Sydnärkeritten 2006!

C

cano

Hej!

Först och främst ett stort tack :bow: till arrangörerna för en väl arrangerad ritt!

Så här en dag efter ritten och efter att jag läst resultatlistan och ryttarprotokollet för T50 km (klass 1) dyker det upp en fråga som jag hoppas att ingen tar illa vid sig att den ställs.
Rent allmänt så undrar jag varför det blir 13 uteslutna/utgår på egen begäran av 30 st startande? Det är 43% som blir uteslutna/utgår på egen begäran!:confused:

Jag själv deltog i klassen och tyckte inte att det var några svårigheter med banan som kan ha bidragit till så många uteslutningar.

Camilla:)

Sv: Sydnärkeritten 2006!

Tja, vad ska man svara?
Antagligen rider de för fort för att hästen ska tåla underlaget.
Bitvis var ju banan ganska hård och stenig, och vi rekommenderade sulor.
Jag funderar på att ta reda på hur många av de som åkte ut för hälta som red utan sulor.
Sen var det väl två som hade för hög puls, en som missade de 20 minuterna in till puls, samt en sparkad häst som fick utgå efter banan.
De som jag såg som travade upp och fick tummen ner var helt klart halta, tyvärr.
Sen var det väl några som försökte sig på en alternativ väg runt ett nerfallet träd, och gick ner sig i ett kärr.
Det var tydligt skyltat åt andra hållet, samt att jag på bangenomgången nämnde att man skulle ta HÖGER runt trädet.

Annars tycker jag att tävlingen fungerade bra, trots att banan fick läggas i sista sekund, och att vi två dagar innan ritten inte hade en aning om hur många funktionärer som skulle kunna komma. DÅ var det lite stressigt...

Samtidigt känner jag nu, efter två arrangemang i år, dels som tävlingsledare på Fornaboda, och som "alltiallo" på Sydnärke, att man får lägga mycket tid på att arrangera tävlingar, som man kunnat använda till att träna egna hästar. I år har jag inte hunnit med en enda tävling själv...
Och alla ryttare är inte direkt jättetrevliga, de flesta är ju glada, men flera gnäller konstant, och då är det inte roligt att ha tagit ledigt från en hel del "lönearbete" och uppoffrat ledig tid för att arrangera.

Men det värmer att få beröm från de som uppskattar ideellt arbete.:)

Jag vill rikta ett stort tack till arrangörerna!

Trevlig tävlingsplats, bra ytor och gräs till min häst... bra bana som jag inte upplevde som särskilt svår eller stenig. Jag hade inte sulor på min kuse och han travade glatt på. Nu red jag ju inte särskilt fort då eftersom mitt sällskap hamnade i klass 2 pga strul på vägen dit. Tack till tävlingsledaren som hjälpte till och byta klass och fixa så de hann i starten. Vi fick tillslut rida tillsammans som vi tänkt och ha roligt!

TACK!

Jag uppskaddade fornaboda!!!!!
det blev tyvärr min sista tävling för i år, eftersom Zadac lyckades skada sig i hagen en vecka efter.
Men jag ser fram emot alla tävligar nästa år!!! och då kommer jag förhoppningsvis ut på mitt sto oxå!

Det finns väl alltid olika anledningar till att det åker ut hästar.

Precis som CK skriver var det ju en häst som blev sparkad utmed banan och fick utgå på egen begäran, och så var det tydligen minst två som trots snitslingen valde vänster vid trädet och klafsade runt i kärret. Sånt kan ju lätt leda till en hälta.

Sen så tror jag att det faktum att detta var säsongen sista ritt kan spela in också. En häst gjorde sin åttonde ritt för säsongen, varav fler än hälften gått i ett tempo på över 15 km/h, och nån annan red betydligt snabbare än hon nånsin gjort förrut. Kan en hel säsongs tävlande göra folk lite våghalsiga, samtidigt som hästarna börjar bli lite slitna?

Jag upplevde dessutom banan ordentligt stenig, men det är naturligtvis relativt mot vad man är van vid. En ömfotad häst skulle i mina ögon behövt sulor, i alla fall om man vill ha ett högre tempo.

Slutligen måste jag säga att det var jättekul att vara tävlingledare för ritten, även om jag helst ville gräva ner mig några dar innan, då det kändes som att jag inte hade någon koll. CK hjälpte mig att dra ett jättelass, tack för det!
Under tävlingsdagen funkade allt jättebra, med driftiga funktionärer och nästan bara glada och trevliga ryttare och groomar.

En sak som jag lärt mig är att alla som tävlar distans borde vara med och arrangera minst en ritt om året, för att få se hur mycket slit det är, och hur härligt det är när det faktiskt klaffar! Man får helt ny respekt för alla som sliter för att vi ska få tävla och ha kul.

/Josefin

Jag tycker ni ska ha en JÄTTE eloge för det jobb ni gör!!!! :bow: :bow: :bow:

Även om jag inte kunde komma i år är sydnärkeritten en ritt jag gärna återkommer till. Nästa år så.... ;)

Till CK & Galadriel::bow:
Jag och många (hoppas jag) med mig är otroligt tacksamma för att det finns människor som ni som har kunskapen, engagemanget och orken att genomföra distanstävlingar!:bow: :bow: :bow: :bow:
De som gnäller borde ha en spark i baken!;) De förstår nog inte vilket jobb det är med förberedelser och genomförandet av tävlingar.
Jag red Fornabodaritten tidigare i sommar och nu sist Sydnärkeritten och jag har bara lovord till er!
Sen angående uteslutningarna så är det naturligtvis svårt att svara på, men jag tycker att det är en otäck trend och det är ingen kritik till er som arrangörer.

Detta har jag skrivit innan och gör det igen: Alla som själva tävlar distans borde vara med och arrangera alternativt hjälpa till på minst en tävling. Förutom att man då givetvis bidrar till sin sport genom att ordna tävlingar så ökar det förståelsen för det enorma arbete som föregår en tävling, stor som liten.
Jag har tilldags dato ridit 53 st ritter tror jag det är och aldrig åkt ifrån en tävling utan att berömt det jag tyckt om och visst har jag sagt till om det är något som känts som det gått att förbättra.
Det är inte för att jag är en sådan bra människa :p utan för att jag bara bestämde när jag red min första tävling 1994 den 22 Juli att det ska jag göra alltid precis som att jag har andra rutiner innan start så är det en av mina rutiner efteråt.
Har själv varit med och arrangerat och hjälpt till på tävling ända sedan 1992 och har under dessa år hört en mängd konstigt gnäll och märkliga påhopp.
Visst är man medveten om att man har med trötta och oftast besvikna ryttare men man får nog ändå funderat ut innan hur man vill formulera sej när man ska framföra kritik.
Bla så vet jag något år så red en faktiskt välkänd distansprofil Roslagsritten och red fel (något denna person ofta gör om den inte tagit rygg på en annan ryttare) men kritiken var att man skulle kunna rida hur fort som helst utan att rida fel annars var det dåligt snitslat, ja ja....
Jag tycker vi överlag har jättebra och välarrangerade tävlingar i Sverige och om vi inte passar oss så blir de färre om det enda folk gör är att skylla sina egna dumheter på arrangörerna!
En av mina bästa vänner som oxå rider distans säger alltid: Tänk att någon orkat ordnat allt detta så att jag ska få rida!

Passar då på att skicka mera tack och beröm till de arrangörer vars tävlingar jag har ridit i år:
Vedemaritten 80 km
Göingeritten 80 km
Fornaboda 120 km
Rökulla 80 km
Simlångsritten 45 km CR
Ni har bidragit till att jag har haft en roligt och minnesvärd säsong samt sett till att de mål jag satt upp för i år blev genomförda!!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
/ Mona

De som gnäller borde ha en spark i baken!;) De förstår nog inte vilket jobb det är med förberedelser och genomförandet av tävlingar.

De som gnäller och är otrevlig har nog ingen aning om hur de uppfattas.
Jag tror de anser sig vara "normala". Man kanske skulle spela in veterinärgrinden på film, och visa dom efteråt.
Tyvärr är det ju så att det finns flera som man hoppas INTE ska komma på ens tävling. Det är svårt nog ändå att få ihop funktionärer, utan att de ska behöva få en massa löjliga klagomål och gnäll på sig.

Jag tror att man som arrangör och/eller funktionär behöver försöka tänka:
- Av vissa får man beröm : Det ska man ta åt sig.
- Av de flesta får man inte höra någonting : De är mycket nöjda
- Av vissa får man konstruktiva tips om förbättringar : De kan man lyssna på
- Några bara gnäller och gör det i princip jämt: De ska man inte bry sig om

Jag tycker att Nerikes som ju är en liten klubb gör ett fantastiskt arrangörsjobb.
Årets sydnärkeritt var trots att det var första gången på ett nytt tävlingsområde mycket väl arrangerad och genomförd.
Jag kommer mycket gärna tillbaka!!!
Lasse

tack för en trevlig ritt! Fin bana och väl skyltat! (jag hade inte sulor och det var inga problem..)

Det var många kameror, mer eller mindre överallt :D ingen som lagt ut sina kort för allmänheten på nätet? *nyfiken* :banana:

Senast ändrad:

Jag tror att man som arrangör och/eller funktionär behöver försöka tänka:
- Av vissa får man beröm : Det ska man ta åt sig.
- Av de flesta får man inte höra någonting : De är mycket nöjda
- Av vissa får man konstruktiva tips om förbättringar : De kan man lyssna på
- Några bara gnäller och gör det i princip jämt: De ska man inte bry sig om

Lasse

Det var bra skrivet!:)

Ja va en av dom som sprang runt me en filmkamera :D
Ja lovar att lägga ut mina foton så fort ja hinner...tog väl mellan 25-40 bilder...självklart dog batteriet lagom till prisutdelningen :p

Jag hojtar till här när bilderna finns uppe...

Nu finns det en filmsnutt från starten av T50 km på Sydnärkeritten för de som vill titta på denna länk, http://web.telia.com/~u55016764/
Filen är tyvärr ganska stor, men det funkade bättre andra gången jag tittade. Jag har tyvärr inte lärt mig hur man bearbetar film filer!;)
Camilla

filmen fungerar fin fint att få fram (har snabbt bredband... :love: ) först funderade jga på varför den slutade efter 6 sec, men om man laddade up den igen så fungerade det jätte bra!
Fin film! :)

Nu finns det en filmsnutt från starten av T50 km på Sydnärkeritten för de som vill titta på denna länk, http://web.telia.com/~u55016764/
Filen är tyvärr ganska stor, men det funkade bättre andra gången jag tittade. Jag har tyvärr inte lärt mig hur man bearbetar film filer!;)
Camilla

Vad roligt att kunna få se en film.

Själv stod jag i vetgrinden med veterinärerna när starten gick. Starten gick i en uppförsbacke och det var inte utan att veterinärerna skakade på huvudet när de såg att de flesta startade denna backe i galopp. De vände sig till mig och undrade hur folk tänkte och jag försökte försvara sporten med att säga "ja, men de har väl värmt upp". Det argumentet köpte de ej.

Denna lilla kommentar är då att tillföra debatten om varför så många blev uteslutna.

Hälsning Maja

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka