Svullnad efter ocd-op + ledpreparat

Hannely

Trådstartare
Min unghäst opererades förra tisdagen (24/5) för en lös benbit i v has (artroskopi). Operationen gick jättebra, han fick butta i fem dagar efteråt och har inte haft ngn feber eller svullnad. Förrän nu! Det är sex dagar sen jag slutade med buttan, och igår blev han lite svullen runt "såren" (ett stygn på varje sida om hasen). I morse var det än mer svullen samt lite lite var på det ena stygnet. Ingen feber.

Vad tror ni, är det anledning att bli orolig? Han blev ordinerad två veckor på box med fem minuters promenad per dag, samt tillåtelse att beta lite OM han höll sig lugn. Enda förändringen i samband med att han blev svullen var att han fick gå ut i ca 20 min i en liten (5x5m) hage, där han stod mer still än i boxen så det borde inte bero på att han gått för mkt?!? Han fick gå ut där en stund på förmiddagen idag och svullnaden gick ner liiite. Tänkte promenera lite ikväll, tror ni att det är dumt?

Hur har era hästar reagerat med svullnad osv efter ledoperationer, brukar de bli svullna eller tyder det på infektion/överbelastning?

Så en annan fråga (som jag ska ta med veterinären men kan ju fråga om era uppfattningar och upplevelser här under tiden)! "Tack vare" benbiten så avlastade han sig diagonalt, och drog på sig en ledinflammation på höger framkota, som behandlades i samband med op. Vi ska tillbaks till kliniken på torsdag för att se om den ska behandlas en gång till.
Jag har funderat på om det kanske skulle hjälpa honom att få något slags ledpreparat ett tag nu, för att hjälpa båda lederna med läkning och kanske verka lite förebyggande? Veterinären ordinerade inget liknande och jag kom att tänka på det häromdagen. Det är ju en såpass ung häst, jag vill verkligen ge honom de allra bästa förutsättningarna för att bli återställd!

Sv: Svullnad efter ocd-op + ledpreparat

Kontakta veterinären ang svullnaden han behöver nog ytterligare en antibiotika kur. Ta tempen på hästen, har han ingen feber så är det nog ingen fara att avvakta till i morgon måndag, men ring direkt på morgonen så att du kan komma igång med behandlingen direkt. De skall inte svullna upp. Hade jag varit du så hade jag inte promenerat honom i kväll och låtit honom bli i boxen tills du pratat med vet imorgon.

Han har inte fått ngn antibiotika alls, bara butta (fem dagar, 1,5 påse morgon o kväll). Och det konstiga är ju att svullnaden inte kom förrän 5 dagar efter att buttakuren avslutades, borde det inte kommit fortare om det var så att buttan hämmade en "vilande infektion"?
Tyvärr är det ju helgdag imorgon, så ingen veterinär att tillgå förrän på tisdag :mad: . Det är så typiskt, jämt när man behöver fråga nåt är det helg... Är detta berättigat att ringa jourveterinär för måntro?

Senast ändrad:

Ang ledtillskott så min 9-åriga valack rekommenderades glukosamintillskott i 6 månader efter hasledsartroskopi. Jag gav det dock redan innan (sen att par månader) och han kommer få det livet ut. Men jag vet inte om det är skillnad på en ung häst, vet när jag frågade unghästens vet här om hon kunde vara behjälpt av ledtillskott (glukosamin, som jag vet veterinären rek i andra fall) för sina ledproblem (ingen op - än) så tyckte vet att hästen är såpass ung (2 år) och har fått såpass mycket behandling att det var bättre om man gav kroppen en chans att själv reda ut 'det sista' och INTE tyckte man skulle ge henne glukosamintillskott.

Angående led preparat. Be din veterinär skriva ut Metacam till din häst. Det är ett kanonbra preparat som jag tycker har den absolut bästa effekten på ledinflammationer.

Sanette skrev:
Angående led preparat. Be din veterinär skriva ut Metacam till din häst. Det är ett kanonbra preparat som jag tycker har den absolut bästa effekten på ledinflammationer.

Var det där verkligen till mig?

För övrigt håller jag inte med om att metacam är speciellt bra mot ledinflammationer..

Har den inte fått antibiotika ? Har aldrig varit med om att häst blivit opererad i led (varken på min egen som blivit det eller på bekantas) utan att de får antibiotika i minst 5 dgr efter (min fick 10dgr då det fortfarande var ganska varmt ute när det gjordes så ville vet vara på den säkra sidan). Hade det varit min så hade jag ringt på jour, förklara per telefon hur det ser ut och hör med dem om du kanske själv kan hämta antibiotika till hästen (så kanske du slipper jouravg) Infektion i en led är inte att leka med (det är därför man sätter in antibiotika normalt direkt efter operation) jag hade inte tvekat hellre en antibiotika kur för mkt än en för lite när man har med leder att göra.

Å jag har haft hur många od op somhelst och har aldrig fått antibiotika om det inte varit en synnerligen komplicerad operation....däremot brukar dom få finadyn 5-10 dgr.

Ingen antibiotika. Antar att de har olika rutiner, likadant vid kastrering så sätter vissa in antibiotika förebyggande, medan vissa inte gör det.
Ringde jour igår, och hon tyckte att det inte verkade som en infektion eftersom han varken hade feber eller var varm. Däremot tyckte hon att jag skulle ge butta igen, och det såg mkt bättre ut nu på morgonen. Ska ringa kliniken imorrn så de får besluta hur vi ska göra.

Ingen antibiotika här heller. Ser faktiskt inte varför man ska sätta in antibiotika förebyggande heller, då det om allt gått rätt till äer ett ingrepp som utfärd i steril miljö, och leden spolas oftast med stora mängder steril koksaltslösning. Och sen rejält bandage. SKötter man eftervården rätt borde det vara liten risk för infektion?

Min herre fick som sagt ingena ntibiotika, leden spolades dock innan de sydde ihop, och vid stygntagning efter 10 dagar fick han tuppkam deponerat i leden. Jag minns banne mig inte om han fick butta men jag tror baske mig inte han fick det, utan han fick ju cronyxin (motsv finadyne) preoperativt och morgonen efter men det var det.

Som du nog redan vet så opererades min pålle för OCD i båda haserna för fyra veckor sedan. Allt har gått som på räls sedan dess. Han fick varken butta eller antibiotika efter operationen utan bara finadyne direkt efter operationen. Gillar inte heller rutinmässig användning av antibiotika. Behövs det - naturligtvis, men inte bara för att, det är ju en av anledningarna till att antibiotikaresistenta bakterier sprids...
Fullt förståligt så har han varit svullen kring "ingångshålen" men nu har det börjat lägga sig. Hade man inte vetat att han blivit opererad hade man inte kunnat ana något... Såren har aldrig varat eller sett det minsta otrevliga ut :)
Dessutom tycker jag att han har börjat skritta ordentligare nu än innan op... Det verkar som att han fått mer "rörlighet" ända upp till korset... *Svårt att beskriva* Han tar liksom för sig mycket bättre med baksteget samt att han slutat skruva vänster bak (där den största biten satt)! :banana:

Jag har (efter att blivit rekommenderad av Martha) gett min häst Flixijoint efter operationen, allt verkar ju se bra ut hittills så det kan ju inte vara helt fel... Enda kruxet är att pålle AVSKYR flexijointen, enda chansen att få i honom är att ge i munnen med spruta... Men så dyr som den där burken var så ska han banne mig äta upp den... ;)

När jag läser vad folk skriver angående restriktioner efter operationen slås jag av hur olika de verkar vara!! Min häst fick varken butta eller antibiotika såsom många andra verkar få. Efter operationen och sex veckor framåt ska han ha boxvila eller 4x4 m sjukhage, han går ute i sjukhagen. Första veckan skulle han skrittas 2 x 10 min om dagen, vecka 2-4 2 x 20 min om dagen och vecka 5-6 2 x 30 min om dagen. Sedan återbesök och försiktig igångsättning.

Hoppas att inflammationen lägger sig o att din häst får ett komplikationsfritt tillfrisknande!

Monika

jo, eftervårdsordinationen verkar som att den varierar rätt bra! När jag var inne och fick operation "ordinerat" sa behandlade vet: två veckor på box men promenad ca 10 min per dag, sedan två veckors invänjning på hage, såpass liten att spring förhindras. Därefter kunde han gå ut på bete. När han sedan opererats (dagen efter, snabba ryck!) sa op-vet att utöver 2 veckor på box ska han gå 4 veckor i liten hage, promenader utökat från 5 min per dag till 20 min per dag vartefter. Nu är ju detta en unghäst som ändå skulle gått på bete större delen av sommaren, så han kommer ju även efter konvalescensen få gå minst en månad på bete som igångsättning.

Nu vill jag att det ska bli morgon snart så jag kan ringa kliniken och höra vad de tycker! Hoppas att han ändå kan få gå ut i hage imorgon som planen var, han är INTE rolig att ha att göra med nu.... Kom dessutom en till konvalescenthäst till stallet igår, så nu kan de ha sällskap av varann i sina små rutor till hagar :) . Som tur är är båda fixerade vid gräs, så så länge det finns tror jag inte det blir så röjigt.

Och 'vår' ordination var 2 veckor på box, 20 min promenad vid hand/dag. Sen fick han stå i liiiiiiiten sjukhage (typ 5*5 m) i 6 veckor. Sen ut i stor hage. Hela tiden 20 min promenad/dag. Fick INTE öka, och skötte han sig inte på promenaderna så fick han vara utan, samma sak om han inte skötte sig i boxhagen, in med honom i box. Det viktiga var att han INTE fnattade på benet.

När han fick gå i vanlig hage (dvs efter 8 v) så var det helt utan restriktioner, och då fick han även påbörja uppsutten skritt.

Alexandra_W skrev:
Hela tiden 20 min promenad/dag. Fick INTE öka, och skötte han sig inte på promenaderna så fick han vara utan, samma sak om han inte skötte sig i boxhagen, in med honom i box. Det viktiga var att han INTE fnattade på benet.
Samma här, jag fick ju tillåtelse att beta honom vid hand OM han stod snällt.... Vilket har gjort att vissa dagar har han betat totalt en timme per dag, medans andra dagar har det blivit ynka fem minuter för att herrn behagar busa....
Konstigt dock att jag bara fått FEM min prom per dag första veckorna, och du fick 20 min direkt!
Är iaf rätt nöjd att det är sommar och finns gräs, hade han bara fått vara ute de fem minuter som promenadrena ger hade han aldrig hållt sig lugn så länge som han gjort.

Hannely skrev:
Samma här, jag fick ju tillåtelse att beta honom vid hand OM han stod snällt.... Vilket har gjort att vissa dagar har han betat totalt en timme per dag, medans andra dagar har det blivit ynka fem minuter för att herrn behagar busa....
Konstigt dock att jag bara fått FEM min prom per dag första veckorna, och du fick 20 min direkt!
Är iaf rätt nöjd att det är sommar och finns gräs, hade han bara fått vara ute de fem minuter som promenadrena ger hade han aldrig hållt sig lugn så länge som han gjort.

Gräset gör STOR skillnad ja. Min opererades i februari, så vi var ju mitt i vintern =/ Och ett tag var han vildhingsten Allan Ballan på promenaderna. Men när det blev början på april och det dök upp lite grässtrån så var vi ute i solen i en timme många dagar. Vi gick tio minuter, handbetade i 40 minuter (jag tog med en bok och satt på en sten) och så gick vi hem tio min =)

Jag vill för övrigt INTE ha en op mitt i vintern igen OM jag kan undvika det, det är inte kul med dessa evinnerliga promenader på blankis, i kolmörker och 30 graders kyla (och gärna snöstorm), varken för mig eller pålle. Å andra sidan går han inte ha på boxvila på sommaren (han matvägrar) så jag vet inte jag. Men i mars skulle nog vara perfekt (minus leran, fasiken det är något jämt.. ;))

Nej, det va till Hannely. Har provat ganska många olika recept belagda antiinflammatoriska preparat till mina hästar genom tiderna. Efter att ha jobbat en längre tid i hoppstall i Tyskland har jag lärt mig ett och annat angående olika preparat. Metacam vet jag har fungerat otroligt bra på hästar med led och muskelproblem.

Sanette skrev:
Nej, det va till Hannely. Har provat ganska många olika recept belagda antiinflammatoriska preparat till mina hästar genom tiderna. Efter att ha jobbat en längre tid i hoppstall i Tyskland har jag lärt mig ett och annat angående olika preparat. Metacam vet jag har fungerat otroligt bra på hästar med led och muskelproblem.

Du får gärna utveckla hur du kan tycka Metacam är ett bättre val än HY och t ex cartrophen? Jag håller som sagt inte med dig där, så nyfiken på vad du stödjer det på, alltid nyfiken att veta hur andra resonerar/tänker/har för erfarenheter när de har helt annan erfarenhet än en själv =)

Min lilla har ju gått på både finadyne, trad ledsprutning med HY-50 och kortison (celeston och kenacort), i.m cartophen samt i.v. hyonate plus i.m kortison (dexadreson). Och nu är det ju SVÅRT att utan att ha exakt samma felkällor och yttre förhållanden etc jämföra rakt av, men det som gett i SÄRKLASS bäst resultat var cartophen. Metacam gav noll effekt (de facto skedde under tiden på metacam en kraftig försämring).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 175
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 881
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama