svullnad och halt efter tagg ibenet

_jeanette

Trådstartare
ja som rubriken låter. hästen fick en tag i benet, intr stor, fick dock dra ut den, kanske satt 4-5 mm i benet, alltså inte särskilt långt in. såg hel ut så jag tror inte d blev ngt kvar.

idag, alltså dan efter är han svullen på benet och halt. han stöjder dock ibland på benet men ändå halt. har gjort rent "såret" (tvättat med jodopax)

ska ta tempen imån men vad gör jag.. ärdet bra att linda? kyla benet? ska ja ringa ut jourvet eller avvakta ngn dag. han har ätit sin kvällsmat o druckit bra (ska kolla till morgonen igen om han ätit natt höet osv)

så jääävla typiskt bara då jag tog bort min häst i tisdags, fick hem min nya häst som ja ska ha på foder nu för ev senare köp, har honom i 3 dagaro nu är han halt..

är man dömd till otur resten av livet eller? men jag är inte förvånad då jag alltid ska drabbas av skit"!!!!!

Sv: svullnad och halt efter tagg ibenet

Håll koll på temperaturen! Får hästen feber ring omedelbart veterinären.

Håll rent såret. Sitter det nära någon av lederna?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka