Switch pour on.

C

cia-123

Ni som använder Switch på era pållar.......
Undrar ifall ni bara har detta medel emot knott, eller använder ni annat flug/smörjmedel också?

Tänkte att ifall det räcker med detta hade det varit superbt :idea:
Slippa rusa till stallet och spraya med flugmedel varje morgon?
KAN det vara så bra som det låter:crazy:

Snälla, svara ni som har erfarenhet av Switch!

Min raring har eksem och går med täcke dygnet runt, hmmm....kanske ändå måste smörja där täcket inte täcker, med något annat :confused:

Ja, som sagt.....väldigt,väldigt tacksam för svar ifrån Er bussiga Bukefalosar :love:

Sv: Switch pour on.

Jag tror INTE att det räcker med Switch! Vi har det på våra hästar mot knott och fästingar och vi använder även annan smörja..

Jag använder bara switch på mina.

Har aldrig haft någon häst med eksem, trots att alla är har varit födda på island.
Använder faktiskt ingenting på skapet heller, under dom 2½ åren jag har haft min nuvarande häst så har jag hittat typ 1 knottbett där på honom. Samma med mina tidigare. Därför känns det "onödigt" att kleta med salvor och grejer, skulle dom få ngt bett el liknade använder jag Equie-creme i ett par dagar så är det bra sen igen. :)

Senast ändrad:

Tyvärr hjälper inte Switch på min eksemhäst. Han kliar oavsett. Har dessutom hästen fått sår av eksemet gör Switch mycket ont att få på sig, viktigt tänka på.

Det fungerra dock bra på icke-eksemhästar och kanske en del med "lättare" eksem?

Och mot fästingar då för all del.

Ja just det, det måste svida något väldigt om dom har fått sår...

Satt just och tänkte på att jag har haft väldig tur med mina icke-eksem ponnys. Den enda gången ett par av mina hästar har kliat sig är när jag har satt på dom eksemtäcke i förebyggande syfte.
Nu kör vi utan täcke och in tidigt istället :idea:
Undrar när turen vänder? :crazy:

Jag använder Switch men tycker inte det hjälper mot knott. Men däremot verkar det bra mot fästingar. Jag använder citronellabaserat insektsspray mot knotten. Det funkar ganska bra. Men flugorna verkar inte bry sig :mad:

Jag använder Flusa, Switch för kossor.
Funkar super, och tror faktiskt det var veterinären som rekomenderade det från början. Det är ju lite starkare.

Använder Switch men sprejar ändå med flugsprey och smörjer med en fet kräm om han ev är biten av knott. Switch hjälper mot fästingar och knott, inte mot flugor om jag förstår den rätt :smirk:

Tänk bara på att Switch är ett väldigt starkt preparat som är dåligt för miljön och om era hästar går vid vatten så ska man inte använda detta preparat! Skall inte heller användas på dräktiga ston!

Tänk bara på att Switch är ett väldigt starkt preparat som är dåligt för miljön och om era hästar går vid vatten så ska man inte använda detta preparat! Skall inte heller användas på dräktiga ston!

Det går bra använda på dräktiga ston och föl.

Vi använder switch och det hjälper mot fästingar i viss mån, knott har vi inga så där har jag ingen erfarenhet.
Mot flugor, bromsar och blinningar har det ingen effekt alls. Mot dem är det hjorthornsolja som gäller.

Jag häller det inte längs ryggen enligt anvisningar för då fungerar det INTE. Men när jag använder en dränkt svamp och baddar hästen på de utsatta ställena så håller det i tre veckor!!! Och då bor jag in mygg/knott tätaste norrlands inland... Så farligt är inte medlet. 0 dagars karens för tävlingsstart enl. STC. Och om det vore så farligt så skulle det inte få säljas i Sverige. Har haft det i tre år på mina pållar och ingen har hart bekymmer av det. (Har 8 hästar.) Sedan ska man ju se till att inte det hamnar i vårt dricksvatten eftersom det nog inte är nyttigt att dricka det.. :eek:

Smörj på Switch och Chevalet är det enda som hjälper mot mygg och knott i längden!

Eksem orsakas initialt av knott och det tar i snitt 3,2 betessäsonger, när sedan eksemet finns där så kan hästen uttveckla överkänslighet mot annat.

Switch är så gott som det det enda medel för häst som faktiskt har nån effekt på knott att tala om.

Så, hur ont det än kan göra med switch så är det nog jämte kortison och antibiotika eksemhästens bästa vän, man kan ju faktiskt låta bli att hälla switch direkt i själva såren då huvudsaken är att switchen får komma ut i underhudsfettet ordentligt.

Jag skulle nog säga att det är viktigare att "switcha" eksemhästar än andra hästar.

*kl*

Kan man använda Switch på en häst som ska ridas normalt, eller kan man bara ha det på beteshästar som inte går någonting?

Okey, så var kan man sätta den då? Vågar inte exprimentera med någonting jag inte vet någonting om..

En av mina kompisar hade fått för sig att switch var så starkt att man öht inte skulle ha kontakt med hästen? :p Typ inte borsta, inte klappa osv. Iofs, då skulle väl hästen också dö av det :p

Man drar en rand mellan öronen ner till manken,sen börjar du på länden igen,och drar ut till svansen så att det inte ligger nått där du har sadeln,för då kan det brännas på hästen..

Använder Switch sällan, en gång i veckan kanske. Sen smörjer jag med mitt eget hopkok, matolja och vitlök, massor med vitlök. Det baddar jag på nästan varje dag mot flugor och fästingar. Så, jag tycker inte att det räcker med bara Switch:D!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 539
Senast: linda93
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 468
Senast: Simply me
·
Utrustning Måste ha nytt flugmedel och funderade nu på dessa från B*rjes: Sommarspray Miracle Miracle är ett miljövänligt flugmedel som håller...
Svar
7
· Visningar
1 503
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka