Symtom om höfterna spökar?

movi

Trådstartare
Har aldrig under mina 25 år haft en hund som har dåliga höfter,men tiken jag har nu,har det och det visste jag när jag tog över henne! Vä D,Hö C

Men,hur märker man när dom börjar bli dåliga/sämre?

Har märkt att hon är ovillig att hoppa in i skuffen på bilen,liksom står och tar sats,och sen jämfota in..

Verkar inte stel eller ha obehag när hon reser sig,likaså springer hon glatt ute!

Jag bara känner/ser att något är det,men kan inte sätta fingret på det,så hon har lite "extra bevakning" nu,så fortsätter det,så får jag ringa vet!

Är det troligen höfterna som har börjat spöka? Eller är det jag som har spöken?

Sv: Symtom om höfterna spökar?

Min Fila hade D på båda höfterna, och avlivades vid 7 års ålder pga just det. Den vintern började han bli stel i bakdelen, hoppade inte lika atletiskt som innan, krävde längre uppvärmning osv. Efter ett tag fick han ont helt enkelt, och började halta litegrann, och visade tydligt var det kändes någonstans.

Men, han hade heller inte blivit behandlad med någon som helst hänsyn till hans höfter i hans tidigare hem, så han hade säkert hållt mycket längre med rätt vård genom alla år.

Sv: Symtom om höfterna spökar?

Tack för svaret!
Ja,min vovve har väl inte heller haft det så bra kanske dom första åren!
Jag fick henne ganska omusklad,vilket är ett stort minus vid höftledsfel!
Så dom arbetade vi upp sakta men säkert,och sen har vi levt ganska vanligt!
Och jag vet,att när jag får ta bort henne,så har hon i alla fall fått ett par bra sista år! Det har både jag och uppfödaren partat om!
Nu räknar jag inte med att göra det nu,men man får ju ha dom dåliga höfterna i bakhuvudet,för den dagen hon ej kan leva som nu,då blir livet tråkigt! Stallet skogen ridturer,det är hennes liv!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 989
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 376
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 626
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025