Symtom Kissing Spines

SofiaochLukas

Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar jag över symtomen för Kissing Spines. Har en korsning kille på 11år som jag befarar ha ont i ryggen och är rädd att det ska va KS men har ingen erfarenhet.

Han är kortryggig och lie svankig.

Har varit hos flera veterinärer men aldrig tyckt dom lyssnat o faktiskt undersökt det jag velat ska undersökas men senast jag var hos vet., i ett annat ärende kände hon på manken och tyckte den var svullen.
Han har alltid sen jag köpte honom för 8år sedan varit väldigt jobbig i ridningen och tömkörningen, han slår med huvudet och springer ifrån arbetet. Förutom detta slår han jättemycket med huvudet och hugger i luften. Jag har även haft equiterapeut och han får regelbundna behandlingar med ultraljud och el. Han har självklart också fått långa viloperioder då jag hoppats det ska bli bättre av vila. Men det har aldrig blivit bra utan bara för tillfället bättre o sen likadant igen.

Någon som känner igen detta eller som har några tips och idéer? Ska man åka till vet. eller fortsätta med equiterapeut? Ledsen...

Sv: Symtom Kissing Spines

Men om du vill få reda på om det är ks, så måste du röntga!
Du får helt enkelt be vet göra det?
Har du försäkring på hästen?
Förstår att du är ledsen :(

Min ena häst är opererad för KS, visade sig att hon även har problem med SI-leden så svårt att veta vad som orsakar vad. Men hon blev i alla fall mer och mer tittig/ser spöken, särskilt när man försökte begära ngt. Stog gärna på bakbenen om hon fick chansen, ville inte bjuda framåt utan det var som att rida med handbromsen i konstant. Ville absolut inte rygga och hade allmänt svårt för allt. Ingen större skillnad om hon tömkördes, hade samma problem där.

Hade åkt och röntgat direkt om jag misstänkte KS. Equiterapeuten kan säkert göra det bättre en kort stund (så var det för min häst i början) men bättre att få koll på grundorsaken.

Har en häst som opererats för ks på 8 ställen i ryggen, har gått bra och han är fräschare än innan.

Jag hade åkt till en annan veterinär, nu vet jag inte var i landet du bor, men finns ju bra och mindre bra ställen att åka till när man vill ha den diagnosen och framförallt ordentlig behandling.

Du kommer ha nytta av din equiterapeut senare, men se till att få ryggen röntgad och klar först. Svårt för ET att göra rätt saker också, om det finns något man inte vet om. Mycket arbete från marken och gärna lång och låg form för att stärka upp och framförallt sträcka ut ryggen ordentligt är mitt tips, och skippa viloperioderna. Låter jag min vila för länge så är det kört. Då får man börja om lite grann.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 004
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 743
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka