Svullnaden efter artroskopi??

A

aana

Och hasledsinflammation. När kan man börja förvänta sej att få se några eventuella förbättringar? När bör svullnaderna ha lagt sej? Är nu 2 1/2 vecka sen pållan behandlades, spolades och artroskopin gjordes men är fortfarande väldigt varm och svullen i hasen. Ska ringa vet på måndag men tänkte om någon annan kanske hade ngt att berätta för mej så länge.
Mvh.

Sv: Svullnaden efter artroskopi??

Tror att det brukar gå ner när hästen får börja röra sig igen.. är ju ett relativt stort ingrepp o tar lite tid att läka. Hur lång tid är också beroende på ålder. Står han fortfarande på box eller i en liten sjukhage nu?

Hon står i en sjukhage och ska så göra i 5 veckor till, sen återbesök, för att se om det finns ngt hopp för henne.

aana skrev:
Och hasledsinflammation. När kan man börja förvänta sej att få se några eventuella förbättringar? När bör svullnaderna ha lagt sej? Är nu 2 1/2 vecka sen pållan behandlades, spolades och artroskopin gjordes men är fortfarande väldigt varm och svullen i hasen. Ska ringa vet på måndag men tänkte om någon annan kanske hade ngt att berätta för mej så länge.
Mvh.

Min var knappt svullen efter operationen (det finns bilder) och var helt osvullen till stygntagningen efter 14 dagar.

Och är han VARM ochs vullen i hasen så skulle jag def höra med vet.

När dom var inne i leden på min fick jag order att ringa vet direkt vid svullnad, värme eller feber. Så att jag hade ringt vet nu direkt.

Mvh
Camilla

Hej! har ett arabsto med spatt,är det detsamma som hasledsinflammation? i såna fall har jag inte provat på det du gjorde med din häst,kan du berätta mer om priser osv.? :idea:

Nella22 skrev:
Hej! har ett arabsto med spatt,är det detsamma som hasledsinflammation? i såna fall har jag inte provat på det du gjorde med din häst,kan du berätta mer om priser osv.? :idea:

Spatt är inte alls samma sak som hasledsinflammation. (Spatt kan dock under den period det är aktivt ge hasledsinflammation).

I hasen finns glidleder, tre stycken närmare bestämt. Vid spatt så får man pålagringar i dessa glidleder. Spatt går inte att bota, däremot när det inte är en aktiv process kan en del spatthästar fungera utan problem. Om spatten är aktiv och ger problem (hasledsinflammation t ex) så behandlas den, men det är symptombehandling: Det man ev gör mot själva spatten är atT SKYNDA på själva pålagringen, när den är 'klar' och icke-aktiv kan en del spatthästar fungera utan problem (eftersom de inte behöver rörligheten i t ex nedre glidleden). Spatt kan dock vara aktivt, vila, vara aktivt och vila.

Varit i kontakt med vet och fått Metacam utskrivit, ska ge henne det i Ca 12 dagar sen åter kontakt. Hon är fortfarande lika svullen och jag vet inte vad jag ska göra, detta är så jobbigt.

aana skrev:
Varit i kontakt med vet och fått Metacam utskrivit, ska ge henne det i Ca 12 dagar sen åter kontakt. Hon är fortfarande lika svullen och jag vet inte vad jag ska göra, detta är så jobbigt.

Är hon halt?

Japp, och även börjat bli svullen nedåt mot kotan :crazy: . Försöker få tag på en annan privatpraktiserande vet vi har här, men han har ingen klinik, men är duktig, vet inte vart jag ska vända mej nu.

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Försök få tag på han du :crazy: Ingen av vet som haft hand om henne fanns tillgängliga häromdan och det är jättesvårt med teletider och semestertider. Jag har bett att de ska ringa upp men :( .Det va nu en annan vet som rek metacamet, får se hur det verkar, om det verkar :confused: .

JAg skulle DEFINITIVT se till att få in den hästen på klinik. Är den halt och svullen så ska den in enligt mig (och de veterinärer som hade hand om min när han op). Om han blev halt och svullen utanför deras öppettider skulle jag ringa närmsta jourdjursjukhus pronto..

Hon va ju både och även när jag tog hem henne, och det va vet som sa att hon kunde lika gärna stå hemma som där i sjukhage eller box. Jag vet inte längre vad jag ska göra eller vad jag ska tro. Känns lite som att de vet att hoppet är kört och tiden ska få bevisa det liksom.
Har hört talas om en väldigt bra vet station i södra Sverige men kommer inte alls ihåg namnet eller var det ligger, nån som vet?

aana skrev:
Hon va ju både och även när jag tog hem henne, och det va vet som sa att hon kunde lika gärna stå hemma som där i sjukhage eller box. Jag vet inte längre vad jag ska göra eller vad jag ska tro. Känns lite som att de vet att hoppet är kört och tiden ska få bevisa det liksom.
Har hört talas om en väldigt bra vet station i södra Sverige men kommer inte alls ihåg namnet eller var det ligger, nån som vet?

Aha, då var det ju värre =/ Och då är det kanske be en bön och hoppas metacamet hjälper då. Min var ju ohalt när de skickade hem honom liksom..

Jag bor ju inte i södra Sverige men kan det vara Stenestad du tänker på?

Jaa :bump: det är Stenestad :bow: . Ska ringa till dem i morrn och iallafall rådfråga :crazy: . Jag har aldrig haft en mysigare häst och jag ber :angel: varje sekund.
Fick höra innan idag att när en svullnad är på väg att lägga sej så kan den vandra nedåt, är det ett önsketänkande,eller??

aana skrev:
Jaa :bump: det är Stenestad :bow: . Ska ringa till dem i morrn och iallafall rådfråga :crazy: . Jag har aldrig haft en mysigare häst och jag ber :angel: varje sekund.
Fick höra innan idag att när en svullnad är på väg att lägga sej så kan den vandra nedåt, är det ett önsketänkande,eller??

Nejdå, det är helt sant att en svullnad på nedgång kan vandra neråt innan den försvinner. Vätskor och tyngdlag vet du =)

Då lever jag på hoppet ett tag till då, och ett stort tack till dej för att du engagerar dej och även delar med av dina erfarenheter :bow: .

aana skrev:
Då lever jag på hoppet ett tag till då, och ett stort tack till dej för att du engagerar dej och även delar med av dina erfarenheter :bow: .

Vi håller tummar, tassar och hovar härifrån! =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 429
Senast: Robina
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar