Symptom på vad?

TeamLundVer

Trådstartare
nu behöver jag er hjälp.

Danne känns halt.. han känns tung att rida, ovillig, trycker jag på honom i skritten så får jag istället en extrem skänkelvikning. Han går emot högertygeln och höger skänkel. Trodde först att han kanske var stel efter vintervilan men nu har han varit igång 2½ vecka. Funderade på om han tyckte ridhus/paddock var tråkigt och skrittade ut en runda i lördags för att få upp motivationen, det gick lååångsamt (och han brukar vara superpigg och glad över att få jobba).

Han känns halt, vilket ben det skulle vara kan jag inte svara på, känns som att det är olika ben hela tiden. MEN om jag skulle vara tvungen att välja ett ben så skulle det vara vänster fram. Han är inte varm någonstans, inte svullen och de på stallet kunde inte se att han haltade när jag sprang med honom. Har även tagit tempen på honom och den visade ingenting.

I slutet av vilan kom vet och spanade in tänderna på honom (raspade även), han hade under vilan en del problem med att behålla skorna (annars vääldigt god hovkvalité) och hovis var där och slog på skor mest hela tiden.

Funderar på om det kan vara ryggen? Han var alltför uppåt under vilan och det finns juh en möjlighet att han har gjort ngt dumt just nu vet jag inte alls, har inte sovit i natt och livet känns superjobbigt, jag vet inte om jag pallar en vår till med en halt lillebror. Fick i alla fall filmat lite igår och hoppas att ngn av er kan se vad som är felet. (och ja jag vet att jag inte borde springa med honom i grimma men han rörde sig juh knappt ur fläcken när jag red så inte tusan trodde jag att han skulle vara så svårhanterlig )

jag har pratat med hovis och han tror inte på hovböld, fick dock tips av honom hur jag kan kolla på egen hand i kväll, tänkte kolla sadeln om han kanske har växt ur den. Köpa B-vitamin?

Någon som har en idé?

http://se.youtube.com/watch?v=sZv8Mf0ng1c

Sv: Symptom på vad?

Skulle tippa på hovarna...

Många hästar är ömma i sulorna nu när det är knaggligt ute.

Har själv just slått på sulor på min pga sulömhet.

Be hovis komma ut och klämma och slå på sulor annars är det nog bäst att åka till klinik,

Har pratat med hovis o han trodde inte att det kunde vara hovarna (lovade givetvis att komma ändå om jag ville, fick lite tips på hur man kan kolla och han är varken varm i/runt hoven eller mjuk i hoven (tecken på hovböld) eller ömmar om jag trycker. Givetvis funderar jag på klinik men ville gärna ha lite input först.

Åkte till stallet ikväll o kollade sadeln, han har min andra pålles sadel då hans egen varit för vid(? gjord efter honom), denna sadel kollade jag innan vintervilan o trodde (dum som man är) att den skulle passa även efter vintervilan, dock passar inte denna sadel längre, för smal och hamnade därmed i bakvikt. Dannes egen sadel dock, som tidigare varit alldeles för vid, satt nu i stort sett perfekt (lite, lite vid men det är knappt). Kände igenom ryggen på honom och han var lite öm i ländryggen så troligtvis (hoppas hoppas) så är det sadeln som har blivit urvuxen och därmed gjort ont. Har pratat med en duktigt kiropraktor/sjukgymnast och han kommer nästa vecka Han tyckte det lät som ett skolexempel på sadel/ryggproblem. Nu håller vi tummarna för det, även om det innebär att han har gått med en felaktig sadel de senaste 2½ veckorna (kunde juh varit värre), tack vare hans genomkorkade, idiotiska matte :crazy:

(hittar inte kiropraktorn ngt så blir det vet. nästa)

Det är inte så ofta en häst uppvisar värme el svullnad vid kotledsinflammation, däremot om dom vrickar sig, då kan man se dom symtomen. Åk till en klinik och gå igenom hästen så vet du hur du skall hantera problemet:)

Nej, det är är sällan dom gör det. Min fd gammling visade det genom att vägra fatta högergalopp och när hon väl gjorde det, så bytte hon snabbt. Hon hade kotledsinflammation på båda fram + knäledsinflammation. Alla runtomkring påstod hon bara dummade sig, tur jag proppsade på att åka in då ( ägde inte hästen just då).

Hei!

Høres lett ut som det er salen som gjør det slik da, ja! Håper det er det og at det inte er allvorligt.
Det blir nok i orden igjen! NYDELIG hest, forresten!

Jag har alltid blivit inpräntad att om man har problem, misstänker att hästen har ont osv så är det alltid veterinär först som gäller, sen alternativ/kompletterande behandling såsom KP, ET osv.

Detta har seriös KP berättat och även veterinärer.

Jag tycker personligen att det är lättare att ser en hälta på böjt spår, så om du kunde longera/tömköra honom på volt så kan du lättare lokalisera en hälta ev då också utesluta en...Bra, kan ju mkt väl vara sadeln i detta fallet börja där du eftersom han inte visar symtom på något i benen...

KL

ville bara meddela att kiropraktorn var där idag och det var som jag hoppades den gamla sadeln som tryckt på ryggen. Kiropraktorn behandlade och kommer tillbaka om några veckor för att kolla så att det inte gått tillbaka :banana::banana:

Många hästar med ländryggsproblem brukar också ha problem med bakknän, eller snarare så är ländryggsproblemen ett symptom på knäledsinflammation bak. Kolla filmen själv igen och jämför rörelse i h.bak med v. bak, jag tycker mig se en liten skillnad i rörelserna mellan dem.

Så jag säger, åk till klinik och kolla upp den även om kiropraktorn hittade problem i ländryggen.

Om jag vore du skulle jag ändå kolla upp hästen på klinik. Det är ju svårt att uttala sig om en video på hästen där man bara ser den i trav rakt ut. Det är ju inte precis oväntat att en kiropraktor hittar problem i ryggen, det kan ju vara orsakat av /orsaken till en hälta som också behöver behandlas.

Senast ändrad:

Jag skiljer mej från övriga och säger att känn efter med andra sadeln om det är bättre, då var det sadeln. Vissa hästar är väldigt känsliga och visar direkt om en sadel inte passar:bow:

Så innan du kastar dej till klinik, känn om den vidare sadeln gör att han känns annorlunda, en häst kan kännas helt halt och skev om sadeln är riktigt opassande.

Läs mitt inlägg i tråden om behandling av SI-leden! Boka en tid till din häst på klinik, bättre att börja i den änden. Jag började också med ET. H*n lokaliserade också problemet till korset/läden och ryggen...

Men hästen behövde behandling av veterinär också.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka