen har ju hästen kroniska problem...
Absolut inte för 15 000kr!
Utred först om hästen lider, sedan hade jag erbjudit slaktpriset.
Gå inte med på att stå för klinikavgifterna!Det är ägarens problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
IT & mobiler Max.pris som det ser ut just i detta nu: 4500 kr. Helst lägre. Helst 3500-4000 kr. Jag använder datorn på jobbet och i skolan - Office...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: imzork
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 664
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar