Switch, hur ofta?

Centaur

Trådstartare
Förr i tiden skulle switch användas max var 3-4e vecka. Men på flaskan jag har nu står det att de ska behandlas en gång i veckan. Har innehållet ändrats? Olika rekommendationer beroende på vad det används för?

Jag har switchat i år för första gången på många år. Använde bara halv dos och tänkte återbehandla när jag märker att hästarna blir bitna av knott och skit igen. Nu är dom helt bettfria-är tamejfan helt otroligt hur effektivt det är! Behöver inte ens flugtäckena på trots att hagen är ett ordentligt myggtillhåll. Hade helt glömt bort hur bra Switchen funkar.

Förr i tiden skulle switch användas max var 3-4e vecka. Men på flaskan jag har nu står det att de ska behandlas en gång i veckan. Har innehållet ändrats? Olika rekommendationer beroende på vad det används för?

Oj jag bara förutsatte att det var samma intervall som förr! Ska läsa på flaskan jag har hemma vad som rekomenderas. Kanske är det mer utspätt nu än vad de va förr och därför ska användas mer ofta? :)

Såvitt jag vet är det samma innehåll..
Möjligen om de spätt ut det mer?
Kan de ha haft andra rekommendationer i England hela tiden?
Det är licenspreparat numera, eftersom det till exempel är väldigt farligt för vattenlevande organismer.
En snabb googling säger också att det är giftigt för katt, men förhoppningsvis har ni det inte på katten.
Det verkar också finnas tecken på att det är en cancerogen, vilket I alla fall får mig att vilja undvika överdriven användning både för min egen och hästens skull.
Och ja, de tär olika rekommendationer (från veterinär) beroende på anvädning. Minns inte vad det stod på vår flaska, men vi fick direktiv om att behandla varannan vecka.

Jag har just haft det pga fotskabb på hagkompisen men då det är det medel som visat bäst effekt på det så kändes det nödvändigt.

Det är ju exakt samma verksamma ämne som i ultrashield så förstår inte varför switch togs bort. Det står samma koncentration på min engelska flaska som på min väldigt gamla svenska. Någon som har en ny svensk flaska och kan kolla vad det står om dosering?

Använder den mot fästingar, vi har extremt mycket fästingar här i år. Enda som fungerar. Ultrashield är det massa annat skit i utöver Permethrin, gav hemska blisterskador.

Det är ju exakt samma verksamma ämne som i ultrashield så förstår inte varför switch togs bort. Det står samma koncentration på min engelska flaska som på min väldigt gamla svenska. Någon som har en ny svensk flaska och kan kolla vad det står om dosering?

Använder den mot fästingar, vi har extremt mycket fästingar här i år. Enda som fungerar. Ultrashield är det massa annat skit i utöver Permethrin, gav hemska blisterskador.
Det var ju udda.. Måste ha något med koncentrationen att göra då, alternative något hjälpämne I switchen?

Har för mig att Ultra Shield också skulle förbjudas, men de har nog helt enkelt fått förlängt tillstånd. Sen är det väl mindre permethrin i, effekten är ju upp till 2 veckor, jämfört med Switch 4-6 (?).

Tycker US är ok, men inte alls som Switch. Kanske borde beställa...
Men det är förbjudet att använda också va?

Har för mig att Ultra Shield också skulle förbjudas, men de har nog helt enkelt fått förlängt tillstånd. Sen är det väl mindre permethrin i, effekten är ju upp till 2 veckor, jämfört med Switch 4-6 (?).

Tycker US är ok, men inte alls som Switch. Kanske borde beställa...
Men det är förbjudet att använda också va?
Veterinärer som har licens får skriva ut Switch

Ultrashield får ju dessutom endast användas var 14e dag men alla verkar dränka sina hästar i det var och varannan dag...

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
38
· Visningar
880
Senast: Lickety
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 226
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar