Switch pour on

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fernanda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 166
F

Fernanda

Hur gör ni med era högdräktiga ston? Sätter ni på Switch trots att det är ett giftigt preparat. Jag har beslutat att vänta tills efter fölningen (beräknat om ca 14 dagar). Får ta in henne om knotten blir för besvärliga.

Sv: Switch pour on

Vi switchade ca en vecka innan hon fölade...

Enligt produktinformationen så står det inget om att det INTE får användas på dräktiga hästar..

Jag använder öht inte Switch på dräktiga/digivande hästar. Det är alldeles för giftigt för det. Tänk på att det är ett fettlösligt preparat som förmodligen kommer ut i högre koncentration i mjölken.

Man får väga lite för och emot... Den fästinginvasion vi har här är långt mycket otrevligare med allt vad det kan dra med sig. Veterinärer här ikring rekommenderar Switch-behandling även på dräktiga ston. Enligt dessa gör närheten mellan sto och föl att även fölet får lite på sig och är skyddat...behandlar inte fölen direkt.

Jag har de på mitt dräktiga sto! de står att man kan ha de på dräktiga och digivandeston! annars hade jag aldrig haft det!! :smirk:

Jag har switchat båda mina ston (ett högdräktigt o ett digivande). Vi har MKT fästingar o har jag plockat kanske en sedan dess, dock tycker jag inte att det verkar hjälpa mot knott ngt nämnvärt tyvärr...

Mina hästar har blivit switchade idag - alla utom fölstoet. Det är ett mycket starkt gift vi kletar på dom. Vi plockar fästingar manuellt dagligen. Någon häst har aldrig medan en del är fästingsamlare.
Förhoppningsvis hjälper det mot knottangrepp också. Märren får vi ta in om hon skulle få det jobbigt. Hon beräknas föla om 14 dagar.
Märkligt att fästingar väljer sina "offer". Kan det vara blodet? Eller att dom inte exponerar sig - ligger ner så ofta som andra????:confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 885
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 666
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare