Swishgränser (utbruten från Hur betala för häst nuförtiden?)

Realistiska lösningar är väl att tex byta bank? Swish har en övergripande gräns på 150 000 kr som gäller oavsett bank. Vet inte om den går att ändra på förfrågan, men i övrigt har alla banker olika rutiner och gränser.
På kort sikt:
Sätt upp uttagsgränsen på ditt lönekonto och ta ut hela lönen i kontanter den dag den kommer in på kontot.
Köp inget på postorder/internet, utan endast i fysiska butiker som tar emot pengar
Eftersom det här gäller större belopp som hästköp eller bilar betalar du med dina kontanter. Köp inget där säljaren inte accepterar dina villkor
Förhandla villkoren med din bank för de tjänster du vill utnyttja
Använd inte de banktjänster du inte gillar

På längre sikt:
Arbeta med opinionsbildning genom insändare, protestlistor, artiklar för att belysa det problem du vill lösa
Starta ett politiskt parti, eller sök upp ett befintligt som vill driva din fråga
Ställ upp i debatter med politiker, lobbyister mm
Okej då vet jag! Man får inte ha åsikten att det är ett problem att bankerna sätter sig själv som förmyndare till hela befolkningen och lite på näset låter oss bruka våra egna pengar.

Varför är det så extremt provocerande att jag har denna åsikt så man måste förlöjliga mig. DU får gärna ha en annan åsikt och vara jättenöjd med systemet.
 
Okej då vet jag! Man får inte ha åsikten att det är ett problem att bankerna sätter sig själv som förmyndare till hela befolkningen och lite på näset låter oss bruka våra egna pengar.

Varför är det så extremt provocerande att jag har denna åsikt så man måste förlöjliga mig. DU får gärna ha en annan åsikt och vara jättenöjd med systemet.
Men det har vell varit krav på att nått skall göras mot bedrägerier och då har de gjort det. Vad skulle bankerna ha gjort menar du?
 
Jag tycker det känns extremt märkligt att vi alla ska ha banken som förmyndare som bestämmer om vi får använda våra egna pengar.
Jag håller med fullständigt. Man hör ju också talas om folk som helt plötsligt får hela sina konton låsta för att banken misstänker pengatvätt. Och så måste man bevisa att man inte tvättar pengar för att få tillgång till sitt konto, och hur i hela friden ska man bevisa det utan att ha tillgång till kontot? Det är ju helt omöjligt! Bank ID och allt spärras. Man kan inte betala räkningar, köpa mat eller nånting.


Det är otroligt bakofram. Bevisa sin oskuld? I vilket rättssamhälle någonsin är detta okej? Jag borde skaffa konto på en till bank egentligen, och ha som backup om något skulle hända.
 
Jag har inga problem med att man måste ringa eller att det är en tillfällig ökning, men handelsbankens betänketid är ju rätt bekymmersam. Tänker att det händer många att man inte tänkt på beloppsgränsen i tillräckligt god tid..
Bara den lilla detaljen att när du ringer så kan banken välja att inte godkänna höjningen efter du sagt vad du ska använda pengarna till, inte alltid banken går med på en höjning.
 
Jag tycker det känns extremt märkligt att vi alla ska ha banken som förmyndare som bestämmer om vi får använda våra egna pengar.

Forutom det att du inte ar tvingad till att anvanda bankens tjanster, sa gar detta ju tillbaka till samhallskontraktet.

Samhallet ar formyndare at oss pa en massa mangden omraden - det ar inget konstigt, utan en del av att leva i ett samhalle.
Man balanserar friheter och rattigheter mot skydd, lagar och garantier
 
Men det har vell varit krav på att nått skall göras mot bedrägerier och då har de gjort det. Vad skulle bankerna ha gjort menar du?
Det skulle gjort det VALFRITT. Hur många gånger ska jag säga detta innan folk begriper.
Allt ska vara valbart idag men inte om man vill ha en förmyndare i form av en vinstdrivande bank.
Blockar den här tråden nu för jag är mer än klar med den.
 
Det skulle gjort det VALFRITT. Hur många gånger ska jag säga detta innan folk begriper.
Allt ska vara valbart idag men inte om man vill ha en förmyndare i form av en vinstdrivande bank.
Blockar den här tråden nu för jag är mer än klar med den.

Fast det ar inte banken som bestammer, utan EU/regeringen for det ar de som satter reglerna kring pengatvatt m.m.
Sa, du kan driva fragan politiskt om du vill fa bort sparrarna
 
Det skulle gjort det VALFRITT. Hur många gånger ska jag säga detta innan folk begriper.
Allt ska vara valbart idag men inte om man vill ha en förmyndare i form av en vinstdrivande bank.
Blockar den här tråden nu för jag är mer än klar med den.
Jag tycker också att även om man default har begränsningar och tidsgränser för att skydda mot bedrägerier, så måste det gå för mig som individ att aktivt avsäga mig dessa skydd och istället ha tillgång till mina pengar på ett bättre sätt.

Så jag håller med, det här med att förstöra fördelarna med ett betalsätt genom breda schablonmässiga begränsningar med låg träffsäkerhet är inte bra alls.
 
Det skulle gjort det VALFRITT. Hur många gånger ska jag säga detta innan folk begriper.
Allt ska vara valbart idag men inte om man vill ha en förmyndare i form av en vinstdrivande bank.
Blockar den här tråden nu för jag är mer än klar med den.
Det är ju inte bankerna som bestämmer, de har krav från regeringen på att göra alla inskränkningar i valfriheten som de gör. Dvs i förlängningen vi som röstar. Rösta på de som inte tycker att bedrägerier är ett problem.
 
Det är ju inte bankerna som bestämmer, de har krav från regeringen på att göra alla inskränkningar i valfriheten som de gör. Dvs i förlängningen vi som röstar. Rösta på de som inte tycker att bedrägerier är ett problem.
Nä, det där är en förenkling. Jag röstar hellre på dem som vill göra träffsäkra åtgärder mot bedrägerier, utan att schablonmässigt försämra betalsystemen för alla.

Mest effektivt mot bedrägerier är givetvis att ingen någonsin får bestämma över sina pengar. Man måste kunna vara emot bedrägerier utan att acceptera en sådan lösning.
 
Nä, det där är en förenkling. Jag röstar hellre på dem som vill göra träffsäkra åtgärder mot bedrägerier, utan att schablonmässigt försämra betalsystemen för alla.

Mest effektivt mot bedrägerier är givetvis att ingen någonsin får bestämma över sina pengar. Man måste kunna vara emot bedrägerier utan att acceptera en sådan lösning.
Poängen var att det i grunden inte är bankernas "fel".
 
Poängen var att det i grunden inte är bankernas "fel".
Blir lite att sila mygg och svälja kameler. Banken låser ditt konto efter tagit emot swish för en bil/ inte tillåter dig att höja gränsen för banken inte tycker du låter trovärdig i vad pengarna går till. Samtidigt är samma banker skyldig till att tvätta så mycket pengar åt ryska oligarker som gått till att kunna starta kriget mot Ukraina.
 
Fast det ar inte banken som bestammer, utan EU/regeringen for det ar de som satter reglerna kring pengatvatt m.m.
Sa, du kan driva fragan politiskt om du vill fa bort sparrarna
Ja till samma krav som inom Euro, där är det krav på att kunna betala kontant. Inte ens skatteverket följer svenk lag när dom väljer att inte kunna ta emot kontanter.
 
Ja till samma krav som inom Euro, där är det krav på att kunna betala kontant. Inte ens skatteverket följer svenk lag när dom väljer att inte kunna ta emot kontanter.
forlat, jag forstar inte hur detta var ett svar pa mitt inlagg? Menar du att du vill driva fragan politiskt sa att sverige harmoniserar med Euro ??
 
Jag håller med fullständigt. Man hör ju också talas om folk som helt plötsligt får hela sina konton låsta för att banken misstänker pengatvätt. Och så måste man bevisa att man inte tvättar pengar för att få tillgång till sitt konto, och hur i hela friden ska man bevisa det utan att ha tillgång till kontot? Det är ju helt omöjligt! Bank ID och allt spärras. Man kan inte betala räkningar, köpa mat eller nånting.


Det är otroligt bakofram. Bevisa sin oskuld? I vilket rättssamhälle någonsin är detta okej? Jag borde skaffa konto på en till bank egentligen, och ha som backup om något skulle hända.
Jag anmälde till en hundutställning i Danmark och betalade med mitt visakort. Det blev sedan spärrat, tydligen var det oerhört mystiskt med en betalning till dansk kennelklubb... och det tog MÅNGA samtal innan de kunde kläcka ur sig att kortet var spärrat och varför! Helt galet. Jag kunde ju inte förstå varför jag plötsligt inte kunde betala med det längre..
 
Kanske borde man ha individuella avtal där man skriver på att man sköter sina pengar bäst man vill och då också intygar att man tar helt eget ansvar vid ev bedrägerier? Dvs inte skyller på banken. Så kanske fler skulle bli nöjda och glada.
Ja, jag ser det som enda rimliga vägen att gå. Inför begränsningar som ”default” men låt kunderna avsäga sig dem aktivt. Den gången man avsäger sig aktivt måste givetvis vara försedd med tidlås, men sen ska det vara upplåst.

Om man har valt aktivt att ha ett oskyddat fritt konto, tänker jag att rimligheten att skylla på banken sjunker drastiskt när man senare själv signerar överföringar till bedragare.
 
Jag anmälde till en hundutställning i Danmark och betalade med mitt visakort. Det blev sedan spärrat, tydligen var det oerhört mystiskt med en betalning till dansk kennelklubb... och det tog MÅNGA samtal innan de kunde kläcka ur sig att kortet var spärrat och varför! Helt galet. Jag kunde ju inte förstå varför jag plötsligt inte kunde betala med det längre..
Vilken bank gör så?
 
Jag anmälde till en hundutställning i Danmark och betalade med mitt visakort. Det blev sedan spärrat, tydligen var det oerhört mystiskt med en betalning till dansk kennelklubb... och det tog MÅNGA samtal innan de kunde kläcka ur sig att kortet var spärrat och varför! Helt galet. Jag kunde ju inte förstå varför jag plötsligt inte kunde betala med det längre..

Lagom läskigt att en bank kan sabotera mycket så snabbt. Inte så himlans kul att stå där i ett helt annat land utan kort och med spärrat kort för de kan väl inte spärra upp det heller?

Min systers exman fick ett samtal (hans riktiga bank) där de förklarade att de spärrat hans kort efter att deras system snappat upp en konstig händelse. Då hade han handlat på sin lokala affär i Sthlm kl. 10.00 och typ 3 minuter senare handlat i en fysisk skoaffär i Los Angeles. Han hade bara ett kort så inget gemensamt med syrran. En förståelig spärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp