Jag menar inte att det är negativt med att ha kontroll inom aveln, det begriper ju gemene man att det måste finnas ett visst regelverk för att bibehålla god kvalitet. Vad jag menar att många skulle aldrig köpa en häst med en icke godkänd förälder för att det ska vara så himla tjusig stam, när de klanske kunnat fått en jättetrevlig häst i den "mindre värda". Att det första folk frågar mig är vilken stam min häst har. Även om jag förstår varför
Din häst är ju bara ett år. I den åldern är stam och exteriör det som säger något om vad man kan förvänta sig av den vuxna hästen. Temperament är svårbedömt hos mycket unga individer och det gäller även exteriör om det inte är stora avvikelser. Om stammen är okänd/ej godkänd eller dokumenterad har man än mindre att gå på när det gäller temperament och exteriör för då vet man inte hur det "brukar" vara.
När hästen blir äldre och själv har bevisat sin användbarhet och hållbarhet blir stammen mindre viktig för den som är intresserad av en specifik individ. Då kan man bedöma individen för vad den är just nu utifrån sig själv.