Svullnad efter fläkskada!

Antiqua

Trådstartare
Min häst drog på sig en fläkskada i hagen sista helgen i januari. Vänster bakben var hemskt svullet från hasen och ända upp till juvret. På insidan av låret (nästan uppe vid juvret)visade sig dag 2 ett blodhematom stor som en apelsin, så vet. gissade att där satt grundskadan sas. Han trodde tack och lov att inget gått sönder i benet utan "bara" blödningar.
Ont hade hon såklart (smärttemp 40,1 grader trots smärtstillande i kroppen:( ) och hon blev satt på butta en vecka + liten hage så hon kunde röra sig lite, dock ej springa. Men hon stod mest still, hade för ont för att gå:(
Svullnaden gick ner på några dagar, hästen glad, men svullnaden uppstod lika snabbt igen när buttakuren var slut. Blev satt på en ny kur butta, och denna gång försvann den mesta av svullnaden för gott! Smorde även in benet med orudis-salva 2 gr/dag.
Hon fick gå ut i vanlig hage igen eftersom hon inte visade varken hälta, värme eller obehag på nåt vis.
MEN! Kvar på insidan av haspetsen (i gropen om ni förstår) är hon fortfarande svullen!
Svullnaden varierar från dag till dag, vissa dagar är den nästan helt borta, andra dagar är det lite mer, även om det inte är jättesvullet..
Har pratat med dels den veterinär som behandlade henne, dels min ordinarie hästvet, och dom tycker jag ska ha is i magen eftersom sånt kan ha lång läkningstid. Båda var dock eniga om att sätta igång henne lite försiktigt. Som jag skrev är hon inte halt, varm eller öm, jag får klämma och känna hur mkt jag vill utan att hon bryr sig.

Jag masserar med arnika varje dag, vad mer kan jag göra?
Skadan är ju inte längre akut så kyla lär väl knappast göra nytta, eller?
Ni som haft fläkskadade hästar, hur lång tid har hela läkningsprocessen tagit?

Skulle ni ha åkt in för röntgen/ultraljud även om inte hästen visar någotsomhelst? Och även om vet. inte tycker det behövs?

Jag böjar bli bekymrad över varför denna lilla svullnad aldrig släpper, kan nån lugna mig?:p
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

jag skulle åkt in å kollat hästen, speciellt då det har gått så lång tid.
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

Tack för ditt svar:)
Även om man har kontakt med veterinärer som säger en sak så är det bra att höra hur andra hästägare resonerar.

Sista veckorna har svullnaden blivit mer konstant, hon är inte mycket svullen, dock finns den där, i gropen. Svullnaden är stor som två 5-kronor ung och buktar ut kanske 0,5-1 cm.
Är det vanligt att såna svullnader blir kroniska?
Hon är som sagt inte påverkad alls. Haltar inte, ömmar inte och det finns ingen värme.

Hon ska snart ultraljudas i samband med betäckning, jag ska höra med vet. om vad hon tycker om att köra hasen också.
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

oj förlåt, jag såg inte att de var så liten svullnad...
*läser dåligt*

om hon inte har ont eller är halt eller ömmar, då skulle jag inte ha panik...
man kan ju ha blåmärken som sitter i i 100 år ;)
kan ju vara nån blodsamling?! spark?

trodde hon hade ONT... vänta å ta vid nästa vet. besök isf!
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

Spark tror jag inte att det är utan svullnaden är kvar sen hon fläkte sig. Jag tror hon har busat i hagen och halkat till i snön. Ibland hjälper det inte att man har brodd, dom lyckas ändå:crazy:

Jag ska höra med vet. som ska ultraljuda inför betäckningen vad hon tycker, förmodlingen så är det ingenting. Svullnaden blir varken större eller mindre efter att hon har kört sina hagrejs;)

Men jag är exert på att oroa mig, tyvärr:smirk:
Och vi har haft våran beskärda del av skador och sjukdomar, så detta gillar jag inte riktigt..
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

ja har man inte 90% skador på ett år så har man f*n inte haft häst påriktigt :devil:

min lyckades stå på 3 ben efter en natt i boxen... *suck*
förmodligen sträckte hon sig dagen innan å att det svullnade upp under natten... hon var hel å ren när jag lämnade henne... fast det låter oxå skumt... kanske rulla å halka i boxen... vilket oxå låter fel för hon hade 10 cm packat spån + halm över det...
jaja, lyckas gör de iaf :)
jag fick tid kl 15 samma dag på kliniken å de röntgade tror jag... gick inte å UL eftersom hon var så svullen...
nu går jag å nojjar att hon är liiiite gallig i det benet typ...
andra benet gick hon igenom en träpall med å det ser ut som senskada of the year, men det e helt ok, alla reagerar dock på ärret...
kan ju tillägga att det var ett år sen...
 
Senast ändrad:
Sv: Svullnad efter fläkskada!

Usch, det där låter inte heller kul!:crazy:

Men om man ska se det positivt - tänk vad mycket man har lärt sig av alla skador!:D
Fast ibland önskar jag faktiskt att det var nån annans tur att göra sig illa.. Vissa håller sig skadefria år efter år, medans andra gör sig illa gång på gång. Är trött på att vara den som lägger mest pengar på bomull, sårtvätt, kompresser, lindor, veterinärräkningar... ja, you name it!
Fast å andra sidan så slipper jag ju fundera på vad jag ska göra med mina pengar, dom problemen har jag inte:D
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

man får ju bonuspoäng i apotekets klubb ;) å kan gå på klubbkvällar!!!
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

Ett Back on Track hasskydd kunde kanske vara ngt?

Du kan kombinera det med Orudis behandling om du vill dessutom (funkat bra för mig vid överben). :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Svullnad efter fläkskada!

Hej!
Jag har funderat på detta med hasskydd faktiskt. Hjälper det även "gamla" svullnader, detta är ju liksom ingen akut skada längre?
Kanske värt att testa iaf.
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

Jag har en kompis som blev av med sin hästs gmala hasledsgalla med hjälp av B o T så det kan det nog göra. Din häst svullnad är nog dessutom fortfarande "aktiv" iom att den varierar?
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

Kanske ska köpa såna då, trots allt är det ju dessutom lön i morgon:)
 
Sv: Svullnad efter fläkskada!

Hej, är bullen kvar fortfarande:confused:
Jag skulle nog prova med BoT. Skönt att hon inte är halt i alla fall.
Mitt jätte-hematom på tvååringen är helt borta, bara lite förhårdnat, men inte mycket.
Hoppas det ger med sig snart för dig, det gnager en i själen när det är nått med hästarna:cry:

Vad ska du betäcka med?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 418
Senast: Robina
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 929
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp