Svullnad efter vrickning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skrauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 796
S

Skrauti

Är det någon ide att oroa sig för att benet blivit en aning tjockt kring en 7 veckor gammal (behandlad) vrickning som resulterat i en inflammerad kotskenskida på ett bakben?

Svullnaden kom dagen efter en 2 timmar lång ridtur i mestadels skritt + att hästen tillfälligt (några dagar) flyttade till en hage som är någorlunda stor men inte främjar att hästarna rör på sig. Hästen varken ömmar eller haltar. Svullnaden går ner vid rörelse.

Hästen är en 8årig Islandsvallack.

Hur lång tid kan man räkna med att det tar för en sådan skada att läka helt?

Hur stärker man benet så att man undviker att skadan går upp?

Sv: Svullnad efter vrickning

Jag har för mig att man sprutar cortison vid en vrickning:confused:
Vad behandlades din med?

Är den svullen eller har en galla som är hårdare?

Jag har för mig att man sprutar cortison vid en vrickning:confused:
Vad behandlades din med?

Är den svullen eller har en galla som är hårdare?

Ja du har nog rätt tror det var nån form av kortison han fick.

Jag vet inte riktigt, det är som en liten galla kring själva skadan och så är det en aning svullet på ett litet område utanför gallan, men fortfarande precis runt skadan. (igår, vet inte hur det ser ut idag)

behandlade du direkt?
Varför fick den en inflammation?

Min vrickade sig bak för några år sen o stog bara i 2 v.
Behandlades ganska omgående.
Fick en galla nedanför kotsenskidan. Vet ej vad det heter:angel:

Mitt 9 åriga islandssto vrickade sig i mars i år och fick stå 2 veckor i liten hage, det blev inte bättre och resultatet blev en inflammtion i kotsenskidan. Hon är behandlad, men inte bra än!

Nu är hon betäckt och vi hoppas på det bästa att hon ska bli bättre under tiden hon får vila (sammanlagt 2 år).

Så inflammationer i kotsenskidor är big nono för mig :cry:

Hoppas din blir bättre snart.

Längesen vi såg dig på "islandshäst" (forumet)

behandlade du direkt?
Varför fick den en inflammation?

Min vrickade sig bak för några år sen o stog bara i 2 v.
Behandlades ganska omgående.
Fick en galla nedanför kotsenskidan. Vet ej vad det heter:angel:

Jag vet inte riktigt hur det gick till men det känns som om det är en lång historia (kan dra i korta drag):
Vi skulle till kiropraktorn på kliniken för att hovslagaren hittat en spänning i ryggen. På kliniken var man tvungen att hältundersöka innan första besöket hos kiropraktorn.

Efter böjprov dök en liten hälta i hasen upp på vb. Den behandlades och han ordinerades skritt i 1 vecka och sedan ridas igång som vanligt. Vi åkte altså dit med en hel häst och kom hem med en trasig. :crazy:

Kjarkur blir koko i bollen av att inte få röra på sig som vanligt så han var helknäpp efter den där veckan och stack iväg i korsgalopp, studsade diken och allt vad han nu gjorde när jag fick "sätta igång" igen. Dagen efter var han halt. Fick stå över natten med linda men det blev ingen skillnad så dagen efter åkte vi in och då hittades inflammationen som dom konstaterade troligtvis kom sig av att han vrickat sig, förmodligen när han studsade i diket:smirk:

---------------

Han är ju inte halt eller öm nu men har en sån där galla som din häst hade. Det kanske är vanligt att det blir så?

Mitt 9 åriga islandssto vrickade sig i mars i år och fick stå 2 veckor i liten hage, det blev inte bättre och resultatet blev en inflammtion i kotsenskidan. Hon är behandlad, men inte bra än!

Nu är hon betäckt och vi hoppas på det bästa att hon ska bli bättre under tiden hon får vila (sammanlagt 2 år).

Så inflammationer i kotsenskidor är big nono för mig :cry:

Hoppas din blir bättre snart.

Längesen vi såg dig på "islandshäst" (forumet)

Ajdå! Du skräms!
Tur i oturen att du har ett sto som åtminstånde kan gå till avel och göra lite nytta medans hon vilar, kanske är det precis vad hon behöver! Jag hoppas att din fröken-häst blir bättre hon också!

Man kan ju inte bo på internet när man har både häst och skola att sköta:angel:

Ajdå! Du skräms!
Tur i oturen att du har ett sto som åtminstånde kan gå till avel och göra lite nytta medans hon vilar, kanske är det precis vad hon behöver! Jag hoppas att din fröken-häst blir bättre hon också!

Man kan ju inte bo på internet när man har både häst och skola att sköta:angel:

Men han har en galla sa du? Det har min också, den sitter på utsidan av kotan och är ca 1,5-2cm i diameter. Den blir hård om hon sprungit mycket eller liknande. Förut var den lika stor som en mindre pingisboll.
Veterinären säger att dne kommer vara kvar för alltid troligtvis. Men equiterapeuten ville prova med laser, men nu är hon dräktig och då har jag hört att man inte ska använda laser på dem.

Buke har man väl alltid tid för :eek:

du vet ju hur det är med min:P men han vrickade ju inte utan bröt.
men han haltar inte!:D:D han galopperar i hagen och det ser inte ett dugg konstigt ut:D jag trodde han hade blivit bra nu. men kan du rida NU? eller vilar han?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 057
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 838
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 831
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka