Sv: Synen på MH bland uppfödare?
En rottweiler och en collie ska inte ha samma egenskaper. Jag har ingen erfarenhet av rottisar så ni som kan får rätta mig om jag har fel, men vad jag förstår så ska de ha en viss kampvilja, leklust osv, det är överhuvudtaget en hårdare hund än en collie. Naturligtvis måste även en collie ha framåtanda o leklust, visa god arbetsvilja. Det är dock inte rastypiskt för collien att t.ex. vilja leka med en vilt främmande person. Hälsa o vara trevlig, javisst. Leka, nja. Collien är en mild o något reserverad hund, det är väl knappast rottisarna även om de är trevliga på sitt sätt. Och när jag skriver reserverad så menar jag INTE rädd eller blyg, utan helt enkelt att hunden visserligen är vänlig o kärleksfull även mot främlingar, men de kastar sig inte genast in i lekar med allt o alla. När det gäller spöken o skott så måste ju såklart samma krav gälla för alla. Antingen är de rädda eller inte. Och just "skrämselbiten" eller vad man ska kalla det täcktes ju av karaktärsprovet förr, därför undrar jag varför man nu anser att MH är bättre. Jag hängde inte riktigt med i svängen när det hela ändrades. Karaktärsprovet förr måste klaras godkänt för att hunden skulle få tävla om Cert. Men visst var det väl så att alla hundar fick göra karaktärsprov? Inte bara inför utställning? Precis som att alla nu, i mån av plats, får gå MH.