sy läder sko till shettis???

Buck

Trådstartare
kan man göra det? förra veckan så råkade hovslagaren ta lite mycket på sulan på vår shettis och kötthoven kom fram på en bit stor som en 50öring :( (kötthoven skulle inte vara där men shettisen har hovbens rotation som ställt till det)
vi smörjer med tjära för att få hoven att hårdna snabbare, vilket gått jätte bra ^_^ shettisen var o halt efter 2 dagar, men sen kom regnet och mjukade upp hoven igen. :( och nu när shettisen går över singeln till hagen så haltar hon igen :( tror ni man kan göra en toffla till hoven som hindrar små stenarna att trycka på den ömma delen av hoven? hur bör man göra skon?

kan man ta en 2,5mm läderbit i botten + och sen sy så att trakten och tån är fri och det går upp 2 läderbitar från sidorna som spänns ihop över hoven?
typ såhär?;
32219956.jpg

tänkte i så fall göra till båda framhovarna så att det inte blir ojämt att gå med dem :)

Sv: sy läder sko till shettis???

tror du behöver en rem baktill på skon också, kanske att remmarna du har som knäppen är långa, går i kors där de knäpps på din bild och sedan fortsätter bak runt karleden (kanske bara ena remmen så spännet fortfarande sitter framtill)?

eller så kan jag kanske ha en enkel rem bak med ressår :D, dvs en läder rem som vid fästena på själva skon så är det ressår. det kanske fungerar ^_^, ska ut och rita av pollens fötter så jag kan börja prov sy

Är det inte enklare att bara köpa en galosch eller en e*syboot till hoven?

Är det inte väldigt stor risk att det kommer in grus och småsten mellan sula och "toffel" i en sådan öppen konstruktion, å så vips har du en hovböld som ett brev på posten?

Även om jag för det mesta är väldigt positivt inställd till att tillverka egna lösningar så måste jag nog ändå instämma med Nixehen i detta fall; köp en färdig lösning som du kan vara säker på att den inte gör mer skada än nytta :)

Jag skulle nog hellre lägga ett hovbandage med silvertejp över, eller köpa barfotasko.

tror inte att en vanlig easyboot eller galosh passar :( shettisen har fång hovar,dvs lite väl långa i tån som hovis inte kan gör ngt åt då kött hoven troligen kommer i vägen då också :(, (förra hovslagaren ordnade det med att låta trakterna bli höga och hugga av tån, denna tar bort trakterna för att låta strålen bli bättre men då blir tån längre) hovbandage och silvertejp hade vi i början, men det bli väldigt mycket bandage när man ska ta av och på varje morgon/kväll för att tjära hoven.
tänkte att en enkel läder sula skulle fungera som silvertejpen men vara mer tryck fördelande, slitas mindre och bli lätt att ta av/på.

ja det kan fungera, dock så har jag redan läder hemma och är väldigt sugen på att sy själv :p. men det var smart med tyg upp till kotan ^_^ kan testa det med ngt tjockare fleece tyg kanske och bara sy en tå av läder och ett band över hoven så att sulan håller sig på plats

Hörde för ett tag sedan ett tips ang. hovproblem, som ev. kanske skulle fungera beroende på vad det är för underlag i hagen (om det ej är för halt/blött)... Det var att helt enkelt att använda barnblöjor i lagom storlek och sen ta silvertejp om det behöver fästas lite hårdare. Har inte provat det själv, men det låter som det skulle fungera ganska bra :)

:rofl: det kanske kunde fungera, men ska testa med en strumpa av läder sula + tå - tjockt vatten tätt tyg och flecce högst upp vid karleden.

:rofl: med fy vad sött med nalle skorna!! hade varit jätte bra med sånna skor runt om på shettisen men tror inte hon tycker samma :p

Det låter också som du behöver testa en annan hovslagare. Lång tå ska ingen häst behöva ha, särskillt inte efter fång.
Låga trakter och tå går att ha och är det sunda.

har sytt tofflan till pollen nu^_^ ska ut och prova igen och se om man behöver sy dit ngt ressår.
testade den halv färdiga innan och då var den lite trång i trakten, + att den for av efter 3 steg. dock så verkade polle inte bry sig om toffla på hoven :p

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 218
Senast: Marvin
·
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
4 391
Senast: Ida94
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Flytta med utekatt