Sy fast kanyl utan bedövning/lugnande?

Det gjorde inte detta, men jag tror att det påverkade vad hon kunde/inte kunde göra med hästen efteråt.... :(

Jag fick till och med bedövning när några stygn skulle göras på mig själv en gång, så jag tycker verkligen att hästen ska få bedövning. Låter inte klokt annars.

Veterinären gjorde det på min när han hade kolik och skulle få IV och smärtstillande, han skiter fullstädigt i om man syr eller sprutar honom. Stod lös när jag fick ge honom pencillin i några dagar när han brutit en tand. Betydligt större kanyl på den sprutan än på en synål :) beror nog lite på hur känslig häst man har

Sederingen och bedövning är ju två vitt skilda saker, men annars har jag nog varit med vid flertalet tillfällen då sår eller annat ska sys som inte krävt bedövning. Beroende på område, så har en häst fått sedering innan åtgärd.

Min ena häst hamnade på Ultuna som 6 dagars föl när hans mamma fick kolit och dog när han var 10 dagar. För att få i honom näring sydde de fast en sond i hals och mule utan bedövning har jag för mig. Jag var nog i lika mycket chock som han så jag kan ju komma ihåg fel, men det var väldigt skönt när han började acceptera nappflaska så de kunde ta bort eländet. :cry:

Bedövning gör lika ont som två till tre stygn utan bedövning. I alla fall på mig själv.
Med vänlig hälsning Pudlan
Tycker jag verkligen inte det gör. Är väl uppenbarligen högst individuellt. Bedövningssprutorna jag fått har faktiskt inte ens känts av mer än ett litet litet stick. Däremot nål och tråden och när dom drar och syr gör djävulskt ont tycker jag. Liksom en nål som sticker ner i såret och upp i kanterna igen på andra sidan, ryser bara jag tänker på det.

Vet när jag var liten, typ 4 år så slog jag upp ett sår vid ögat som skulle behöva 3 stygn, mina föräldrar anmälde det då det gjordes utan bedövning.

Det bör vara så med hästar att om hästen reagerar på det, då ska den ha bedövat. Reagerar den inte så gör det ju ingenting om det inte är bedövat.

Kan avslöja att besöket resulterade i noll och ingenting. Misstanke om att hästen fått i sig giftig växt. Pratade med Hbg och distriktare och bestämde att distriktare skulle komma ut för magsköljning, sondning med paraffinolja och ev dropp. Hon började med att försöka sätta dropp. Det var här kanylen syddes fast. Droppet fick vi upp ca 1 meter ovanför hästen, men det rann inte ändå. Efter den grova nålen och permanentkanylen i halsen samarbetade inte hästen med sondningen heller, och hästen blev således inte behandlad alls. Eftersom det fanns fara för hjärtpåverkan av giftet så gavs tyvärr inget lugnande. Men någon slags lokalbedövning borde man väl kunna ge om man vet att man ska göra en/flera smärtsamma moment?

Kan avslöja att besöket resulterade i noll och ingenting. Misstanke om att hästen fått i sig giftig växt. Pratade med Hbg och distriktare och bestämde att distriktare skulle komma ut för magsköljning, sondning med paraffinolja och ev dropp. Hon började med att försöka sätta dropp. Det var här kanylen syddes fast. Droppet fick vi upp ca 1 meter ovanför hästen, men det rann inte ändå. Efter den grova nålen och permanentkanylen i halsen samarbetade inte hästen med sondningen heller, och hästen blev således inte behandlad alls. Eftersom det fanns fara för hjärtpåverkan av giftet så gavs tyvärr inget lugnande. Men någon slags lokalbedövning borde man väl kunna ge om man vet att man ska göra en/flera smärtsamma moment?
Tycker med att lokalbedövning bör kunna ges, förstår dock att inte lugnande ges i en sådan situation.

Tycker med att lokalbedövning bör kunna ges, förstår dock att inte lugnande ges i en sådan situation.
Nej, jag förstår också att hon inte ville ge lugnande. Däremot var nog droppet det minst viktiga, och också det mest smärtsamma, så det kanske hade varit bra att lägga det sist/skippat det helt. Nu blev ju tack och lov inte hästen sjuk ändå (vi vet ju inte hur mycket hon hade fått i sig och när), men det var en orolig natt mellan midsommarafton och midsommardagen... :( Och det blev dyyyyyyrt... :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 800
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar