Switcha högdräktigt sto?

athena

Trådstartare
Usch, nu har jag ett litet problem.

Mitt ena sto, idag dräktig på dygn 332, har löss. Mina unghästar hade det i vintras (vårvintern), switchades och det blev borta - så långt allt väl.

Jag kollade märrarna lite flyktigt då, men eftersom lössen enligt min erfarenhet sällan går på äldre hästar så var det ingen ingående undersökning så att säga. De har inte alls kliat heller.

För ett par veckor sen upptäckte jag så att denna tanten hade några stycken kryp på sig. Hon kliade fortfarande inget, och eftersom vinterpälsen var på väg bort helt så tänkte jag att det nog försvinner (lössen brukar inte gilla sommarpäls).

Men icke! Idag har jag upptäckt massor av små rackare, mest i mankammen. Hon har också kliat manen mycket de senaste dagarna och nu har jag ju förklaringen.

Frågan är: Vågar jag switcha? Jag tycker det är så j-a otäckt med kemikalier. Men det är verkligen inte roligt för hästen heller.

Sv: Switcha högdräktigt sto?

Jag har aldrig använt switch mot löss, visste inte att det funkade?
Jag hade varit försiktig p högdräktigt sto, det är nog ingen forskning gjord på det i alla fall.

Tryckte på fel knapp, skulle vara till TS. Sorry!

Switch går att använda på dräktiga och digivande ston samt på föl (står på förpackningen). Jag har alltid switch på mina. Har nog aldrig behandlat precis innan fölning utan brukar försöka tajma in det några veckor innan men intervallen är ju inte så långa så det blir behandling av stoet när fölen är pyttesmå också. Har fungerat bra för min del.

Vi har alltid använt Switch på våra dräktiga ston, inga problem.

JSH - jodå det fungerar utmärkt mot löss :)

Det var bra att få veta! Det är ju avsevärt mycket lättare att använda än de övriga preparaten på marknaden. Använder man samma dos som vanligt?

Jag brukar köra samma dos som till knott, ja. Eller, brukar och brukar - har gjort det på en häst innan och på de tre åringarna här nu i vinter. Funkar bra!

Kom att tänka på en sak till igår: Om jag inte behandlar henne nu, så lär ju fölungen bli utsatt för angrepp också ganska snart? Har aldrig sett små föl med löss, de föds ju ofta i den period på året då lössen är väldigt inaktiva dessutom. Men av den anledningen vore det kanske bra att behandla mamman (jag har alltså fortfarande inte gjort det).

*kliar mig i håret*

Jag brukar köra samma dos som till knott, ja. Eller, brukar och brukar - har gjort det på en häst innan och på de tre åringarna här nu i vinter. Funkar bra!

Kom att tänka på en sak till igår: Om jag inte behandlar henne nu, så lär ju fölungen bli utsatt för angrepp också ganska snart? Har aldrig sett små föl med löss, de föds ju ofta i den period på året då lössen är väldigt inaktiva dessutom. Men av den anledningen vore det kanske bra att behandla mamman (jag har alltså fortfarande inte gjort det).

*kliar mig i håret*

Jag tycker att det låter bäst om du behandlar mamma nu så kanske du slipper behandla fölis. Vore ju inte så roligt om fölis får börja sin tid på jorden med kliande löss på sig.

Vi har alltid använt Switch på våra dräktiga ston, inga problem.

JSH - jodå det fungerar utmärkt mot löss :)

Har ni även använt det på "nydräktiga"ston,dvs årets dräktighet?Är själv livrädd för att behandla med något när allt utvecklas hos fölet.Bara tanken på att få ett missbildat föl:eek:

Mitt föl fick löss och vetten sa att det var switch som gällde för alla pållar i hagen, dvs ett högdräktigt sto, ett föl på lite under två månader och den digivande mamman. Inga problem. Lycka till!;)

Liten uppdatering då:

Jag switchade henne ca 2-3 dagar innan hon fölade. Lössen dog och jag har inte sett några på fölet.

Men: Stoet överreagerade på Switchen, hon har fått utslag längs hela vägen där jag hällde på. Hon verkar inte klia eller ha ont, men det ser illa ut.

Dessutom (mest intressant) så är hon den enda av mina 7 (totalt 10 med inackorderingar) som har några som helst bett på bringan och vid juvret.... så man kan undra vad Switchen hjälper mot?

Liknande trådar

F
Avel Vad kan klåda hos föl bero på? När vi hämtade sto + föl efter betäckning upptäckte jag ett ganska runt, hårlöst parti vid basen av...
Svar
12
· Visningar
2 804
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31