Synen på MH bland uppfödare?

Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Druvan! Vad roligt med en uppfödare som inte har bruksras men som ändå MH:ar regelbundet (av vad jag förstår av ditt inlägg). Av vilken anledning låter du dina hundar genomgå MH? Och i vilken utsträckning (bara avelshundar, eller rekommenderar du även valpköpare att gå MH)?

Jag har aldrig ägt någon rädd hund själv, lyckligtvis. Däremot har jag träffat ett gäng sådana hundar. Eftersom colliens effektiva avelsbas har varit mycket snäv under flertalet år så kan man inte säga att "bruksuppfödarna har misslyckats". Samma collies återfinns i i stort sett alla stamtavlor (ett resultat av intensiv linjeavel). Det som en uppfödare gör påverkar en annan, och det är sant för många raser. Det är därför rädslor, HD-fel m.m. kan ploppa upp även i kullar där föräldrar och mor/farföräldrar är stabila och HD-fria.

Jo, fast det tycker jag att man kan säga. För eftersom det hela tiden, år ut och år in, klagas på colliens mentalitet så kan ju inte mycket hända överhuvudtaget på den fronten? När man läser på Buke får man nämligen lätt uppfattningen att collies generellt är väldigt kassa mentalt, och det måste ju ses som ett oerhört misslyckande att år efter år inte alls kunna förbättra psyket. Och inte ska det väl behöva ta 30-40 år att förbättra en så viktig bit. Så, vad händer? Ett grovt misslyckande? Eller är psyket egentligen så dåligt nu som det har varit? Eller är det så att mentalt svagare individer "ploppar upp" ibland, precis som inom vilken ras som helst? Är det så att man helt enkelt bara SKA säga att collien är kass mentalt, för "så har man alltid sagt". Bara nyfiken.

Mentalt svaga individer, liksom individer med HD-fel, ploppar upp därför att endast ett fåtal uppfödare avlar koncentrerat på sund mentalitet, precis som jag skrev i tidigare inlägg. Avelsbasens storlek påverkar, och i colliens fall har den varit mycket snäv. Ingen uppfödare kan vara "en ö"; alla påverkar varandra i.o.m. att alla har i stort sett samma hundar i sina hundars stamtavlor.

Det finns bruksinriktade colliekennlar (om vi nu ska tala om en enda ras) som har ett betydligt bättre resultat än colliens genomsnitt, och detta trots den snäva avelsbasen. Så det stämmer inte att ingen förbättring har skett. Men visst måste man kunna erkänna att det finns problem inom en ras? Det är ju bara så man kan förbättra någonting.

En rottweiler och en collie ska inte ha samma egenskaper. Jag har ingen erfarenhet av rottisar så ni som kan får rätta mig om jag har fel, men vad jag förstår så ska de ha en viss kampvilja, leklust osv, det är överhuvudtaget en hårdare hund än en collie. Naturligtvis måste även en collie ha framåtanda o leklust, visa god arbetsvilja. Det är dock inte rastypiskt för collien att t.ex. vilja leka med en vilt främmande person. Hälsa o vara trevlig, javisst. Leka, nja. Collien är en mild o något reserverad hund, det är väl knappast rottisarna även om de är trevliga på sitt sätt. Och när jag skriver reserverad så menar jag INTE rädd eller blyg, utan helt enkelt att hunden visserligen är vänlig o kärleksfull även mot främlingar, men de kastar sig inte genast in i lekar med allt o alla. När det gäller spöken o skott så måste ju såklart samma krav gälla för alla. Antingen är de rädda eller inte. Och just "skrämselbiten" eller vad man ska kalla det täcktes ju av karaktärsprovet förr, därför undrar jag varför man nu anser att MH är bättre. Jag hängde inte riktigt med i svängen när det hela ändrades. Karaktärsprovet förr måste klaras godkänt för att hunden skulle få tävla om Cert. Men visst var det väl så att alla hundar fick göra karaktärsprov? Inte bara inför utställning? Precis som att alla nu, i mån av plats, får gå MH.

Druvan! Vad roligt med en uppfödare som inte har bruksras men som ändå MH:ar regelbundet (av vad jag förstår av ditt inlägg). Av vilken anledning låter du dina hundar genomgå MH? Och i vilken utsträckning (bara avelshundar, eller rekommenderar du även valpköpare att gå MH)?

Jag kan inte ta åt mig ära av ha MH:at mina hundar tidigare. Däremot har jag alltid utvärderat mentaliteten på egen hand. Nu har vi i rasklubben äntligen lyft frågan ang. MH, så nu börjar det vara vits att göra de officiellt även för min del. Jag tycker att det är bra om så många som möjligt gör MH - inte bara avelsdjuren. Det fiffiga är att numera ligger MH-resultaten för föräldradjur länkade redan på rasklubbens valpförmedling. Det har gjort det mer synligt, vilket gör det pengarna och mödan värt att få ett MH på papper. Än så länge är det knappast något valpköpare frågar efter, men jag hoppas att det ändras. Ett litet problem är dock fortfarande att folk inte förstår att läsa ett MH, och många gånger tror att "känd mental status" betyder "bra mentalitet". Förhoppningsvis kommer det att ändra sig ju vanligare MH blir inom rasen.

En rottweiler och en collie ska inte ha samma egenskaper.

Nu har jag skrivit detta fyra gånger: olika raser kan ha samma MH därför att varje ras har varsin rasprofil som premierar olika saker (mer dådkraft hos rottweiler än hos collie ex). Det handlar inte om att collien ska bli mer lik rottweilern.

Gällande lek så står det i rasprofilen för collie [URL="http://www.svenskacollieklubben.se/mentalitet_rasprofil_collie.htm"[/URL] att det ideala är att den "tar själv kontakt eller besvarar kontaktförsök", "följer med villigt. Engagerar sig i testledaren" samt "leker aktivt. Startar snabbt". Ganska mycket lek och kontaktvillighet är eftersträvansvärt, alltså.

Vad tycker du som uppfödare att MH bidrar med i din avel? Och finns det fler uppfödare inom din ras som jobbar med MH?

Självklart måste man erkänna fel inom rasen för att den ska kunna bli bättre. Men det jag undrar över hur man år efter år efter år kan klaga på en egenskap utan att det någonsin blir bättre. Har man då verkligen lyckats i sitt avelsarbete? Man kan ju inte skylla på en liten grupp uppfödare, som i fallet collie där ju rasen faktiskt inte är såååå liten. Det är ganska många år sedan avelsbasen var så jätteliten. Numera finns väldigt många uppfödare inom rasen och alla är väl inte nya. Dessutom kan man knappast dra slutsatsen att bruksinriktade uppfödare är bättre bara för att någon/några har mycket bättre mentalt resultat än snittet. För detta gäller ju även vissa mer utställningsinriktade uppfödare, vilka har mycket stabila hundar o bättre än snittet. Ska man då säga att utställningsinriktade uppfödare är bättre?
Självklart kommer vissa defekter, sjukdomar mm tillbaka då och då oavsett hur väl man väljer sina avelsdjur. Min första collie hade t.ex. höftledsfel o hon var född i en "katastrofkull" där 7 valpar av 8 visade sig ha HD och alla utom vår tik avlivades redan som unga. Föräldrarna hade helt friska höfter. Den tik jag hade som var ett "vrak" mentalt hade underbara föräldrar. Bara som exempel.

Du som är insatt, vet du hur hunden kan få "känd mental status" på MH trots att beskrivningen avbryts i förtid av någon anledning? Som novis tycker man ju att om beskrivningen inte är slutförd så vet man heller egentligen inte hur hunden är mentalt?

Rasen är inte liten, men avelsbasen, alltså andelen djur i avel, har varit otroligt liten under många år (effekten av matadoravel på vissa hanar bl.a.). Det har ingenting med antalet uppfödare att göra.

Det är möjligt att det är som du säger, att det finns en hel hoper utställningsinriktade uppfödare som har en mentalitet som är över genomsnittet på sina hundar avseende rädslor/stabilitet osv, men hur ska denna stabilitet visas om det inte syns på MH och om hundarna inte tävlas/arbetas i någon större utsträckning?

Dels gör officiella resultat att folk själva kan bilda sig en uppfattning om mina hundars mentalitet. De behöver inte bara förlita sig på min uppfattning/utsaga. Dels kan jag som uppfödare bättre följa mina kullars resultat om fler valpköpare gör MH.

Jo, det finns fler. Inte så många än, men det kommer säkert att öka nu när synligheten har förbättrats. Det kommer att bli fler valpköpare som kommer att efterfråga det helt enkelt, och det blir ett konkurrensmedel. Om jag har mentalt bra hundar, och kan bevisa det, så lockar det vettiga köpare. Vettiga köpare vill ju alla ha, så jag hoppas och tror att fler och fler uppfödare kommer att hänga på.

Nja, det här med lek med vilt främmande personer är inte riktigt rastypiskt. Kontaktvillighet håller jag däremot helt med om och jag skulle bli djupt besviken om mina hundar t.ex. inte ville veta av andra människor.

Du behöver inte skriva mig på näsan när det gäller rasprofilen. Jag har försökt tala om hur en del uppfödare ser på MH utifrån det jag fått berättat för mig, varför de är skeptiska. Jag tycker det är viktigt då skepticism mot MH INTE är detsamma som att uppfödaren ifråga skiter i psyket. Har du förresten fått veta hur rasprofilen tas fram?

Lek med främmande personer är rastypiskt, vilket jag precis visade med rasprofilens hjälp.

Efter vad jag kunnat läsa mig fram, så är det som jag skrev..

Exempel från eurasiersidan.

Ett färskt Spindeldiagram är upprättat i april 2008 av Per-Erik Sundgren, Genetica efter de
68 Eurasier som är beskrivna fram till och med idag
.

Det är möjligt att det är som du säger, att det finns en hel hoper utställningsinriktade uppfödare som har en mentalitet som är över genomsnittet på sina hundar avseende rädslor/stabilitet osv, men hur ska denna stabilitet visas om det inte syns på MH och om hundarna inte tävlas/arbetas i någon större utsträckning?

Nu tänker jag på uppfödaren till min äldsta tik, h*n är nog en av de största skeptikerna till MH. Däremot tävlar många av uppfödningarna i lydnad, spår mm mm. Många hundar är korade. Så nog visar de sin duglighet ändå.

Sedan är det ju så att MH är ett krav, så även de som är skeptiska låter ju faktiskt göra MH på sina hundar. Finns det verkligen någon uppfödare numera som avlar utan att göra MH? Här tänker jag på en annan uppfödare som mig veterligen inte har särskilt mycket bruksmeriter på sina uppfödningar tyvärr, men hundarna genomför MH. De har hundar med kanonpsyken. Tja, hur visar man det, det är en bra fråga. Kanske kan man säga att "Svensson" själv kan ge ett väl så bra betyg, kanske det bästa? Nu tänker jag på nöjda valpköpare som köper hundar som andra människor som man t.ex. möter på gatan också tycker är väldigt trevliga hundar. Jag tycker inte man ska förakta nöjda valpköpare o hundar som "alla" tycker om, även om hundarna inte finns med i ett register hos SKK eller har bruksmeriter. Löjligt, tänker du. Kanske. Men i slutändan så hamnar väl de allra flesta hundarna hos "vanligt" folk.

Lek med främmande personer är rastypiskt, vilket jag precis visade med rasprofilens hjälp.

Fick faktiskt lov att kasta ett öga på standarden igen och, nej, lek med främmande människor är INTE ett rastypiskt beteende för collie, inte idag heller. Inte ens den mest inbitne MH-fantast kan heller skriva om rasstandarden. När du säger att det är rastypiskt för collien att leka med vilt främmande männsikor så får du nog läsa på mer.
Och i och med detta så drar jag slutsatsen att rasprofilen för MH tas fram utifrån antalet bedömda hundar. Och det var kanske det Gnist menade?

Vad hittar du i rasstandarden som säger att lek med främmande människor inte är ett rastypiskt beteende? Angående colliens mentalitet så står det endast detta: "Rasen skall vara vänlig till sinnelaget utan spår av nervositet eller aggressivitet". Ingenting annat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 587
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara... 2
Svar
24
· Visningar
6 137
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 556
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder