Syftet med skärmen på hjälmen?

Moooa

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad är syftet med skärmen på ridhjälmarna? Är det något mer syfte än att skydda mot sol och så? Tänker på de vanliga ridhjälmarna där skärmen är hård.

Är rent av nyfiken :)

Jag har även hört någon stans att skärmen är till för att skydda ansiktet om man landar med det nedåt om man ramlar av... Alltså att skärmen ska nudda marken innan ansiktet och på så vis dämpa smällen:D Vet inte hur det funkar i praktiken och om det stämmer dock:o

jag fick lära mig att den var till för att skydda näsan då man råkar ramla på den :p.
men sol och regnskydd är det nog mest till för. och från början var det nog till för enbart det, dvs innan kasken kom. som en skärm mössa.

Skärmen ökar ju skaderisken, och risken att bryta nacken ökar kraftigt om du slår i med skärmen, så skydda näsan måste i så fall vara sen gammalt. Men ffa skugga ögonen och skydda mot sol. Och säkert en hel del tradition. Även om fler och fler hjälmar kommer med mjuk skärm, liten skärm eller ingen skärm.

När jag kraschade med cykel och hade ridhjälm var det Tack vare skärmen som bara hakan och två tänder behövde lappas ihop. Annars vete fanns hur mkt näsa eller ansikte som funnits kvar. Dock är det ovanligt(har iaf inte hänt mig än) att man landar på ansiktet vid avramlingar. Men om/när det händer, på hårt underlag, skulle jag aldrig vilja
Vara utan skärmen.

Köpte en Lamicell Transformer och den skärmen hjälper inte ett smack så den tog jag bort. Den är lös, nämligen! Sitter med ett par piggar bara så att den skulle skydda mot något alls tvivlar jag starkt på. Nu kan jag tycka att det var bra att den gick att ta bort så min pannlampa satt bättre. Utseendemässigt bryr jag mig inte ett smack...finns väl ingen hjälm som gör att man ser "snygg" ut...? O_o

Köpte en Lamicell Transformer och den skärmen hjälper inte ett smack så den tog jag bort. Den är lös, nämligen! Sitter med ett par piggar bara så att den skulle skydda mot något alls tvivlar jag starkt på. Nu kan jag tycka att det var bra att den gick att ta bort så min pannlampa satt bättre. Utseendemässigt bryr jag mig inte ett smack...finns väl ingen hjälm som gör att man ser "snygg" ut...? O_o

Den är lös för det är säkrare så.

Tack för många svar! Men då är det lite olika tankar kring vad den är till för egentligen :)

Jag har även hört någon stans att skärmen är till för att skydda ansiktet om man landar med det nedåt om man ramlar av... Alltså att skärmen ska nudda marken innan ansiktet och på så vis dämpa smällen:D Vet inte hur det funkar i praktiken och om det stämmer dock:o
Stämmer bra det, annars hade jag nog krossat näsan eller benet under ögat. Flata stenar är också hårda.

Jag trillade av en gång med ansiktet/huvudet före rakt ner i en hård grusväg. Slog sönder nedre delen av ansiktet en del men inte vid ögonen eller näsan tack vare skärmen på hjälmen tror jag. Skärmen gick sönder.

Är ju meningen att skärmen ska gå isönder vid i slag, men då den går i marken först så skyddar man ju en stor del av ansiktet :).
Hade inte varit att komma med näsan först och inte ha skärmen som litet skydd.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 701
Senast: Claraclara
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·
Hästvård Som rubriken lyder; någon som har förtjockat gaffelband utan andra skador på gaffelbandet? Vad innebär det att det är förtjockat...
Svar
6
· Visningar
1 148
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30