Symtom och åtgärder för halsont m m

malumbub

Trådstartare
Hej!

Vilka symptom brukar hundar visa när de har ont i halsen?

Vad skulle ni tänka om er hund ofta "satte i halsen", harklade sig eller hostade till när den drack eller efter att den druckit vatten?

Vad ska man ge för mat till en sån här hund? Torrfoder? Uppblöt? Nåt speciellt märke? Eller nåt annat?

:(

Sv: Symtom och åtgärder för halsont m m

Har hunden en halsinfektion ska den till veterinären och få behandling.

Ingen speciell mat behövs alltså..

"satte den ofta i halsen" skulle jag ta upp det med min veterinär.. Men tills jag får tid att komma till veterinären skulle jag inte ge torrfoder om det inte va uppblött först...

Hon har behandlats för misstänkt halsont för några år sen, men det var bara ett lyckoskott. Veterinären råkade klämma rätt så att hunden visade ömhet. Hon visar inte sånt så ofta.

Men det är antibiotika som gäller?

Blött foder, burkmat och inte torr mat tills veterinären kollat hunden...?

Hon sätter inte i halsen när hon äter, utan när hon dricker. När hon äter har hon ibland lite svårt att komma igång med själva ätandet och plockar ut bitar och smakar på dem innan hon slickar upp dem.

Jag blöter fodret, men hon äter det inte alltid blött. Ska vara bättre på att inte ge upp och ge henne torrt de dagar hon inte vill äta, utan blanda i nåt så att hon äter (och slipper få ont i magen, vilket gör att hon äter ännu mindre o s v)...

Hon sätter inte i halsen när hon äter, utan när hon dricker. När hon äter har hon ibland lite svårt att komma igång med själva ätandet och plockar ut bitar och smakar på dem innan hon slickar upp dem.

Jag blöter fodret, men hon äter det inte alltid blött. Ska vara bättre på att inte ge upp och ge henne torrt de dagar hon inte vill äta, utan blanda i nåt så att hon äter (och slipper få ont i magen, vilket gör att hon äter ännu mindre o s v)...

Du bör uppsöka en veterinär,och vill hon inte äta de uppblötta fodret så låt henne vara utan. En hund kan vara utan mat upp till fyra dagar bara den har vatten. Men något är fel ,hon verkar vara lite rädd att äta och lite bortskämd;). Men det förstår jag de e ju din guldklimp. Men att den hostar när den dricker bör du rådfråga veterinären om...

Jag har haft hunden i 9 år och i många olika långa perioder har hon varit riktigt "kräsen" med maten. Hon har inte haft världens lättaste uppväxt, speciellt inte när det kommer till mat och när jag tog över henne så tog det tid för henne att inse att hon inte behövde sno mat för att få äta... Än idag vaktar hon maten mot många andra individer, oavsett om det är människa, hund eller katt. Vissa funkar det jättebra med, andra blir hon jätteosäker kring.
Så därför är hon nog rätt bortskämd med maten. Man blir rätt glad när hunden äter efter 2-4 dagars strejk...

Hon har en typ hudtumör på ena framtassen, som vi väntar provsvar på, så jag ska ta upp halsen/hostandet med veterinär nu i veckan när de hör av sig med svaren.

Tack för era svar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 804
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 711
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 208
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka