Switch och Cydectin?

Jane_Done

Trådstartare
Avmaskade idag och passade också på att hälla på Switch eftersom jag tycker flyfäna bar börjat göra entré. Då säger en mycket trovärdig person i stallet att det kan vara farligt och att hästar dött av det!

Någon som hört talas om det eller vet något?
 
Sv: Switch och Cydectin?

Ja, att de inte får ges samtidigt. Jag har googlat men inte hittat något om det.
 
Sv: Switch och Cydectin?

Men om det var något som hänt upprepade ggr så borde ju båda preparaten ha varningar om det då? :confused:
Jag har aldrig hört det..
 
Sv: Switch och Cydectin?

Ja eller hur?! Nu har jag inte switchen här men tänk om det står där i bruksanvisningen att det inte ska användas samma dag som avmaskningen? Gaaah!
 
Sv: Switch och Cydectin?

Kan inte komma på att det står något om det. Bara att vissa kan vara överkänsliga, och att dom ej får gå i vattendrag.
 
Sv: Switch och Cydectin?

Putt! Verkligen ingen som hört talas om det? Eller, tja, det är ju bra i såna fall men jag känner mig lite orolig.
 
Sv: Switch och Cydectin?

Nu när du skriver det så tycker jag mig också ha hört något liknande. Antar att det är för att det är en massa gifter i båda medlena. Men jag har absolut ingen aning om det ligger någon sanning i det. Hoppas du reder ut det....
 
Sv: Switch och Cydectin?

Det var exakt det jag kände också när hon i stallet sa det! Det ringer en mycket svag klocka om det någonstans i bakhuvudet.
 
Sv: Switch och Cydectin?

Min häst fick Cydectin och dagen efter Switch. Hon har inte dött än :D
 
Sv: Switch och Cydectin?

Mina hästar lever fortfarande !!
Jag har använt denna kombination i flera år !

Jag har tom haft en flaska switch som det var fel på så
toppen brast och det blev en kraftig överdosering !!!
Jag ringde ett telnummer som stod på flaskan för att få reda
på vad som kunde hända , men det enda var att hästen kunde få vita fläckar i pälsen i framtiden !!

Kanske om hästen är allergisk mot cydectinen/ switchen och man
överdoserar det att det kan bli en reaktion, men att nån skulle
dö av det har jag svårt att tro !
Hej från Hambo
 
Sv: Switch och Cydectin?

Hej!

Info om Switch hittar du här:
http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/V_Switch.pdf

Där står bl a att det inte bör användas tillsammans med Skillingarydssalvan.

Om problemet fanns borde det också gälla Ivomec, som har samma giftsubstans (ivermectin) som Zydectin

Hug your horses!
/Mike - som utan problem kombinerat SW med Zydectin
 
Sv: Switch och Cydectin?

Jag kan inte se ngt hinder att använda bägge samtidigt o kan inte hitta några varningar.
Moxodectin(Cydectin) är likartat med ivermectin men inte samma, bla är säkerhetsmarginalen betydligt lägre.
PL
 
Sv: Switch och Cydectin?

Att man inte bör använda skillingarydssalvan tillsammans med switch har jag aldrig tänkt på innan, någon som vart med om någon reaktion eller vet vilka risker som finns?
 
Sv: Switch och Cydectin?

Vet inte vad.....
Eclipse Biofarmab borde kunna svara på detta.

/Mike
 
Sv: Switch och Cydectin?

det enda jag vet om Switch är väl att det är rätt starkt och att känsliga hästar med tunn hårrem kan vara överkänsliga mot det
 
Sv: Switch och Cydectin?

Vart står det att det inte får användas med skillingarydsalvan?
Hittade det inte, eller var jag för snabb?! :confused:
 
Sv: Switch och Cydectin?

Det står ju oxå att det ej får användas tillsammans med andra bekämpningsmedel. Min stackare går med både Switch, RB86+Skillingaryd och ändå kommer dom in sönderbitna varenda kväll. Inte bra... Det bör nog kollas upp. Men att dom inte skriver ut all den här info på förpackningen?

Har nu mailat o frågat, hoppas jag får svar snart...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
562
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 179
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp