Sydd skada som spruckigt!

Jettan

Trådstartare
Ja... i torsdags förra veckan sprang en av våra 2-åriga märrar in i en vajer som håller telestolpar på plats.... Pratade i telefon med min sambo när han skulle hämta henne i hagen... Han var mycket irriterad; "varför kommer hon inte? hon står ju bara där som ett fån!" Jag; "nå't måste ha hänt, hon kommer ju ALLTID springandes!"
Sambon; "AAAAHHH!!! vi får höras! klick!"
Tror ni jag hade hjärtat i halsgorpen då!?!:eek:

Sen ringde han upp, sa att jag måste ringa destriktaren, (då våran egna vet naturligtvis hade semester....) Vet kom ut och sydde och satte henne på div. medeciner och ordinerade box-vila i 3 veckor!!!
Ni kan tro det inte var ett litet skrapsår direkt.... Hon hade sprungit in i vajern med en frambenet liksom precis där benet går upp i kroppen, och med en sådan kraft att vajern gått av! (dom är ju rätt tjocka...) Sedan dess har det tvättats och sprutats osv.... men igår lossnade styngnen och såret är nu helt öppet, större än en mans knytnäve, man kan se musklerna... skit äckligt!:cry:

Jag tycker det är jätte läbbigt, och har ingen erfarenhet av just detta, och är ju livrädd att det ska bli nåt fel på henne så hon måste avlivas, så vi ringde till atg-kliniken för hjälp, men dom har först tid i morgon (så då åker vi dit), men man kan inte lämna henne där för observation (som jag helst vill)...:(

Vet inte egentligen vad jag ville med detta... kanske få lite stöd...? nu måste jag ut och tvätta och greja med detta vidriga sår.... jag är ju dö-känslig och sambon är bortrest idag...:( Jag får helt enkelt tvinga mig själv... för hästens skull....
Hon verkar ju dock inte må särskilt dåligt, förutom att hon har ett jävla HÅL i benet!:eek:
Usch, så hemskt när nåt såhär händer, det är ju dessutom en sån fin liten märr.... Nu kanske hon aldrig blir helt bra, om hon ens överlever....:cry:

Sv: Sydd skada som spruckigt!

Sårskador på hästar brukar spricka.
Så ta det lugnt det ordnar sig!
Tvätta det ordentligt i väntan på tid hos vet. På med gummihanskar tänk på något annat och tvätta på. Försök att skydda det mot flugorna.

Senast ändrad:

Ta ett djupt andetag!
Det är inte så farligt!
Min 2 åring var 3 månader när hon blev sparkad på utsida av frambenen precis under där benet sitter fast i kroppen. Såret blev stort som en hand, det gick även sönder massa blodkärl, muskler osv samt en ficka in till benet (äckligt).
Hon blev sydd på djursjukhuset, men de sa även att när det handlar om en stor, djup såryta så är risken stor för svullnad, och när det sväller så går stygnen sönder. Det gjorde det även i mitt fall och hon fick gå med ett stort öppet sår som sedan sakta men säkert läkte (efter en evighet av tvättande). Hon stod på djursjukhus i två veckor (stygnen gick sönder efter 3 dagar där).
När hon komm hem fick hon lov att vara ute hela dagarna.

Men det är bra att ni kan komma till en klinik och få det oredenligt undersökt igen.
Men håll dig lugn, hade det varit fara och färde så hade säkerligen distriktaren sagt något.
Så tvätta såret, håll koll på hästens temp (mkt viktigt för ev infektion) så kommer det att gå bra!

PS alla som har såna i hagen bör hägna in dem!!!! DS

hoppas att det går väl:laugh:

Det händer ganska ofta att sydda sår spricker, hästar förstår inte att de ska stå stilla =)

En skada som spruckit får sekundärläka, vilket betyder att kroppen får generera ny hud till det skadade området vilket tar lång tid jämfört med att sy. MEN det läker ofta jättefint! Man får akta sig för svallkött bara.

Jag är en självutnämnd expert då min häst sprang igenom ett taggtrådsstängsel i höstas och skar upp ett sår på 10*15 cm frambenet. Såklart sprack skiten efter 2 veckor och fick sekundärläka. Det tog ca 10 v från 3*8 cm tills såret var så litet att det inte kunde kallas för ett sår :D Extremt häftigt att se på nära håll!

Mitt råd är att tvätta såret med koksaltlösning, ta tempen ofta och låta det läka i fred. Det är otroligt vad en hästkropp kan göra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka