symptom på kotledsinflammation??

C

calind

Ni som har/haft häst men kotledsinflammationer fram- vad har de haft för symptom??
Diffusa eller kraftiga? Skulle vara intressant att veta, då jag inte vet om jag bara inbillar mig eller om det är nåt med min häst. Efter diverse skador så börjar jag vara nästan hypokondriker...
Va :confused:d fick ni för behandling??

Tösens ponny har haft kotledsinflammation. Han blev halt. Åkte till klinik. Böjprov. Ja, han var halt. Cortison insprutad i leden. Vila 3 veckor. Återbesök. Oren fortfarande. Cortison i leden igen. 3 veckors vila. Återbesök. Ren. Börja skritta igång. Efter 5 veckor börja försiktígt att jobba honom. Har varit igång sen i oktober och peppar peppar så har han hållt. Men hon har inte börjat hoppa honom ännu. Dressyrträning och uteritter är vad hon gör.

Har för mig att jag hört att det oftast är hästar som markerar lite på böjt spår, men inget på rakspår som har kotledsinflamation. Vet inte om det stämmer, men ja har för mig att jag hört det. :confused:

Han va bara halt på det benet, inte svullen, knappt varm, något ökad puls...
Första vetrinären missade dock att det va kotledsinflamation då hon inte gjorde böjprov (Då hästens ägare jobbade o jag va i skolan, så var det hästägarens man som tog i mot vetrinären, o han visste ju om böjprov)... Så då blev hästen behandlad för läderhudinflamation... Skulle bli frisk inom en månad men det blev han inte, men han fick gå på sitt bete i lugn o ro o sen tog vi nästa vetrinär som direkt efter böjprov konstaterade att han hade kotledsinflamation, fick då "tuppkamms" behandling o va bra efter två veckor... :rofl:

Hästen började dubbeltrampa bak (satte ner båda bakfötterna jämsides) i galopp men visade inget annat, hoppade utan att vägra mm. Ryggproblem misstänktes men efter böjprov visade hon kraftig hälta på ett framben och behandlades med tuppkam i kotleden. Efter vila ett par veckor och mycket lugn igångsättning på bra underlag (inte för mjukt) och ridning rakt ut har hon efter detta aldrig fått tillbaka inflammationen :D

Någon som upplevt att hästen blir snubblig och framtung??
Tycker min häst är lite åt det hållet. Men hon är inte halt då man rider. Inte varm eller svullen. Upptäckte en liten, liten galla på ena framkotan, just ovanför kotan men den var borta dagen efter. Hon har haft problem med bakhaserna ett tag nu så vi har skrittat mycket under flera månader och jobbat från marken. Kanske hon belastar sin framdel mer pga bakhaserna. Får nog åka in och kolla ifall att...

Min fd gammelhäst hade kotledsinflammtion på båda fram...detta märktes genom att hon plötsligt blev besvärlig med att fatta högergalopp. Oftast är det det lilla skillnaden som det märks på. Hon var ej halt, utan det var bara detta med höger galopp. Så de flesta borde vara uppmärksam på dom små små förändringarna i hästens beteende. I vårt fall, galoppen då...

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
658
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka