Svullnad fram på hasen?

frittan

Trådstartare
hej!

Min häst har en svullnad liksom mitt fram på hasen eller hur man ska säga. Den uppkom ungefär i samband med flytt från sommarhagen till vinterhage. Jag är osäker på om svullnaden kom smygande eller om den utvecklades fullt direkt då jag just då var bortrest.

Då hästen i fråga inte är halt, öm, varm eller allmänpåverkad samt mer än gärna rör sig så valde jag att avvakta.

Men nu har svullnaden fortfarande inte gått ner! Bör jag oroa mig? Hästen är fortsatt pigg och fräsch i övrigt. Svullnaden är inte sådär mjukt dallrig som en mjuk galla men inte heller hård.

Märker ingen skillnad efter han rört på sig.

Någon som varit med om liknande? Vad kan det vara?
När kontaktar ni veterinär?
image_561fa914e087c31ac5b6f05a.jpg

Senast ändrad:
Exakt det där har jag nog aldrig sett men det är å andra sidan väldigt svårt att få grepp om vad det handlar om mha bilder och beskrivningar. Hade det varit min häst hade jag ringt och diskuterat med vår veterinär. Sen är det ju upp till vet om den tycker den vill titta på hästen eller avvakta.

Är du orolig så tycker jag att du ska ta hästen till klinik och ta en röntgenbild. Är du inte så orolig så tycker jag att du ska avvakta så länge hästen inte visar symptom. :)

Min förra medryttarhäst fick svullnader på haslederna vilket dels berodde på spatt och dels en trolig sparkskada med en liten spricka till följd. Så om jag hade varit du hade jag åkt och röntgat.

Hästen jag red slipper nu tyngre jobb men rids upp till MsvC utan problem med bra behandling..

hej!

Min häst har en svullnad liksom mitt fram på hasen eller hur man ska säga. Den uppkom ungefär i samband med flytt från sommarhagen till vinterhage. Jag är osäker på om svullnaden kom smygande eller om den utvecklades fullt direkt då jag just då var bortrest.

Då hästen i fråga inte är halt, öm, varm eller allmänpåverkad samt mer än gärna rör sig så valde jag att avvakta.

Men nu har svullnaden fortfarande inte gått ner! Bör jag oroa mig? Hästen är fortsatt pigg och fräsch i övrigt. Svullnaden är inte sådär mjukt dallrig som en mjuk galla men inte heller hård.

Märker ingen skillnad efter han rört på sig.

Någon som varit med om liknande? Vad kan det vara?
När kontaktar ni veterinär?
image_561fa914e087c31ac5b6f05a.jpg

Kolla upp vilken veterinär i dina trakter som är bra på ultraljud och haser och har bra utrustning. Sen kan ni börja med att scanna hasen. Det är billigare än röntgen och man ser om det finns skäl till oro ang spatt etc så. Sen kan man ev slå plåtar med röntgen om det behövs. Vissa saker syns inte på röntgen.
Om gallan är hård brukar det ha varit aktivitet ett tag. Om den är mjuk kan det mer ofta vara tidigare skede. Och då kan det vara så att det "bara" är en inflammation och något som kan missas på röntgen.
Scannar ni kan ni se inflammation och behandla även innan det blivit aktivitet i brosk/ben och ev häva den processen om man är i tid.

Kolla upp vilken veterinär i dina trakter som är bra på ultraljud och haser och har bra utrustning. Sen kan ni börja med att scanna hasen. Det är billigare än röntgen och man ser om det finns skäl till oro ang spatt etc så. Sen kan man ev slå plåtar med röntgen om det behövs. Vissa saker syns inte på röntgen.
Om gallan är hård brukar det ha varit aktivitet ett tag. Om den är mjuk kan det mer ofta vara tidigare skede. Och då kan det vara så att det "bara" är en inflammation och något som kan missas på röntgen.
Scannar ni kan ni se inflammation och behandla även innan det blivit aktivitet i brosk/ben och ev häva den processen om man är i tid.

Tack för ditt svar!

Jag har pratat med min veterinär som har mobil röntgen o ultraljud. Hon kommer på måndag och undersöker honom. Kommer kännas som en evighet tills dess...

Hästen i fråga har en gammal skada i samma ben från december då han blev sparkad av en annan häst som resulterade i lösa benbitar som opererades bort. De var dock högre upp o lite mer på insidan av benet mellan has o knä.
Även tuppspatt i samma ben. Så det är verkligen hans otursben!!

Kan det vara den gamla skadan som spökar?

Min förra medryttarhäst fick svullnader på haslederna vilket dels berodde på spatt och dels en trolig sparkskada med en liten spricka till följd. Så om jag hade varit du hade jag åkt och röntgat.

Hästen jag red slipper nu tyngre jobb men rids upp till MsvC utan problem med bra behandling..
Satt svullnaden på samma ställe på den hästen? Hur gammal va den när det upptäcktes? Var den halt då? Och vad var behandlingen samt hur lång tids konvalescens?

Är såååå orolig för min häst!!! Han är ju ingen ungdom längre men hoppades han skulle få tävla mer då det är något han verkligen tycker om!

Satt svullnaden på samma ställe på den hästen? Hur gammal va den när det upptäcktes? Var den halt då? Och vad var behandlingen samt hur lång tids konvalescens?

Är såååå orolig för min häst!!! Han är ju ingen ungdom längre men hoppades han skulle få tävla mer då det är något han verkligen tycker om!
Han är född 2004 och det var förra hösten som vi märkte dem, då var det efter en intensiv höst med stegrade krav på samling. Troligtvis har han haft förändringarna, som har ökat skovvis, under 2-3 år. Själva sprickan eller vad det nu var för konstigt tog 6 veckor att bli bättre. Och då började hans ägare också behandla spatten, vilket man kan göra numera, men det är inte alla försäkringar som tar den sortens behandlingar, trots väldigt bra behandlings-resultat. Hans ägare betalar dock gärna för han svarar bra på den och han är värd den chansen.

Egentligen var han inte så halt (inte ens på böjprov), det är mest det att han var sämre i skov samt att han då inte ville samla sig som han gjorde ibland annars. Båda haserna var väldigt varma under en vecka innan han kollades. Så då var det nog en pågående inflammation/ett pågående skov.

Nu behandlas han var sjätte månad tror jag det är och fungerar som en normal häst för utom precis efter behandling då han får ta det lugnare ett litet tag. Det är en häst som jag inte rider längre så jag vet inte så mycket mer...

Han är född 2004 och det var förra hösten som vi märkte dem, då var det efter en intensiv höst med stegrade krav på samling. Troligtvis har han haft förändringarna, som har ökat skovvis, under 2-3 år. Själva sprickan eller vad det nu var för konstigt tog 6 veckor att bli bättre. Och då började hans ägare också behandla spatten, vilket man kan göra numera, men det är inte alla försäkringar som tar den sortens behandlingar, trots väldigt bra behandlings-resultat. Hans ägare betalar dock gärna för han svarar bra på den och han är värd den chansen.

Egentligen var han inte så halt (inte ens på böjprov), det är mest det att han var sämre i skov samt att han då inte ville samla sig som han gjorde ibland annars. Båda haserna var väldigt varma under en vecka innan han kollades. Så då var det nog en pågående inflammation/ett pågående skov.

Nu behandlas han var sjätte månad tror jag det är och fungerar som en normal häst för utom precis efter behandling då han får ta det lugnare ett litet tag. Det är en häst som jag inte rider längre så jag vet inte så mycket mer...

Tack för ditt svar!
Veterinär kommer som sagt på måndag då hon inte kunde tidigare och det är den enda jag litar på.

Jag är mest nervös för att hästen i fråga ska få en lång boxvila då han är äldre och inte mår bra av att vara stilla

Sjuk av oro...

Tack för ditt svar!
Veterinär kommer som sagt på måndag då hon inte kunde tidigare och det är den enda jag litar på.

Jag är mest nervös för att hästen i fråga ska få en lång boxvila då han är äldre och inte mår bra av att vara stilla

Sjuk av oro...
Jag förstår din oro, men i de flesta fall så är promenader för hand eller uppsuttet i skritt att rekommendera för hästens mentala och fysiska hälsa så prata med din veterinär om det.

@frittan självklart finns det visst befog för oro när hästen har fynd och historik i just det benet sen tidigare , och att det som dykt upp nu kan vara relaterat till det . Nu har du ju fått tid och veterinär att kolla upp det i dagarna och mer kan du ju inte göra eller påverka så försök att inte ta ut allt i förskott även om jag förstår att det självklart inte är så lätt . Det jag menar är att det som sker , sker och det bästa du kan göra är att kolla upp det vilket du ju gör nu i dagarna .
Hoppas du vill uppdatera hur det går !

@frittan självklart finns det visst befog för oro när hästen har fynd och historik i just det benet sen tidigare , och att det som dykt upp nu kan vara relaterat till det . Nu har du ju fått tid och veterinär att kolla upp det i dagarna och mer kan du ju inte göra eller påverka så försök att inte ta ut allt i förskott även om jag förstår att det självklart inte är så lätt . Det jag menar är att det som sker , sker och det bästa du kan göra är att kolla upp det vilket du ju gör nu i dagarna .
Hoppas du vill uppdatera hur det går !

Nu ska jag uppdatera lite!!

Hade som sagt ute veterinär i måndags förra veckan.

Först kollade vi hälta på rakt och böjt spår. Det var liten markering men bättre på böjt spår! Hästen i fråga har ju tuppspatt i det benet sedan tidigare så han rör ju sig annorlunda alltid.

Sedan röntgade vi området, det visade ingenting förutom yttepyttelite förändring (spatt) men inget som sågs konstigt med tanke på hästens ålders osv.

Sedan ultraljudade vi och det såg ganska konstigt ut enligt veterinären. Visade sig vara en blödning i TT-leden och en skada på seninfästning pga yttre trauma (spark eller liknande).

Ordinerad metacam o compagel , sjukhage. När medicin slut fortsatt sjukhage i 14 dgr o sen återbesök!

Jaha då var det dags för återbesök imorgon. Hästen har stått i sjukhage nu och promenerats för hand.

Tycker dock inte mig se någon förbättring... Men hästen är väääääldigt överladdad

Hur brukar man behandla senskador i allmänhet?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 245
Senast: mackan
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: Piek
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar