Sweet Itch Control

M

Maxmax

Är det någon som har erfarenhet av Sweet Itch control?? Vad kostar det och vart kan man köpa det???

Sv: Sweet Itch Control

Är det inte någon som har använt det????

Ser att det är en del som har kollat i/på tråden, men det verkar inte som om någon har använt det eller hört talas om det?? Har jag rätt?????

Jag skulle bara kolla om nån hade svarat som har använt det.
Har sett att det finns men har inte provat själv.

Ja samma här därför startade jag den här tråden. Jag hittade det på nätet. Så här står det där, det är taget från akvarieshopn.com

Sweet-itch produkter används till hästar som har problem med "sommareksem" i man och svans. Fyra veterinära hästcenter har varit med till att testa sprayen. Vid lokalbehandlingar av eksem på 40 hästar, försvann problemet helt eller blev extremt förminskat, med ett synligt resultat efter 5-10 dagars behandlingar. Produkterna är godkända av de Danska veterinärmyndigheterna.

OM ni har använt det eller vet någon som har gjort det, SKRIV o berätta!!

Puttar genom att skriva ett par rader...

Det är ju ett jätteproblem för många raser - shirefrälst som jag är har jag ju tyvärr sett vådan av sommareksem eller sweet-itch på nära håll och det vore ju helt fantastiskt om det fanns ett medel som kunde lindra eller helst bota problemet! Sist jag hörde något från folk som är mer insatta i forskningen så visste man dock inte vad som egentligen orsakade eksemen så det låter ju märkligt om man skulle ha hittat ett medel som botar eller i vart fall lindrar...

Någon som vet mer?

Visste man inte vad eksem berodde på, högst märkligt eftersom det har bedrivits forskning och studier i en ganska stor omfattning.

Det man har kommit fram till är, att över 90 % av hästarna som uppvisar eksem sommartid får det pga allergi mot knott och andra bitande insekter. Därför är det först och främst ett eksemtäcke som ska på plats, därefter kan man gå in med lokala behandlingar om det behövs. Dessa finns det mängder av, i form av salvor, fodertillskott och annat.

Här är en länk till den sista aktuella studien som har kommit, vill man kolla mer så sök på eksem och ffa på culicoides så får man fram ganska mycket.

Det preparat som skrivs om här, låter mer som den tablett man lanserade för några år sedan och lovade i princip en eksemfri häst.
Det var en homeopat som sålde den, däremot vet man inte vad en innehåller men dyr är den.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?201

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Min häst får klåda av socker. Sockret fungerar som en booster till hudproblem som idag tycks öka. kanske pga att allt färdig foder nästan innehåller socker i olika former. Ofta melass, betfor eller fruktsocker.

Kom i kontakt med dessa piller i somras, men efter mycket försök att få veta vad de innehöll, utan bra svar så struntade jag i dem. Kändes som lurendrejjeri.
Har idag kontaktat en återförsäljare av Sweet Itch Control för att få innehållsdeklarationen. Får se om det blir lika svävande som det vart med "eksempillrena".
Återkommer.

De flesta hästar startar sin bana som knottallergisk, men det är inte ovanligt att individer blir hyper sensitiva vilket innebär att de kan bli/vara allergiska mot flera saker.

Min häst får klåda av socker.

Har din häst klåda året runt? Och var drabbar det hästen?

Nu har jag kollat, och nog ser det högst tveksamt ut om det kan kalla för seriöst på så sett. Men det finns ju flera preparat som funkar precis på samma sätt, fast inte lika dyra. Använde för ett par år sedan en klåddämpande tinktur på en ny import som en tjej köpte, hästen var som galen och rev sig blodig i manen. Jag tror att flaskan finns kvar så jag kan kolla märket, för det funkade faktiskt väldigt bra och klådan stillade sig inom några få dagar. Vill minnas att den flaskan kostade runt 120 kr för en ½ liter.

Använde för ett par år sedan en klåddämpande tinktur på en ny import som en tjej köpte, hästen var som galen och rev sig blodig i manen. Jag tror att flaskan finns kvar så jag kan kolla märket, för det funkade faktiskt väldigt bra och klådan stillade sig inom några få dagar. Vill minnas att den flaskan kostade runt 120 kr för en ½ liter.

Tinkturen var av märket Leovet och hette No Rub.

Jo - jag har som vanligt lyckats formulera mig otydligt. Att ekesemen berodde på knott eller mygg i normalfallet var klarlagt men däremot inte vilket ämne som utlöste reaktionen (om pucko-Jenny har förstått det som folk har sagt rätt :o ) och därmed inte exakt vad som orsakade sweet-itch/eksem...det var därför jag blev lite förvånad, men oändligt tacksam, över att det ska finnas ett preparat som motverkar eländet!

Nu hoppas jag bara att det finns och att det funkar. Tänk så många hästar som kan få ett bättre liv då!

/Jenny

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 648
Senast: MJLee
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025