DeCloe

Trådstartare
Förra veckan var min häst ute och hade ett rejs på en asfaltsväg ett par-tre kilometer i underkylt regn=halt. Nu har han en svullnad på framsidan av underarmen v.f. och visar tydlig hälta , rakt spår, trav. Har spekulerat lite i vad det kan vara och huruvida det bör väntas ut eller inte. Har inte möjlighet att åka in med honom fören nästa vecka och behöver lite stöd. Vad kan det tänkas vara, en sträckning eller något värre?

Sv: Svullnad

jag hade avvaktat och låtit honom vila, men vara ute som vanligt.

Det kan säkert ta en, två veckor om det är en överansträngning, sträckning.

Sv: Svullnad

Det är alltid svårt att gissa, men jag gör ett försök utifrån vad du skriver:
Du skriver att svullnaden sitter på framsidan underarmen (ovanför carpus/framknäet antar jag), kan hästen ha gått omkull eller slagit i något? Isåfall kanske den haltar för att det stramar och gör ont, och det borde ju gå över efter ett tag.

Om den inte har gått omkull eller slagit i, så kan den ju ha sträckt till muskeln, t ex om den har halkat till. Men de muskler som sitter där fortsätter i flera fall ner till senorna under knäet, är hästen helt oöm och utan svullnad och värme om du känner igenom hela benet ända ner till hoven? Har du svullnad/värme nedanför knäet någonstans så skulle nog jag ha velat kolla upp det.

Om det är en rent muskulär skada så gissar jag att det är ok att vänta och se om det går över av sig själv.

Om hästen har vrickat sig så borde du ha en svullnad och värme runt den vrickade leden, så det borde vara mindre troligt.

Om du är osäker så kan du väl ringa din vet och fråga vad de tycker du ska göra, om du ska åka in eller inte, och om du ska vänta och avvakta först eller inte?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 642
Senast: bellala
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka