Switch i sadelläget..

E

Egonson

Varför exakt får man inte hälla på Switch just vid sadelläget?
Kan det skada hästen på något sätt?
 
Sv: Switch i sadelläget..

Kan det inte vara att sadeln typ kan skava eller ge upphov till extra värme där så det kan bli skadligt? Bara en gissning, men det är vad jag tror iaf. Om nån annan har ett bättre svar så blir jag tacksam för det! :)
 
Sv: Switch i sadelläget..

Jo det har jag med funderat på, om det kan ge någon sorts friktion så att det blir brännskador på något sätt (lindriga då kanske).
Fast sen är det ju inte meningen att sadeln ska ge någon friktion, den ska ju ligga stilla egentligen om den passar.
Fast det är det nog tyvärr inte alla som gör.. Men jaja, nu hoppade jag av tråden lite här :p
 
Sv: Switch i sadelläget..

Hästen kan reagera med överkänslighet mot medlet. Lägger man på sadeln innan det upptäcks kan skinnet skava av under sadeln! Det är pga av en sådan händelse som varningen står.

Jag har sett en allergisk reaktion på Switch. Hästen fick brännskadeliknande, knytnävsstora blåsor på hela kroppen. Reaktionen kom ca ett dygn efter det att medlet satts på. Tänk om ägaren hunnit ut och rida innan reaktionen upptäcktes? Varningen kommer från veterinär som drivit igenom att det ska stå på förpackningen.

Efter att ha sett den hästen kommer jag aldrig att sätta på ett så starkt medel! Veterinär rekommenderar RB86 istället.

Norrland
 
Sv: Switch i sadelläget..

Det står på anvisningarna att man först ska prova att hälla på yttepytte.
Jag fördelar det på 2 dagar, då den ena reagerade lite första ggn.
 
Sv: Switch i sadelläget..

Det är därför jag vägrar använda det. Jag tror inte att ett medel med varningstexter och bekämpningsklass 3 är bra för hästar...
 
Sv: Switch i sadelläget..

Bra och bra...
En erlichiasinfektion tog 2 år av min hästs liv, så för mig finns ingen tvekan till att använda switch! Det är det enda som hjälper att hålla äckelfästingarna borta enl. mina erfarenheter;)
 
Sv: Switch i sadelläget..

I år är det tydligen en riktig värstingsommar vad det gäller fästingar!!
 
Sv: Switch i sadelläget..

norrland65 skrev:
Efter att ha sett den hästen kommer jag aldrig att sätta på ett så starkt medel! Veterinär rekommenderar RB86 istället.

Norrland

Det är startkarens på tävling för RB86, tänk på det.

/Alexandra - som switchar sina, inte ens käänsliga valacken har reagerat. Sen fungerar det inget vidare mot flygfäna i alla fall, men något gör det. Ffa för fästingarna jag vill ha det. iom att Switch är säkert för både dräktiga ston, digivande ston samt föl så är jag inte speciellt orolig att ha det. Och mycket 'ofarligt' är ju inte så ofarligt när det kommer till kritan. citronella förbjuds av EU och flugmedlen med sådant i får inte säljas längre. Just för att citronella kan ge sådana häftiga överkänslighetsreaktioner.
 
Sv: Switch i sadelläget..

Har tyckt att alla Citronella produkter har varit ganska overksamma.
Jobbig lukt dessutom

Ska nog prova den där Flusan i år.
 
Sv: Switch i sadelläget..

TYcker heller inte de fungerat, men de är ju en av de verksamma substanser som ansett som naturliga och ofarliga.

Näckens hästskydd är det enda jag provat som fungerat något vidare, så jag kör vidare på det jag. Flusa fungerade icke, inte Flexotron öronbrickor heller *mutter*
 
Sv: Switch i sadelläget..

Köpte ett halsband o ben makapärer förra sommaren som jag ska prova i år.
Ska tydlingen funka som fästinghalsband till hund o katt.
 
Sv: Switch i sadelläget..

axel skrev:
Det står på anvisningarna att man först ska prova att hälla på yttepytte.
Jag fördelar det på 2 dagar, då den ena reagerade lite första ggn.

Jag skulle inte sätta på mer om en reaktion kommit vid provet. En ordentlig allergisk reaktion är INTE rolig. Mitt råd är att välja ett annat medel.

Norrland
 
Sv: Switch i sadelläget..

norrland65 skrev:
Jag skulle inte sätta på mer om en reaktion kommit vid provet. En ordentlig allergisk reaktion är INTE rolig. Mitt råd är att välja ett annat medel.

Norrland


Men det är ju därför det står på flaskan att man SKA testa, dvs testa en liten fläck och vänta 24 timmar minst. reagerar hästen ska man INTE använda det vidare - det är ju självklart.

tycker switch är kanon och det är minoriteten av hästar som reagerar på det, inte ens mitt tunnhudade och känsliga fullblod har reaktioner, funkar hur bra som helst på honom, och håller dessutom både knotten och fästingarna borta sommaren igenom. Inte EN fästing har han haft, medans andra obehandlade i samma flock har varit överösta med dom.

tycker det är en MYCKET skälig och billig försäkrning mot erlichia och annat relaterat. skulle ALDRIG riskera det när det finns ett medel som skyddar som hästen tål.
 
Sv: Switch i sadelläget..

Tror inte att det har med hudkvalité eller känslighet att göra huruvida hästen reagerar eller inte.

Det krävs en överkänslighet, dvs att hästen reagerar med allergi. En allergiskreaktion är immunförsvaret som överreagerar på ett ämne. Så huruvida hästen är tunnhudad och känslig är inte relevant.

Det svåra är att man inte kan veta vilken häst som reagerar. Det kan vara tjockhudade kallblodet eller känsliga araben.

Jag sätter inte längre på Switch efter att ha sett vad det kan ställa till med.

Norrland
 
Sv: Switch i sadelläget..

Min häst reagerar INTE på varesig Switch eller Flytix som är för kor.
Jag riskerar heller inte att min häst får Erlichios eller Borrelia..
Hon får massor av fästingar annars, jag hällde faktiskt på Switch i dag sedan jag tagit över 20 fästingar på hästen sedan i torsdags.. :cool:

Finns det medel mot fästingar som fungerar och som hästen tål, självklart använder jag dem.

Nu var det inte detta tråden handlade om dock.
 
Sv: Switch i sadelläget..

Jag låter inte längre bli att använda Switch efter att ha sett vad fästingar kan ställa till med.
Hade min häst inte tålt det hade jag inte använt det, men nu tål hon det så..
 

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
399
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
314
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp