Svullnad en vecka efter sticksår

D

Dean

Hästen jag har hand om fick förra måndagen ett sticksår på höger fram. Det sitter högt upp på benet och vet. mätte upp det till ca 5cm djupt. Han var då mkt svullen vilket gått ner avsevärt. MEN han har fortfarande svullnad kvar efter att ha gått på penicillin 7dagar. Såret varar fortfarande lite, men det kan ju bero på alla äckliga flygor som käkar på det hela tiden. Inte ens sockatyl fungerar mot de äckliga kräken :(

Jag ska ringa vet. imorgon och höra med henne. När hon var ute och kollade såret sa hon att det var farligt nära armbågsleden, men att man skulle avvakta och se. Han är inte alls halt, kan leden ändå vara skadad och kan det vara det som gör att han är svullen???

Tacksam för tips och råd...

Spontant skulle jag säga att leden inte är skadad. Det hade med största sannolikhet märkts betydligt tydligare vid det här laget. Leder är oerhört känsliga och reagerar kraftigt och snabbt och resultatet om det ej kommer under behandling akut är ofta dåligt då nedbrytningen i leden går så snabbt. (tentafråga innan sommarlovet :) )

Däremot är ju sticksår luriga att få ordentligt rena, särskilt när de är så djupa. Ska han stå på penicilin längre eller är kuren slut? Varar det fortfarande och inte bara är genomskinlig sårvätska (som gärna gulnar vid skorpbildning) tycker jag att du ska kontakta veterinär. Svullnaden kan dröja lite innan den går ner helt, håll bara koll på att den inte växer och blir större i alla fall. Känner du dig osäker, ring vet och fråga! :)

Han kanske behöver kortison eller något annat som är bra mot sådana svullnader för att det ska gå ner helt.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård I förrgår var en av hästarna väldigt halt i ett bakben. Ville inte stödja på benet och kraftigt halt i skritt. Ringde till veterinären...
Svar
1
· Visningar
1 444
Senast: mooi
·
Hästvård I lördags blev min herre sparkad på framknät och jag tittade på det på kvällen (var inte med när det hände, var medryttaren som hade...
Svar
12
· Visningar
10 562
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 082
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka