Switch, hur ofta?

Ja, det där har jag också reflekterat över..
Jag "fyller" iofs på emellan ibland om han blivit så svettig att jag behövt spola honom..

En till Switch-fundering:
Dosen är 10 ml per 100 kg men max 40 ml. Det betyder att min b-ponny får på sig 30 ml och mitt 700 kg tunga halvblod får 40 ml. Ponnyn har knappt insekter på sig, halvblodet har mindre fästingar men blir attackerad av massa andra odjur.

Varför är inte dosen 70 ml för honom?? Varför är maxdos 40 ml oberoende av hästens vikt/storlek?

En till Switch-fundering:
Dosen är 10 ml per 100 kg men max 40 ml. Det betyder att min b-ponny får på sig 30 ml och mitt 700 kg tunga halvblod får 40 ml. Ponnyn har knappt insekter på sig, halvblodet har mindre fästingar men blir attackerad av massa andra odjur.

Varför är inte dosen 70 ml för honom?? Varför är maxdos 40 ml oberoende av hästens vikt/storlek?
Det torde väl bero på ämnets giftighet? Eller hur cancerogent det är.
Du tex riskerar ju att få en högre koncentration på dig när du hanterar hästen, likaså hästen får i sig mer då.
Att den har mindre kan nog bero på andra saker också?
Odjuren gillar vissa hästar mer, det brukar alltid vara någon enstaka i en hage som är värst utsatt.

Hade helt glömt bort att jag köpte på mig ett gäng switchflaskor innan det slutade säljas. Hittade dom lägligt här om dagen nu när vi har invasion av knott, fästingar och broms (hästarna står inne största delen av dygnet). Men såg dessvärre att datumet gått ut :down: tror ni det är farligt att använda eller att effekten är helt borta?

Hade helt glömt bort att jag köpte på mig ett gäng switchflaskor innan det slutade säljas. Hittade dom lägligt här om dagen nu när vi har invasion av knott, fästingar och broms (hästarna står inne största delen av dygnet). Men såg dessvärre att datumet gått ut :down: tror ni det är farligt att använda eller att effekten är helt borta?
Jag hade kört på som vanligt

Ett tips är att slå till på att beställa från UK nu när punden är historisk låg. Är man ett stall eller ett gäng som sambeställer så är frakten inte farlig heller!

Ett tips är att slå till på att beställa från UK nu när punden är historisk låg. Är man ett stall eller ett gäng som sambeställer så är frakten inte farlig heller!

Frakten från hyperdrug på en flaska är 4.5 pund. Så frakten blir inte hög ens om man bara beställer själv. Blir dyrare om man måste betala inrikesfrakten sen med. En flaska kostar 30 pund just nu.

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
38
· Visningar
880
Senast: Lickety
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 226
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar