Svullnad bakom ganaschen

Sv: Svullnad bakom ganaschen

Puttputt...

Någon som kan bekräfta eller dementera något av det ovan skrivna. Detta uppträdde även på mitt sto idag... Efter att jag släppt ut henne från ett jättemagert bete till ett ganska magert bete.
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Min vet sa också att det var lymfkörtlarna som var svullna och det behöver inte betyda att hästen är sjuk, men att kroppens försvar har satts igång av någon orsak.
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

det fins smörblommor i nya hagen. Tänkte att det kankse hade med det att göra? Förgiftning?
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Vårt gamla sto som just betar på mkt kort gräs har också fått svullnaden idag.Hon verkade helt frisk för övrigt. Ska tävla henne på söndag. Har de ont av det där när man rider tro? Undrar just vad veterinären säger vid besiktningen på söndag i fall de fortfarande är kvar?
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Lymfkörtlarna sitter inte där, utan mellan ganscherna ganska högt upp.
Kan tyda på en infektion.

I detta fall är det SPOTTkörtlarna som reagerar o är oftast ofarligt.
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

min är ochså svullen, han var även stelare i nacken och såg svullen ut från nacken och en bit ned.
var öm i förrgår men var bättre i går.
dom går på ganska kort bete.
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

de e för att de e kort gräs o för att dom då få i sig mycket grus de lägger sig som i små påsar bakom ganascherna..ge dom loppfrö uppblöt i varmt vatten el som pellets finns o köpa hos din fodergivare..kan få sand kolik så gör något åt de..kram
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp