Svullnad vid kastrering

Scilla

Trådstartare
Kastrerade min tvååring för en vecka sedan och jag vet ju att de svullnar vilket min också gjort men frågan är hur mycket är normalt att de svullnar? han har ingen feber och det droppar var och lite blod från såret men svullnaden är mest framme men han har även svullnat lite vid själva såret. Han äter och rör sig obehindrat, tyvärr blev det lite kalabalik för några dagar sedan i hagen då grannens hingst tog sig in och de sprang som galningar innan vi fick tag på honom och efter det fick mitt högdräktiga sto spunk och började jaga och fösa den ny kastrerade så han fick inte en lugn stund.

Svullnaden ser ut som två påsar strax bakom snoppen :o det ser nästan ut som han fått två nya pungkulor. När bör jag ringa efter veterinären?
 
Sv: Svullnad vid kastrering

Så länge han inte har feber och inget hänger ut genom såret så bör allt vara ok.
Det är de restriktioner jag fått av "min" veterinär vid kastrationer.
Ring vet. om du är osäker!
 
Sv: Svullnad vid kastrering

Svullnar dom mycket runt snitten och det blir som en påse och hårt så bör du ringa vet för då får dom komma och tömma det. Läker såren för fort så hinner inte var och blod att rinna ut och koagulerar i påsen. Det ska droppa lite för då rinner det ut. Oftast tar det en vecka innan det blir så. Se till att såren läker innifrån och ut och att det inte är en massa skit i såren. Se också till att såren är öppna så du ser att det verkligen läker innifrån. Vissa hästar svullnar jättemycket och får svårt att gå och vissa svullnar knappt något alls. Se till att hästen rör sig mycket så blodcirkulationen kommer igång. Kolla tempen dagligen.
I detta läget tycker jag inte du behöver ringa veterinären.
 
Sv: Svullnad vid kastrering

Jag kastrerade min 3 åring förra veckan och han svullnade oxå upp väldigt mycket. Jag undrade om allt stod rätt till med honom för det är precis som du säger att det ser ut som om dom får nya kulor längre fram.. Men nu har det gått ner jättemycket så allt verkar okej.
Det ända jag gjort är att skritta honom för hand 20min två gånger om dagen plus kollat tempen. Inte pillat vid såret alls.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 666
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kastrerade min 1,5 åring i fredags. Första dagarna såg det fint ut men på 5e dagen var han rejält svullen och hängig samt en temp på...
Svar
13
· Visningar
1 518
Senast: Indiana
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp