Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad innebär det för hans avkommor? Varför betäcker man på en häst som inte är godkänd?
ok, då är jag med! Noll koll på allt sånt här Men om man betäcker med hingst som inte är godkänd så minskar väl värdet på avkomman?
ok, då är jag med! Noll koll på allt sånt här Men om man betäcker med hingst som inte är godkänd så minskar väl värdet på avkomman?
Alla ser det inte på de viset. De kan tycka att hingsten har något som ingen godkänd hingst har, t ex annorlunda färg. Toyboy är isabell vilket jag tycker är vackert, andra vill ha skäckar.
De får inte visas på treårstest elelr kvalitetstävlan inom tävlan. Däremot så får de tävlas som vanligt. Stonas avelsvärde är betydligt mindre än om hingsten varit godkänd.
Förstår inte denna hysteri med att tvunget ha godkända hingstar/ston såvida man inte har ambitioner att avla/tävla och sälja dyrt.
Hej!
Jag har köpt hingsten som föddes -15 och än så länge är jag helnöjd! Han har det bästa psyket jag någonsin erfarat - sagt av både veterinär och hovslagare samt mig själv, och är en mkt trevlig individ. Dessvärre kan jag meddela att Toyboy numera är valack så du behöver inte undersöka vidare är jag rädd för. Väldigt synd då Toyen har ett fantastiskt psyke (träffat honom som 1,5-åring när vi hämtade en annan unghäst från uppfödaren) och verkligen borde fortsatt i avel, godkända papper eller ej. Förstår inte denna hysteri med att tvunget ha godkända hingstar/ston såvida man inte har ambitioner att avla/tävla och sälja dyrt.
Om jag kan klura ut hur detta fungerar lägger jag gärna in en bild på Tobashi (Tobbe).
Kontroll på aveln har inte enbart med tävling att göra. Långt ifrån alla är bra på att bedöma sina avelsdjur objektivt. Med kontroll och stamböcker motverkar man att djur med exteriöra avvikelser som kan påverka hästens välbefinnande får för stort inflytande.
Därav "hysterin" - man vill ha hållbara hästar som är sunt byggda.
Och veterinära avvikelser