Sy "Riddarschabrak"- hjälp med mått =)

S

SirWillgott

Ja eftersom det (tyvärr) nästan alltid är tomt på "Övriga grenar" forumet så lägger jag min tråd här istället och hoppas på svar!:bump:

--------------------------------------------------------------------------------

Sitter här hemma med massor av nyinköpta tyger och ett täcke till grundmall, och ska ge mig på att sy hästens första riddarschabrak/coperture!
Det enda jag undrar över nu är ungefär hur långt ni syr era schabrak fram resp. bak?
Hästen i fråga är 170cm men ganska kort i kroppen
Bild:
(2år gammal, precis fått hem honom, därav omusklad och mitt bortsuddade hyperglada fejs)
http://i65.photobucket.com/albums/h237/SirWillgott/Willeee.jpg?t=1199214166

har tänkt mig sy "schabraket" i ett stycke, alltså inte fram+bakdel, med utskärning för skänkel då.. Har tänkt mig ca 130cm fram och 140-150cm bak, blir det för långt/kort?
Tacksam för svar och andra tips inom detta ämne!
Mvh Linn

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sy "Riddarschabrak"- hjälp med mått =)

det var en ickefungerande bildlänk..

Mitt fel! Satt helt inne i en Dolly Parton dokumentär på tv,n:angel:
Nu ska den fungera!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Ingen som kan komma med lite snabba tips såhär i natten?:D
Hästen har ju hög manke.. men...160 bak och 150-155 fram då?:bump:

Fattar jag det rätt, det skall vara en kombination av "täcke" och schabrak?
Ta ett eller två gamla lakan, lägg lakanet på hästen och sadel ovanpå. Klipp som du vill ha det. Då får du alla mått du behöver + en bra mall.
Jag gjorde så här när jag skulle sy täcken till hästen. Om lilla pållen inte gillar att du klipper så rita med en bra tuschpenna och klipp sedan. Glöm inte att rita ut var stoppningen skall vara.
Det spar på ditt dyra tyg och tar hänsyn till eventuella olikheter.
Du får gärna visa bilder när du är klar. Jag blev ju nyfiken.

Ta ett eller två gamla lakan, lägg lakanet på hästen och sadel ovanpå. Klipp som du vill ha det. Då får du alla mått du behöver + en bra mall.
Jag gjorde så här när jag skulle sy täcken till hästen. Om lilla pållen inte gillar att du klipper så rita med en bra tuschpenna och klipp sedan. Glöm inte att rita ut var stoppningen skall vara.

ta ett lakan som mandarin föreslår
det gjord jag med mitt första schabrak för det är lättar om du vill ändra något så slipper du klippa i tyget

Smart!!:bow: Får försöka leta fram några gammla lakan bara:angel:
Självklart kommer bilder när jag är klar!

Alltså, detta är ett "riddarschabrak" jag ska sy, en Coperture som jag fått lära mig att det också kan kallas:)

Exempel finns om ni går in på -Tävling övrigt-Riddare !
Där har massor av bukes riddare lagt upp snygga exempel:)

Liknande trådar

S
Övr. Grenar Sitter här hemma med massor av nyinköpta tyger och ett täcke till grundmall, och ska ge mig på att sy hästens första...
2
Svar
22
· Visningar
3 621
Senast: SirWillgott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar