soom

Trådstartare
Inatt vaknade jag av orolig hund. Upptäckte att hela nosen var svullen, ringde till djursjukhuset som tyckte jag skulle komma in. Ca 4.15 fick hon en kortisonspruta, sen fick vi åka hem. Nu är klockan snart 7, och kortisonet har inte dämpat nån svullnad, det har spridit sig! Nu är hon även svullen runt ögonen, uppe på huvudet, på bröstkorgen och sidorna av bröstkorgen. Hon är fortfarande orolig, har börjat klia sig något. Vill inte ligga still. Inga andningsproblem.

Är det någon som har erfarenhet av liknande? Hur lång tid tar det innan kortisonet börjar verka? Jag förstod det som att det kunde ta ganska lång tid innan svullnaden försvann, men att hon borde sluta svullna ganska fort. Jag får ju ringa igen om det inte ger med sig, frågan är hur länge jag ska avvakta?

Sv: Svullnad

Jag skulle åka in igen, eller åtminstone ringa veterinär. Även om kortison inte är snabbverkande så borde reaktionen ha dämpats kan jag som själv använder kortison för dylika syften tycka.

Tack för svar, båda två! Skönt att höra att jag inte är övernojig! Jag ringer så snart närmasta veterinären öppnar (om 20 min, 10 min resväg, nattens veterinär ligger en timme bort)

Ringde till min veterinär när dom öppnade, då var hunden helt bubblig längs hela sidorna och på diverse andra ställen. Vet tyckte att jag skulle komma in, så det gjirde jag. Under den tid jag satt och väntade hos vet, ca 1,5 tim, hann en hel del svullnad försvinna - och ny blossa upp. Sidorma blev normala men benen tjocknade rejält och magen var helt röd och knottrig. Fick antihistamin, diagnos allergisk reaktion. När vi väl kom ifrån vet hade svullnaden runt ansiktet börjat gå ner något. Sen var jag tvungen att åka till jobbet, hund fick hälsa på min morbror idag, där är hon under bevakning hela tiden. På väg att hämta hund nu, nyfiken på hur hon ser ut och om hon har kunnat slappna av nåt.

Nu är hon nästan normal - hon är fortfarande svullen under hakan, men i övrigt ok. Och hon har ro att sova :)

Skönt att det gick bra. Förhoppningsvis kommer det aldrig att hända igen.

Min yngste blev likadan för drygt 2 år sedan på Nyårsdagen. Allergisk reaktion på något, vad vet man inte. Hela huvudet svullnade upp och han blev även knottrig över hela kroppen. Det började med små knottror i pannan och fram på nosen, sen blev det mer o mer svullet. Han sov ett par timmar och när han vaknade såg han helt grotesk ut och även hakan hade börjat svullna. Då ringde jag Djursjukhuset som sa att jag skulle komma in med honom. Man la in honom över natten och så fick han kortisonspruta och klådstillande. Han fick vara med i operationssalen så man hade koll på hans andning hela tiden. Jag fick hämta honom dagen efter och då hade den mesta svullnaden lagt sig. Det har inte hänt fler gånger och min gissning är att han har smakat på snön och att antingen så har det varit något som kommit med snön ner eller så har det varit raketrester. Jag har alltid 3 kortisontabletter med till honom om ifall att det skulle hända igen.

Ingen aning om vad hon kan fått i sig, hon är duktig på att hitta och stoppa i sig saker. Det jag vet att hon åt är bulle, apelsin, hundmat. Hon plockade även upp en skiva lime som jag tappade, men den spottade hon ut lika fort igen. Jag har inte märkt att hon plockat upp nåt ute, men det är ingen garanti.

Jag hoppas att det är en engångsföreteelse, som för dpmattes hund!

Idag mår hon bra, och ser normal ut, väldigt skönt :)

Är hunden i åldern 7-18 mån? Då kan det ha varit citrus allergi,den växer bort.

Min ena dobbis tik fick clemetiner vid jul (född april) och blev som din,då berättade vet att det är vanligt på just junior hundar.
Samma hund åt massor med citrus frukter efter 2 års ålder utan problem.

Hon är 6 år, så nån juniorallergi är det nog inte :) Men av det jag vet att hon fått i sig är limen huvudmisstänkt (apelsin brukar hon äta).

Bulle - var det russin i bullen kan det vara det. Hundar ska inte äta russin och inte vindruvor heller.

Inga russin, den var fylld m nåt kardemummagrej. Tror att hon bara fick liten bit av själva degen (gräddad alltså), men är inte säker, det var inte jag som gav.

Då var det nog inte det. Hon kan ju ha hittat något ute, kanske bara har slickat på något. Det är tydligen vanligt att det bara händer en enda gång.

Min kompis hund fick en liknande allegisk reaktion när han varit och rotat i kompostpåsen och slickat på nåt mögligt, så tydligen enligt veterinären kan de reagera på mögel också. Kanske nåt sånt?

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 672
Hundhälsa Jösses jag har haft långa veckor med min älskling här hemma och gjort flera desperata trådar då jag inte upplevt jag fått adekvat hjälp...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Rebe92
·
Hundhälsa Vi var ute i skogen och ena hunden pep till och kliade sig med tassen mot munnen. Jag tänkte genast ”hoppas det inte är en orm” men...
Svar
9
· Visningar
1 122
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 138
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg