svullnad på sår/ohanterad unghäst

A

Alkemisten

Hej,

Har ett litet problem med ett sår på en unghäst (3år).

Hon skrapade i sin kota igår och jag försökte hälla jodopax på såret men lyckades nog inte särskilt bra. Idag är kotan något svullen men såret har skorpa på sig. Problemet är att hästen är mycket ohanterad och jag kommer inte åt att sätta linda eller bandage, knappt att tvätta. Vad göra?

Om såret är stängt så att säga, kan man låta det vara eller ska man försöka öppna skorpan och tvätta rent? Jag har penicillinsalva hemma. Jag vet att ett jodopaxbandage och sedan salva kan lösa det hela men som sagt mycket svårt att klara.

Hjälp

Sv: svullnad på sår/ohanterad unghäst

Varför är den 3 år och ohanterad?

Jag skulle helt enkelt be om hjälp och försöka lösa det på ngt sätt med att få dit en linda och jod,hur du ska bära dig åt är svårt att säga eftersom man inte ser hästen och hur den beter sig.

Varför den är ohanterad är för att den levt i flock på lösdrift hela sitt liv. Köpte den på detta sätt.

Men frågan är ska jag skrapa sönder skorpan eller inte? Om jag nu ska försöka lägga jodbandage?

Försök att bremsa den och ta bort skorpan och lägg ett alsolspritsomslag, lätt att sår blir infekterade nu på sommaren.

Ok,du har fått ett svar till och som stämmer med det jag skulle ha gjort.

använd inte jodopax om inte såret är infekterat. förstör sårkanter och hämmar läkningen. bättre med alsolsprit eller klorhexidin....

man kan ta kompress/padd och fästa runt ett kvast skaft om man har en häst som inte låter en komma nära utan sparkar... det brukar ju bara vara första minuten som det svider lite som hästen bråkar, sen brukar de lugna sig med benet när de märker att det inte var så farligt.
lycka till.

Senast ändrad:

Ta hjälp av någon som bremsar hästen och någon annan som håller upp ett annat ben så det blir svårare för hästen att sparka. Hoppas det ordnar sig!

Hm bremsa har jag inte gjort på länge men det kanske hjälper ska försöka detta. Lyfta ett annat ben blir nog svårt eftersom de knappt kan lyftas.

Det kan ju vara lurigt särskilt om såret är nära kontan men om jag var du skulle jag avvakta lite med att behandla såret men hålla så noga koll jag kunde. Om du bremsar hästen vad för första erfarenhet får då en ohanterad unghäst?
Låt hästen gå ute och röra på sig. Kan du leda den?

Om det baar är ett skrapsår skulle jag inte bråka med hästen i onödan. Inte rätt tillfälle att lära hantering. Låt hästen vara o håll koll efter hälta.
PL

Alkemisten skrev:
Varför den är ohanterad är för att den levt i flock på lösdrift hela sitt liv. Köpte den på detta sätt.

Om du nu köpt den på "detta sätt" vilket inte framgår NÄR du gjorde det så kan det vara bra att så snart den är inköpt börja med att varsamt börja hantera den och vänja den vid mänsklig "kontakt" innan du av en eller annan orsak blir TVUNGEN att hantera den.

Det där med flock och lösdrift utan mänsklig hantering tyder bara på dålig uppfödning,slappt och ger bara kommande ägare onödiga problem. Oseriöst kallar jag det för.

Ok, så de flesta uppfödare nere i Camargue, Spanien, Portugal, Island etc är enligt dig helt kassa då?!

Hästar är betydligt bättre uppfostrare än människor...

Senast ändrad:

Ursäkta men så himla typiskt Buke... nån frågar om sårvård på sin nyinköpta häst och får rå skäll för att hästen gått på lösdrift tidigare och är ohanterad....

blir väldigt trött ibland.

håller med, folk älskar att hacka på andra och verka så jävla märkvärdiga

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 193
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama