Svullnad blir lite varm vid promenad

Sv: Svullnad blir lite varm vid promenad

Ok, sån där kräm har jag inte hört talas om.. OK, har hört att stötvågsgrejen ska göra ont (?), men så är det kanske inte då. Eftersom det enda som finns här i närheten är laser så kör vi på det.. Tror att alla de olika / chockwave/stötvåg/laser osv verkar på ungefär samma sätt, har dock fått för mig att laser är lite mildare och kanske inte lika effektivt.. Men jag vet inte..
Ja, precis, borde ju lika gärna kunna vara den gamla skadan han såg... Men det lär ju iaf inte skada med en metacamcur till och vi får helr enkelt ta det såhär, jag tror att skadan gick upp lite grann, men inte helt och hållet.. Men vad skönt med en veterinär som verkligen kan vad hon syslar med! Jag har ju som sagt haft två olika destrikare nu som sagt heelt olika saker och det känns som att man måste fatta många egna beslut för att dem helt enkelt inte kan.. Jag har en "riktig" hästveterinär inom skäligt avstånd men hon hade tyvärr ingen UL-apparat, så det går ju inte..

Planen här ser ut såhär, skritt 15*2 i en månad nu, sen 40*1 i 2 månader, sen gör veterinären nytt besök med ultraljud, om allt ser bra ut så kan jag sitta upp 2*10 minuter om dagen.. Håller med dig om att det känns mkt bättre att rida, första dagarna jag provade att sitta upp lite (innan bakslaget då) så kände man hur hon liksom "levde upp" igen..

Har iaf bokat tid för laser nu på måndag, så då ska hon får sin första behandling. Hon sa att man måste göra minst 5 behandlingar för att det ska påverka läkningen, och att man ska göra det med 2 dagars intervall, är inte de lite tätt? Trodde man skulle ha en vecka emellan för att benet ska vila sig efter behandlingen.. Svårt när man inte själv vet liksom, önskar man var mer kunnig inom sådant här..

Det är vanlig sådan voltarengel som man använder på människor. Nej den kan göra lite ont om man kör precis på benet, provade den själv för att veta hur det känns.

Ja så kan det ju vara, har en kompis som har en laser som hon köpte när hennes pålle var sjuk men hon har flyttat till stockholm så hon kan inte behandla min häst. Hon tyckte att den hjälpte men man kan ju för lite själv. 5 gånger låter rimligt men 2 dagar emellan är ju ganska tätt men vad vet man? :confused:

Jag hade också ute distriktaren på en annan skada, en hälta på ett bakben men hon kunde ju inte säga mer än att han var halt och det kunde jag ju se själv, det var ju därför jag ringde ut dem?? :eek:
Så då bestämde jag mig att händer det något mer åker jag direkt till klinik och det gjorde det ju. Vi har ganska många kliniker, djursjukhus på rimligt avstånd så jag hade många att välja på. Hörde mig för och kollade på hemsidan och fastnade för den kliniken vi åker på nu och är supernöjd! Hon hittar altid problemet och man får en plan hur man ska göra. Jag känner mig helt trygg med henne som veterinär så det är skönt.

Lycka till med behandlingen, du får berätta hur det går!

ok, då vet jag vad de är för gel :). Hon behandlades ju med laser idag första gången, och de gick bra. Hon som behandlade rekommenderade att använda BOTpad, detta utan att jag ens frågat om det, så känns bra att man har köpt det! Det var min man som hade pratat med henne på telefon tidigare och han hade missförstått det där med 2 dagars intervall, tydligen menade hon att hon skulle behandla varje dag i 5 dagar i två intervall. Alltså totalt 10 behandlingar, detta blir ju väldigt dyrt, men vi ska börja med 5 ggr så ska vi se om vi fortsätter, men det lutar mot att vi gör det. Jag som tyckte det lät väldigt tätt med 2 dagar emellan, men nu kommer hon varje dag i fem dagar! Men som sagt så är nog laser mildare än stötvåg (hoppas jag) så att det är ok att behandla såhär mkt på en gång..

Vad skönt att ha så stort utbud gällande veterinärer! Här är det dåligt med hästveterinärer och hovslagarna är nästan utrotade!

Kanon att hon rekommenderade BoT ju. Ska köra igång med mina också så fort jag slutat med den antiinflammatoriska gelen. Oj 10 behandlingar, vad kostar det? Jag tror det är mildare än stötvåg, stötvågorna "slår" ju sönder vävnaden lite lite för att stimulera läkningen så det blir ju en liten "skada" av den och så skickar kroppen dit sitt eget läksystem.

Du får berätta hur det gick när ni gjort behandlingen!

Förresten hur stor hage har du din pålle i nu? Min står ju i dubbel sjukhage sen bakslaget den 23 december. Funderar på att utöka den med en ruta till helgen om han känns bra i benet. Man märker att han börjar tycka det är trist nu och att han är understimulerad. Idag när jag skulle gå med honom o paddocken (han brukar vanligtvis vara ett litet ljus) så bet han i kedjan på grimskaftet som värsta unghästen och naffsade mig i jackan och höjd epå huvudet och backade något steg. I vanliga fall bara går han snällt efter mig. Detta var ju inget allvarligt och han såg lite finurlig ut precis som han ville berätta att du jag har tråkigt!

2700 kostar det med 10 gånger, egentligen så är det ju inte så dyrt, vi trodde från början att det skulle vara mkt dyrare, men då hade vi inte heller räknat med 10 gånger. Men det blir nog 10 behandlingar.. Om det gör att hon blir frisk fortare så är det definitivt värt det!

Hon har ganska liten hage nu, lite större än en box.. För ett tag sen hade hon som två boxar och lite till, men de hagarna blev så leriga, och nu efter att skadan gick upp har jag inte vågat ha henne på större. Grejen är ju den att om det blåser eller regnar så blir hon tokig! Så när jag hade som två boxar hade jag så att jag kunde stänga av ena halvan av hagen om det började blåsa.. Imorgon ska det antagligen blåsa här, rådfrågade "hästterapueten" idag om det och hon tyckte jag skulle vara på säkra sidan och låta henne stå inne då. Nu blåser det lite lagom så har ett vakande öga på henne nu...

Är han lugn så skulle jag öka på hagen, man kan ju öka på lite i taget så att han inte firar det genom att kuta runt, fast han kanske inte gör de?.. Skönt ändå att han inte gör värre saker än så! Men ändock ett tecken på överskottsenergi..
När jag går med min pålle så känns det ibland att man går med livet som insats, haha.. Men detta är som sagt då det är dåligt väder.. Känns lite knäppt att man ska behöva kolla väderprognosen för att ta reda på om man har en snäll pålle idag eller en jobbig pålle... I vanliga fall så är det inte såhär illa, då märker man bara en liten humörskillnad när det är dåligt väder, men nu när hon är så pass understimulerad så reagerar hon jättekraftigt på vädret.
Eftersom min häst "är som hon är" så kommer hon få gå på denna ruta till efter UL:et om 2,5 månad och ser det bra ut så ökar jag på hagen då..

Får se om det hänt något på återbesöket, sist så hann ju skadan gå upp några veckor innan det var dags för återbesök så vi hann ju aldrig se om det läkt något. När ska ni kolla upp skadan nästa gång?

Förresten, ett tips är att gå olika rundor varje dag.. Tycker min häst blir lite stimulerad av att gå på olika ställen.. Samt att göra lite träning när vi går, typ halt, halvhalt osv..

Nej gud hjälper det så är det ju värt varenda krona!! Vi gav ju 3750 kr för 5 stötvågsbehandlingar......puh det sved ovanpå de andra veträkningarna men om det kan hjälpa så är det värt det!

Hm jo får han för stort och inte rids så busar han, trots att han snart är 17! Han får en ruta till som ett L i helgen men inte mer. Innan gick han ju i en liten oregelbunden vinterhage men eftersom han rusade massor då dagen innan julafton så får han gott stanna i en ännu mindre nu. Vi ska på åb i mars..... Åh jag längtar, vill se hur det går, om det går..... Jag drömmer ju om att sätta igång honom iaf till sommaren och senast i höst.... Uch ibland blir man så ledsen. :cry:

Min pålle påverkas också mer av väder nu när han är skadad och har massa energi men han gör som tur är inget, höjer mest huvudet och blir spänd, med sina 177 cm i manken blir han ganska maffig då så det är tur att han lyssnar bra ändå!

Längtar tills det blir ljust på kvällarna så vi inte bara behöver gå i paddocken på vardagarna. Blir nog bättre om man som du skriver varierar miljön lite. Jag ska skaffa en egen tömkörningsgjord i helgen så jag kan tömköra honom lite i skritt för det tycker han är roligt så slipper han gå efter mig :)

Ja, man är ju uppe i ganska höga summor nu..

Men oj vad stor han är!! Glad att min "bara" är 164, hade nog blivit lite rädd annars så som hon håller på.... Himla skönt att han inte gör något iaf! Märker på min pålla att hon egentligen vill vara till lags, man märker att hon ofta står emot i början sen tillslut exploderar hon när hon inte kan hålla sig längre.. Så flera korta promenader hade ju egentligen varit att föredra, men svårt att få till det tyvärr..
Låter som en bra idé att tömköra! Då blir det ju lite omväxling också!

Håller med om att det känns ledsamt ibland, blir så sugen på att rida när jag går i paddocken och vill så gärna att hon ska få springa fritt i hagen.. Men förhoppningsvis går detta över nu och kommer aldrig mer! Men jag känner lite att jag kommer vara rädd för att sätta igång henne "riktigt" igen, är rädd att skadan ska gå upp.. hästterapueten sa dessutom att det är vanligt att det händer på andra benet sen eftersom det har varit belastat mkt när det andra varit skadat.. uscha...

Uch ja man blir så sugen. Jag är ju inackorderad också och de andra rider ju och tränar på som vanligt och själv får man sitta och titta på......

Ja jag har också tänkt på det att jag kommer vara rädd att sätta igång sen. Kommer nog sitta och känna efter i varje steg. Kommer ta det väldigt lugnt i början och mest rida ut och på raka spår så att man inte överbelastar och tömköra mycket i början.

Men uch om det skulle hända på andra benet också, då vet jag inte vad jag gör!

Jag vill också så gärna att han ska få gå i hagen med sin kompis och vara häst igen.....längtar till mars och åb!

suck.. Gick lite med henne i paddocken nu innan laserbehandlaren kom.. Och hon fick världens bryt! Hon stegrade sig, viftade med framhovarna, hoppade runt mig och sparkade bakut om vartannat.. När jag tillsut fick stopp på henne så stod hon på tre ben, vägrade en stund att ens stödja på ena bakbenet! Väntade en stund och fick tillslut med mkt försiktighet in henne i boxen.. Känner inget på bakbenet och hon verkar inte ha ont längre.. Pratade med hästterapeuten om det som hände och hon sa att för det inte är konstigt om hon sträckte till bakbenet eftersom hon stått och vilat så länge, och att det antagligen inte är något att vara orolig för. Ang senskadan så sa hon att det värsta för senskador är om de tokspringer/rusar, får upp farten så att säga, eftersom jag hela tiden hade henne på en tygels avstånd hoppandes runt mig så sa hon att risken iaf inte var jättestor att det hade gått upp. Men att jag ska hålla noga uppsikt nu till imorgon, för imorgon borde jag märka om den har gått upp..

Förutsatt att skadan inte har gått upp nu så ska vi ha en veckas uppehåll nu och sen köra på fem laserbehandlingar till..
Vad jag hatar detta jäkla väder!!! Blåser som bara den ute..

Tillbaka från stallet nu igen.. Benet kändes precis som förra gången det gick upp.. mer svullet och varmt. Men ändå inte 100 på att det har gått upp, kan vara en reaktion av lasern också, men antagligen inte.. Men har iaf kylt nu, ska kyla igen senare..
Detta GÅR ju inte!? Nu känner jag bara för att ge upp, släppa henne i vanlig hage och låta det lösa sig självt.. Jag kan inte gå med henne alls, går jag utanför stalldörren med henne så blir hon stel som en pinne och bereder sig på att hoppa och springa pga av all överskottsenergi.... Skulle ju ringa och boka tid för laser nu, men känns helt meningslöst om det har gått upp igen.. Avvaktar nog lite med det.. Får se hur det ser ut senare ikväll och imorgon..

Ta inte ut henne om det blåser jättemycket, det är bättre att hon får vara kvar i stallet då. Hur mycket lugnande ger du henne? Det kanske är för lite?

Har testat att ha henne inne när det blåser, men det fungerar inte så bra, hon är superlugn inne, men när jag väl ska ta ut henne sen när det slutat blåsa så hoppar hon runt i hagen för att hon stått inne..
Ang det lugnande så är det jättesvårt.. Vill ju inte ge henne hela tiden och varje dag. Men som igår så blåste det inte så farligt så jag gick ut, men under tiden jag var ute så blåste det upp och då var det kört.

Men däremot så känner jag mig mer osäker idag på om skadan verkligen har gått upp? Jag har ju med jämna mellanrum igårkväll/natt kylt benet, men när mannen gjorde sista kylningen igårnatt så sa han att det inte kändes så varmt längre. Och imorse tyckte inte jag heller att hon kändes alls lika varm längre!

OM det har gått upp, kan värmen i benet försvinna så fort? Kanske var detta bara en extra stark reaktion på laserbehandlingen`? HOPPAS!!!!

Nej men uch jag lider verkligen med dig!!!! :(

Du kan inte få lite lugnande av vet så att hon inte blir så stirrig när ni ska gå?
Hoppas hoppas att det INTE har gått upp. Det kan ju vara en reaktion på lasern med, Min häst blev svullen och varm av stötvågsbehandlingen de första två gångerna, jag vet inte om det är samma med laser.

Min vet pratade faktiskt om det att om man har en fungerande lösdrift kan man låta hästen gå ute dygnet runt så de inte blir så toppade OM de inte springer då vill säga. Detta är ju jättesvårt........ Jag har också funderat på det där med att bara släppa i hage och låta det lösa sig själv. Min kompis gjorde det, tror hennes gick 2 mån i sjukhage sen dess vanlig hage och nu 1 år senare är hon bra. Men man vet ju aldrig. Min häst skulle ju inte klara att gå på lösdrigt så för oss är det inget alternativ och eftersom han har haft problem med bakknäna också kan han inte gå på sommarbete mer vilket ju känns jättetrist. Men jag hoppas kunna ha honom ute från säg 6.30-20.00 i sommar iaf, men vi får se.

Hur är det med bakbenet idag? Kan ju mycket väl vara en sträckning nu eftersom hon stått som hästterapeuten sa. Håller tummarna för er!

Nu ska jag åka och köpa en tömkörningsgjord och så ska pållen få skritta lite på töm, med betoning på SKRITTA!! :crazy:

Själva skadan kan jag inte uttala mig om, men har man en konvalescent så är det bättre att ge den lugnande varje dag än att den skall få såna här ryck. Dels så finns det en stor risk att skadan inte läker som den skall och inte minst... Din egen säkerhet!! Vem skall ta hand om din häst om DU skadar dig?
Om det inte går att ta ut hästen nån dag för att det är storm eller liknande så kan man även ge den lite lugnande nästa dag innan man släpper ut den i ett sånt här fall. Det tycker jag i a f, din häst får vara glad för att den inte hamnade på boxvila inomhus. Jag har förstått att du har stora problem med den här konvalescensen, men jag kan trösta dig med att det är vanligt att det blir besvärligt när man hamnar i en sån här situation. I a f om man inte har en seg ponny. Det enda råd jag kan ge dig är att hålla din häst hyfsat neddrogad när du leder den och att eventuellt spänna in den litegrann också för att få bättre koll på den när den leds. Och inget kraftfoder såklart.
Ett alternativ kan ju vara att skicka den till ett konvalescentställe också, men det brukar kosta rätt mycket.

Tack för svar! Känns bra med respons när det går så här dåligt.. Benet är inte varmt alls längre, men tycker att det är lite lite tjockare än vanligt, kommer nog aldrig få reda på om skadan har gått upp eller inte.
Ang att ge lugnande så är det nog faktiskt så man får göra. Håller med om att detta inte fungerar som det är nu, främst pga säkerheten..
Funderar dock på att förstora hagen lite för att kunna ha hennes kompis i samma hage.. Den andre hästen kommer definitivt inte att påverka hur lugn hon är i hagen då han aldrig springer eller busar. Men tänkte att är det lite större så kommer hon ju gå mer och inte stå still och samla energi hela dagarna.. Kan ju ha henne i liten sjukhage när det blåser, för det är ju då risken är stor att hon springer och har sig.. Har dock inte bestämt mig än för om jag vågar göra såhär, risken är ju såklart att hon springer i hagen om jag förstorar den.. Ska fundera lite på det..

gicalgeli: Jo, jag har lugnande till henne.. Men får börja använde det mer koninuerligt.. Vad är det med din hästs bakknän? vad tråkigt att han inte kan gå på "riktigt" sommarbete, men tidiga mornar och sena kvällar låter som ett bra alternativ.. Verkar som att det som hände bakbenet är som bortblåst idag, så de var nog ingen fara med det.. Går å försöker bestämma mig för om jag ska försöka med mer laser eller inte, känns lite som att kasta pengarna i sjön faktiskt.. Tror definitivt på att det funkar men risken är ju tydligen jättestor att hon drar upp skadan.. Detta är ju 3:e gången skadan går UPP och alltså
4:e gången hon skadat senan.
Lycka till med tömkörningen!!

Läste in en annan tråd att din pålles skada sitter på djupa böjsenans förstärkningsband, det är samma som min har, samt på djupa böjsenan då..
Hur gick tömkörningen?
Gick med min pålla 15 minuter innan och det gick lugnt och bra till. Hon har känts kall om benet hela dagen, men ikväll svullnade det upp igen och blev varmt(!?) Så håller på å kyler benet nu igen. Fattar inte detta... Vågar inte linda henne när det blir såhär, så hon står olindad nu tills vidare. Funderar på när man kan använda BOT igen..
Hur sen din hästs ben ut nu? Svullet eller varmt något?

Han hade knäledsinflammation i båda bakknäna men blev friskförklarad på en behandling med kortison och tuppkamm, jag är dock osäker på om det verkligen var helt borta men det syntes inget hos vet. Det var anledningen till att hela dena karusellen startade för antagligen har han överbelastat sitt framben för att avlasta bak. Han gick på bete då och jag har ältat så många gånger om han kanske inte varit skadad idag om han inte gått på bete....

Så då är det precis samma skada, jag rör själv lite ihop vad han har och inte har nu efter alla turer. Sambon vet nästan mer efter vetbesök eftersom han kan lyssna hela tiden och inte behöver springa med och longera häst.

Min häst är lite varm typ varannan dag i det skadade benet, oftast ingen svullnad (han är lite tjockare i den kotan sedan innan också så det är svårt att helt avgöra). Vissa dagar är han dock helt sval i benet och de dagarna är hans matte på 1000 gånger bättre humör!
Oj är det fjärde gången skadan går upp? :( Förstår att du tvekar då med lasern, hjälper det är det ju guld men annars kastar man ju bara ut pengar som man kanske kunde lagt på något annat....

Tömkörningen gick bra. Han blev lite sur i början för han brukar vilja trava på volten ett par varv innan man går ut på spåret men det fick han ju inte nu så då blev han först lite sur men inget allvarligt. Sen gick han lugnt och fint på spåret i solen så det kändes bra. Nu var det länge sedan jag tömkörde så det tog ett par varv innan kommunikationen satt som den brukar.
Jag tyckte han såg helt ok ut i vänster varv men sen i höger varv tyckte jag han såg lite ojämn ut men jag vet inte. Han verkade nöjd med att få göra något i alla fall. Imorgon blir det promenad ute om vädret tillåter.

Vad skönt att det gick lugnare till idag! :)

Har du din häst hemma? Min sjukhage är jätteknölig nu för det frös här så vet inte hur jag ska göra. Vill ju inte ha honom inne hela dagarna......

Känner igen den där tankegången.. När min häst fick skadan första gången så var det i höstas när betet började ta slut och vi förstorade hagen för att få mer bete, då sprang de som bara den och den var lite blött på marken så antagligen halkade hon och sträckte då senen.. Har tänkte många gånger att om vi inte hade förstorat hagen och istället öppnat ensilagebale (som vi funderade på att göra) så skulle detta aldrig hänt..
Men att din häst fick skadan när han gick på bete är inget som du borde känna skuld över, hästar är ju som lyckligast på bete och man vill ju att de ska kunna gå på det.. Man kan inte skydda dem från allt, det går inte..

Tycker också att det är jobbigt att snappa upp allt som vet säger.. Tyvärr så är jag oftast själv när vet är här.

Ang hur benet ser ut så låter det ju bra att han inte är svullen iaf! Skadan här sitter på ungefär halva senan och den är då lika tjock som 1,5 normal sena ungefär, kanske närmare två senor när hon är som mest svullen.. Jag blir också jätteglad när benet är svalt, vilket det brukar vara när hon har varit i hagen hela dagen.. Men å andra sidan så hjälper ju blodcirkulationen till att läka, så efter back on track så blir hon ju betydligt varmare och svullnare.. Men det ska ju vara normalt.

Känner igen din hästs besvikelse.. De förstår ju (antagligen inte) varför allt inte är som vanligt.. Jobbigt för dem...

Ja, jag har henne nästan hemma. Bor granne med svärföräldrarna som har gård och där har vi hästen, så det är ju gångavstånd och jag ser henne från fönstret.. Kan ju gå dit flera gånger om dagen, men lite svårt ibland när man är själv med barnen.. Men angående din hage, förstår att det är jobbigt att be om saker hela tiden, men om du fixar med hagen själv så blir det ju inte så omständigt för dem? Kanske känns bättre då? Men har förstått att detta med hagen är ganska viktigt för läkningen Svårt för honom att gå om det är riktigt fruset och knölar..
Men om du nu fixar en sjukhage till, tänk då på att sätta honom i gamla sjukhagen när det blir milt igen så du inte har två upptrampade sjukhagar till nästa gång det fryser på..

Uch nej man kan ju inte skydda dem från allt, kan ju hända när som. Min kompis häst har en senskada som den fick när hon var ute på promenad med den och den blev rädd för något och hoppade till och så vips hade den en senskada så man vet ju aldrig. Man får nog sluta klandra sig själv och göra det bästa av situationen som den är nu.

Ah ok men nästan hemma då, måste vara skönt får då kan man hålla koll. Min stallägare är mammaledig nu så hon har mer koll nu än innan så det är skönt. Idag skulle de fälla träd på deras trädgård så då hade de tagit in min häst :)

Nej han förstår ju inte varför han inte kan trava lite som han brukar lilla vännen. Vi gick en runda idag, för första gången på 4 veckor som han får lämna gården. Han var lite spänd och hoppade till en gång när vi precis gått över vägen men sen gick han lugnt, längtar tills det blir ljust om kvällarna så vi kan gå ut oftare så han inte blir så spänd.

Min vet skriver alltid en liten lapp också som man får med sig hem men där skriver hon ju inte allt så sambon snappar upp en del.

Var i stallet en snabbis nu på kvällen och nu var han lite varm i det skadade benet men kanske det håller på att läka då.....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 317
Senast: ll.96
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 802
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat