Svullnad blir lite varm vid promenad

Sv: Svullnad blir lite varm vid promenad

Vad skönt ändå att stallägarna bryr sig så pass mkt, känns ju tryggt att ha hästen där då.. Jag vågar faktiskt inte be någon här hemma att hjälpa mig med hästen längre då hon blivit lite stirrig på senare tid, himla synd, förut så hjälptes vid åt med in och utsläpp osv..

Som du säger så kan det hända hur lätt som helst egentligen.. Jag hade faktiskt aldrig ens hört om någon som fått en senskada på häst förut, men nu dyker det plötsligt upp överallt, tydligen vanligare än man tror..

Har en sak som "stör" mig lite.. Steget ut från stallet till marken är väldigt högt, misstänker att detta inte är så bra för benet, men finns väl egentligen inget att göra åt det.. Försöker få henne att ta det andra benet ut genom dörren först, men det går inte alltid och oftast blir det faktiskt det skadade benet som tar den värsta "smällen" när hon går ut. Har fått för mig att det inte är lika farligt då hon går in i stallet eftersom det inte blir den där knycken liksom.. Men mår dåligt över det varje gång hon tar det skadade benet först och tänker mig att skadan går upp varje dag när hon gör det.. Ett alternativ är ju förståss att gå ut bakvägen genom hagen, men den är EXTREMT upptrampad och hårdfrusen och väldigt dvårt för henne att gå på.. Frågan är vilket som är värst...

Känner mig ganska säker nu iaf på att skadan gick upp i fredags, för trots att hon är ute en hel dag i kylan så går inte svullnaden ner så pass mkt som den gjorde förut.. Misstänker att det här inte kommer börja läka förren till sommaren, då vet jag att hon kommer vara mkt lugnare, räknar med att detta inte var sista gången skadan gick upp, så vi avvaktar med lasern faktiskt.. Blir bara så himla ledsen, man får ju upp ett hopp liksom och tror att det ska gå vägen och så går det bara upp hela tiden.. Nu var det ju "bara" två veckor och 5 laserbehandlingar vi förlorade på det, kändes mkt värre förra gången då det var 2 månader vi förlorade.. Hoppas så innerligt mkt att det inte går upp mer nu så att vi kan ultraljuda henne om 3 månader, vill ju veta om det överhuvudtaget läker något.. Hur långt är det kvar till din hästs ultraljud?

Har varit så mysigt nu att gå med henne när det är vindstilla ute.. Hon är så lugn och foglig, önskar det alltid kunde vara så!
Jag går ju alltid samma tid på morgonen innan mannen kör till jobbet och man märker verkligen att det blir ljusare och ljusare nu på morgonen! Himla skönt!

Ja de är verkligen toppen, byter skydd på honom och tar av dem när han kommer in så han inte behöver stå med dem på, sätter på BoT till natten, ja bättre stallägare kan man nog inte ha! Uch ja förstår att du helst hanterar henne själv då men samtidigt jobbigt att inte kunna få hjälp....

Hm ja det förstår jag, synd det är så lerigt andra hållet annars hade jag nog tagit den vägen. Så svårt det där, så många saker de kan skada sig på. Du kanske kan fråga veterinären vilket som är bäst?

Uch jag förstår precis hur du känner! Man får upp hoppet och humöret och så får man världens bakslag! Är din häst halt? Min häst blev ju supersvullen nu när han slåg i benet men skadan hade inte gått upp. Tänker att det kan vara så för din med? Att den inte nödvändigtvis har gått upp utan att hon gjort något annat? Hände det något speciellt nu?

Härligt med sådana promenader! Så skönt om det vara blir ljust nu så man kan gå och tömköra utan att vara livrädd för att hästen ska bli rädd även på vardagarna.....

Jag räknar inte heller med att min är igång för en till sommaren och jag räknar inte med att träna något förrän till hösten. Uch så länge! Vi ska på återbesök i mars. Skulle egentligen åkt i februari men nu när han fick en annan skada då dagen innan julafton sköt vi upp det eftersom han rehabprogram blir uppskjutet på grund av det. Till helgen tänkte jag ev prova att skritta ca 15 min uppsutten om han ser ohalt och pigg ut.

ne, halt är hon inte och har inte varit det heller. men så vet man ju inte hur mkt de döljer heller. har inte vågat kolla så noga i trav heller. vet kollade när jag travade med henne på rakt spår några meter och då sågs det ingenting..
benet har inte varit sig likt sen hon fick brytet i paddocken i fredags. nu ser det ut och känns exakt så som det gjorde då det gick upp förra gången.. svullnaden gick ner varje gång vi kylde. nu är benet inte varmt längre, men ganska svullet .. vet du hur vet ser om skadan har gått upp el inte? hur konstaterade din vet att skadan inte hade gått upp? och blev han svullen om senan där skadan satt då det inte hade gått upp?

då blir det nog återbesök för oss ungefär samtidigt! håller tummarna för att det går vägen för oss båda!

Ok men det är ju bra iaf! Vi böjde ju min och longerade på mjukt och hårt underlag,

Han var svullen på hela skenbenet nu, jag var bortrest och kom hem 4 dagar senare och då var han bara lite svullen på insidan av benet där han inte varit svullen innan. Min vet tryckte och klämde på benet där han har skadan och han ömmade ingenting vilket han gjorde i oktober när skadan konstaterades så det var så hon konstaterade att den inte gått upp. Han var aldrig svullen dp skadan konstaterades så jag var ju säker på att den gått upp men som tur var inte.

Ja det borde bli ungefär samma tid. Vi får höras av och berätta hur det gått. Håller tummarna får din pålle! :)

ok, då förstår jag.. Jag har fått för mig att om hela senan är svullen så är det ofta att vätska har samlats, men om det är mkt svullet som inte vill ge sig just på själva skadan så är det inte så bra.. Min häst har ju inte ömmat någongång när man klämt så svårt att jämföra och se om skadan blivit bättre då..

Ja vi får höras!!

Så kan det nog vara! Nej då går ju inte det! Vi hörs om uppdatering. Lycka till nu!! :)

Hej!
Hur går det nu i vintervädret!?

Efter att det kom snö här (bor i söder) så har min häst gått från tokig till helgalen.. Att gå med henne utan att ge lugnande är stört omöjligt.. Hon har varit så orolig i kroppen av att stå i sjukhage och box att hon skakar och rycker i hela kroppen.. Och det blir faktiskt värre av att ge lugnande, för då står hon och halvsover halva dagen och samlar ännu mer energi.
Så vi fattade faktiskt beslutet att släppa ut henne ur sjukhagen.. Den hagen hon går i nu är inte jättestor, vi förminskade den vanliga hagen, men den är stor som ca 10 sjukhagar ungefär, och där går hon tillsammans med sin kompis.. Hon blev så lycklig! Och gick och bökade och snusade under snön och hade sig.. När hon kom in på kvällen var hon som en helt annan häst.. Så tillfreds och harmonisk! Hon är dock fortfarande lite galen när man ska gå med henne, stegrar och har sig. Så jag vågar inte gå med henne alls utan att ge lugnande.. Är faktiskt lite rädd att detta har blivit/kommer att bli en olat som blir svår att bli av med.

Men som det är nu så rör hon sig ganska lugnt i hagen, har kommit på henne med att springa lite en gång och då satte jag henne i sjukhagen en stund. Vet dock inte hur vi kommer göra när det blir geggigt ute igen.. Än så länge har inte skadan gått upp något mer och benet känns ganska bra nu. Ger henne lugnande tidigt på morgonen och går 15-20 minuter med henne och släpper sen i hagen.

Min häst är också pigg nu för jag har inte kunnat gå med honom på en vecka eftersom det är is och knöligt överallt :cry:

Han har fått en hage formad som ett L som är ganska jämn och han verkar hålla sig lugn men den är ganska liten, som 3 sjukhagar ungefär. Ska prova att förstora den till helgen för jag tycker så synd om honom och han är är lite störig att gå med nu. Sen ska jag se om vi kan förminska den jämna frusna hagen men göra den så stor att han han gå med sin kompis igen. Samtidigt är jag rädd att han ska busa igen nu innan skadan läkt. Nu har han skydd på alla 4 benen samt boots på veterinärens inrådan.

Ska se om vi inte kan gå lite i paddocken på spåret ikväll och så hoppas jag på plusgrader så jag kan börja skritta honom uppsutten igen och tömköra. Har köpt en egen gjord nu så den vill jag ju gärna använda.

Härligt att din kan gå med kompisen nu! Jag är också rädd för leran sen, vet inte hur jag ska göra då men han får väl gå i sin andra lilla hage då som också är som 3 sjukhagar ungefär, ska se om den också kan bli L-formad och lite större.

Vill ha vår nu och vill på återbesök så man ser att det går på rätt håll!!

Förstår att han är pigg.. Det är ju inte normalt för dem att vara så stilla..
Är lite rädd för att benet inte ska tåla belastning sen eftersom hon får vila så mkt nu.. Men det GÅR verkligen inte att gå i detta! Har din vet sagt något om det? Alltså hur pass skadligt det är att de vilar en period. Pratade med hästterapeuten om det för några veckor sedan och hon sa att en dag är ingen dag men 3 dagar är inte bra alls.
Så att förstora hagen här känns hittills som en bra ide eftersom hon ändå går så pass mkt i hagen nu. Brukar lägga ut ensilaget i flera olika högar, då går hon mellan högarna och äter, så lite får hon ju använda benet ändå. Jag kände lite när jag förstorade hagen att jag "gav upp", det fick liksom bära eller brista.. Och hittills har benet känts otroligt bra och hon känns så harmonisk nu. Bävar dock för att hon är lugn i hagen nu för att det är fruset och knöligt ute, och att när underlaget blir bättre så måste hon tillbaka till sjukhagen. Men vi får se hur det blir med det..

Använder du back on track nu? Jag gör det lite ibland, men ska göra det lite mer regelbundet nu tänkte jag så att man kan ha det på hela natten sen.

Skönt med februari nu!

Nej det går ju knappt. Jag har gått några varv i vår paddock nu de senaste dagarna på spåret som är hyffsat jämnt men det blir ju max 10 minuter men bättre än inget i allafall. Är också superstressad att benet inte ska tåla belastning sen nu när han får vila så mycket. Stallägarens säger dock att han går lite i hagen så det är ju bra. Ska förstora den i helgen för han måste få lite mer plats och underlaget i den hagen är det bästa på hela gården. Sen om ytterligare en vecka tänkte jag förstora den ytterligare lite till, det måste gå! Har inte pratat med veterinären om det..... Har inte så mycket val om jag inte ska flytta honom och det vill jag inte eftersom allt funkar så bra och de tar så stor hänsyn till honom samt sätter på skydd och BoT utan extra kostnad. Har dock funderat på att låna transport och åka till ridhus med honom. Nu kom det dock snö här och så kommer vi inte upp för backen från stallet så får avvakta lite.

Han har BoT nu varje natt så får vi se om det hjälper, hoppas det!
Ja så himla skönt med februari, då är det snart mars och då är det nästan vår och vi ska på återbesök :)

När var det ni skulle tillbaka?

Vad bra att du har kunnat gå med honom lite iaf! Gör säkert jättemkt nytta!
Hade vi kunnat ta oss till paddocken så hade jag med gått.. Men det är isgata under snön från stallet till paddocken och sista snutten är det nerförsbacke till paddocken, så jag vågar faktiskt inte.. I stallet där hon står så är det dessutom ingen som rider vintertid så det ses liksom inte som något problem här, hehe..
Tänker som du att det nog är ok eftersom de går i hagen.. Ser ju från fönstret att hon går en del..
Jag har faktiskt inga stora förväntningar inför återbesöket längre. För 2-3 dagar sedan så kändes benet så sjukt bra, svullnaden var verkligen pytteliten. Men nästa dag när hon kom in från hagen så var hon väldigt svullen och varm, samma morgonen efter, först på kvällen sen hade värmen lagt sig lite men svullnaden var och är kvar. Så jag antar att det gick upp igen? Vad skulle det annars vara när det kommer sådär plötsligt efter att ha känts så bra innan?
När jag lindar med BOT så blir benet riktigt varmt, vilket ju är bra för blodcirkulationen, vilket påskyndar läkningen.. Men nu håller jag uppe lite med det, för om skadan har gått upp så blir det nog bara värre av BOT. Men annars tror jag verkligen på att det fungerar!
Jag kommer nog boka tid för återbesök till början av april ungefär. Har funderat på att skjuta fram det ytterligare eftersom det verkar ha gått upp flera gånger.. Men tror jag ändå vill veta i april hur det ser ut, jag är ju inte hundra på att det har gått upp..

Halloj:) såg att det va nån som funderade på det där med kyla o värma på en senskada hur man skulle göra...

min pålle har iaf en senskada, en blödning på djupa böjsenans förstärknings band. Min veterinär sa till min att jag "alltid" skulle kyla benet i ca en kvart efter jag gått med honom o därefter kunde jag använda back on track stallbandage som jag köpt. Har kört på det under dom fem veckorna och han är kanonfin i bena,inge svullen elr nåt. Bara pytte lite varm där senan är skadad.

Har även köpt ett stallbandage från horze.se elr det är som en padd med vatten som man stoppar in i frysen:) sen efter promenaden petar jag på isbandaget på hans ben o låter det sitta där tjugo min typ o kyla benet:) ist för o krångla med o spola kalt vatten o kladda med massa olika liniment..men har även ett is liniment som kyler jätte bra som min veterinär tipsade om:)

så först kyla benet med ispaddarna o sen på med back on track stallbandage,på min pålle har det funkat=) och jag hoppas han blir helt återställd snart,aldrig kul med senskador:/

Kokosboll: Hur gammal är din häst?

Jag har bokat tid för återbesök nu, 20 mars. Bokade tidigare så att besöket kommer inom femmånadersgränsen för försäkringsbolagets täckning.. Skadan går upp regelbundet hur jag än gör så det känns ganska kört. Pratade med veterinären om det idag och hon sa att eftersom hon är ohalt så kanske man skulle sätta igång henne istället, för problemet är ju oftast att det går upp pga hennes överskottsenergi. Men jag vet inte om benet håller för det? Det är ju en skada som ska ska läka under vila, så ser inte så ljust på detta faktiskt.. Men förhoppningsvis blir hon väl lugnare under sommaren..

Hur går det för dig Gicageli?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 317
Senast: ll.96
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 802
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat