sy om "skitsele"

fia0

Trådstartare
Har efter funderingar på att köra in pållen (isis) börjat lära mig ett och annat :smirk:

Har förstått att bröstselen som vi använder på vår minishettis kanske inte är så skön för henne. Det är en sådan där där däckeln och bröstan sitter ihop.....

Tror ni man kan sy om den?! Det borde ju gå, eller hur? Och sedan köpa till en baksele....

Nu vill man ju inte använda den något mer :o

Tack tack

Sv: sy om "skitsele"

fia0 skrev:
Har efter funderingar på att köra in pållen (isis) börjat lära mig ett och annat :smirk:

Har förstått att bröstselen som vi använder på vår minishettis kanske inte är så skön för henne. Det är en sådan där där däckeln och bröstan sitter ihop.....

Tror ni man kan sy om den?! Det borde ju gå, eller hur? Och sedan köpa till en baksele....

Nu vill man ju inte använda den något mer :o

Tack tack

Varför inte köpa ett helt nytt..?

Är det verkligen billigare? Den billigaste jag hittat ligger på typ 4000:-.

Haha vi skrev samtidigt i två trådar efter varandra...

Som alla övriga sagt, köp en Equilex, det har jag gjort :bow:

Tack tack för alla svar!:bow:

Är den billiga equilexselen något för min isis också?

Säger som Fjunet, ja det visst är den det :bow:
Vet dock inte vilken strl du skulle behöva.

Inte cob?
Han är 136 och ganska kraftig. Han har stort huvud (cob) så då kanske inte huvudlag och sele kan vara samma storlek...:confused:

Jag har Cob på min hobbysele..
Har en fjordkorsning på typ 140 som inte är direkt smäcker..

Jag fick göra massa hål i bukgjordarna för att få dem att sitta fast..
Huvudlaget satt bra, det som hade kunnat bli för litet på ev. ponnysize skulle vara pannband och nosgrimma men inte sidostycken..
Han har cob/full på grimmor...

Min är ju lite mindre.... Kan man byta pannbandet och nosgrimman på huvudlaget eller är det fastsytt?

Vilken sele är det du har? är det hobbyselen?

Och vad är det som skiljer bröstsele hobby från bröstsele standard? Hittar inte riktigt det någonstans.....:crazy:

man kan plocka bort...
Nosgrimman är ju en sådan som sitter fast på sidostyckena, men man kan ju plocka bort den/byta ut den mot en slemrem eller nått. :)
Jag fick justera ner det lite, så jag flyttade ner nosremmen kanska långt på huvudet med hjälp av sidostyckena för att få runt den runt klumpedunshuvudet. :)

Remmarna är ju lite breda så ett annat pannband kanske inte passar rakt upp och ned, men det brukar ju inte vara så himla svårt och fixa andra pannband. :)

Ja, det är Hobbyselen jag har.
Läste någonstans att standardselen är precis lika, fast med svenskt (?) skinn... Från nått annat, lite mer kvalitativt läderproducerande land iaf. :)

Finns bilder på min här..
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOIQIQCOFPC

Standardselen har tyskt läder. Vad hobby har vet jag inte.

Hobby rekommenderas enbart till lättare hobbykörning, inga maratonhinder.

Den är antagligen inte nylonförstärkt på alla ställe och tunnare. Lite obekvämare för hästen med smalare remmar och kortare livstid.
En bra nybörjarsele när man inte har planer på tävling och körning alltför ofta (men det kommer :devil: )

Nej vad säger du, inga maratonhinder?! :cry: :angel: ;)
Fasiken också, så besviken jag blev ;)

Var det svårt att få bort skygglapparna på huvudlaget?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
  • Artikel Artikel
Dagbok jag vill bara ha det samlat nånstans, utan att behöva sitta och bläddra i facebookflödet. Idag är det köksregionen som ska få en...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.