Svulna ben?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 920
K

Kalla

När min häst står inne över natten får hon helt svula bakben. Hon blir mest svulen om koterna, sen går det ca två decimeter uppåt.Det är värst dom dagar jag ridit henne. .Men när hon kommer ut och lägger sig svulnaden igen. Oftast så brukar jag lägg linder på natten då blir hon in lika svulen..
vad kan detta bero på? Någon som har samma problem?

Sv: Svulna ben?!

min lilla häst blir oxå lite gallig i bak under natten. kan tyvärr inte svara på vad det e men du kan testa back-on-track bandage eller paddar under natten. blir bättre:)

har också en sådan kuse som är lite gallig bak,han blir torrare dom dagar det är kallt. Kände på han en morgon vid utsläpp och då var han tjockare än normalt. Han är inte varm i benen, bara lite tjock. fick rådet av en equieterepeut (om de stavas så) att antingen ha bakbenen lindande eller massera med värme-liniment över kotorna. Tänker testa med linimentet först, så får väl se om det hjälper :)

Är det mjuka gallor som går bort efter en liten stunds rörelse är (99 gånger av 100) inget att oroa sig för. Beror troligen på dålig cirkulation, BoT borde hjälpa om du vill prova.
Hur noga är du med avskrittning?

Ja då, båda mina brukar bli så om de är inne över natten. De är ganska vana att gå ute dygnet runt, med när det är som nu så går de in. De får då svullna ben. Troligen är det pga dålig blodcirkulation, för det går ner efter att de rört på sig ett sig ett tag. Om jag har benen lindade med BoT under natten så blir benen ej svullna.

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
921
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 320
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
2 074
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka