Synd dom grannens hund!

C

Chaandyy

Hej!
Tycker väldigt synd om våran grannes hund.
Den är jätteglad och mysig att klappa men jag tror inte ägarna inte har nån som helst erfarenhet av hundar.
Vi bor i ett tätt samhälle, och det åker ofta bilar på gatan förbi våra hus.
Jag har aldrig sett dom gå ut och gå med hunden i koppel, utan när den vill ut öppnar dom dörren på glänt och går och diskar eller nåt, sen går den in när den vill.
Dom har varken staket eller grind, så den springer jämt bort ut på vägen och jag vet inte hur många gånger jag sett hunden varit SÅ nära på att bli överkörd.
Nyss gick det en tant med en stor hund förbi, deras lilla hund sprang efter långt och ägaren försökte schasa bort hunden, men hon följde efter, så det slutade med att tanten fick knacka på hos dom och be dom hämta hunden :confused:
Tycker verkligen inte att detta är några lämpliga hundägare, och jag vill helst göra något så hunden slipper bli överkörd..ingen idè att anmäla som djurmisshandel, för det är det inte ju men dom borde inte ha hund.
En annan granne har redan pratat med dom och sagt åt dom att ha mer kontroll på hunden, då den också springer in i våra trädgårdar, men dom har inte ändrat sig ett dugg.
Vad tycker ni jag ska göra? :S

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Synd dom grannens hund!

Ärligt: Inte ett dugg annat än på sin höjd prata med dem angående det olämpliga i att ha hunden lösspringande bortom deras kontroll.

Ärligt: Inte ett dugg annat än på sin höjd prata med dem angående det olämpliga i att ha hunden lösspringande bortom deras kontroll.
Glömde säga att en annan granne redan har pratat med dom och sagt att dom borde skärpa sig men inte ett dugg har hänt.

Glömde säga att en annan granne redan har pratat med dom och sagt att dom borde skärpa sig men inte ett dugg har hänt.
Ju fler som pratar med dem desto bättre.
Fö kan du ju erbjuda dig att ta med jycken då o då när du går ut med din/dina.

Fö kan du inte veta att de aldrig går på koppelpromenader om de inte säger det själva eller du har dygnet runt koll på dina grannar.

Precis!

Jag skulle tro att frågar någon folket i den här byn om vi går ut med hundarna så skulle de flesta säga nej, trots flera kortare prommisar (ca 30 minuter) med mig per dag och turer 3-4 ggr/vecka på 4-6 timmar per promenad med maken.

Detta pga att vi inte ofta går efter "stora vägen" och alltså inte syns av grannar/bybor...

Det de möjligtvis noterar av hundarnas utevistelse är ju att de mellan varven rasar runt i den inhägnade trädgården eller att de sitter i hundgårdarna.

Som de tidigare tycker jag inte att det här med koppelpromenaderna är det viktigaste att fokusera på här - man vet ju faktiskt aldrig.
Däremot tycker jag att det är ganska allvarligt att inte ha kontroll över hunden vad gäller trafik och förbipasserande.

Steg 1 måste ju vara att prata med dem och upplysa dem med hur olämpligt detta är. I denna säsong kan du ju hänvisa till koppeltvånget - jag hade inte tvekat att skarva lite vad gäller sanningsgraden - men det är ju jag ;)

Steg 2: Hade jag sett hunden villa i trafiken efter detta hade jag plockat upp den och lämnat in på polisstationen. Med hänvisning till att det kanske är XX som äger den... telenr YY. Så att ägaren hade fått hämta den hos polisen.

Hade upprepat steg 2 så ofta som det behövts...

Jag blir verkligen arg när folk inte tar ansvar över sina djur, speciellt i trafiken. Kanske för att jag själv är jätterädd för att någon gång råka köra på ett utspringade djur, speciellt någons husdjur.

Man skall inte uppge för Polisen vem man tror äger hunden eller dennes telefonnummer, då tar de inte emot jycken.
Man skall vara heeelt:angel:ovetandes om vart hunden hör hemma.
:idea:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 179
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 721
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka