Svullna lymfkörtlar

G

gjiongi

vad kan det bero på när hästens lymfkörtlar bakom ganascherna svullnar?
vad ska man göra?
Vad kan det bli för bieffekter?

Tacksam för svar !

Sv: Svullna lymfkörtlar

min pålle har fått det i en speciell hage när han äter gräset,något han inte riktigt tål...han är jättesvullen då men inget annat dvs allmäntillståndet helt oförändrat,efter ridtur brukar svullnade gått ner till obefintlig.

Jag har en häst som är allergisk mot mygg o knott hon svullnar jättemkt i lymfkörtlarna på våren sommaren, detta pga av sin allergi!

Swalglymfknutorna känner du ffa mellan hästens ganascher, inte "bakom". Däremot sitter det spottkörtlar bakom ganascherna och de kan swullna ordentligt när hästen på går och gnager på kort gräs. Ser lite ut som påssjuka. Detta är alltså inte en immunologisk reaktion och så länge orsaken inte är en inflammation i spottkörtel eller spottsten så kommer det att gå tillbaka aw sig själwt.

Nu kanske jag missförstod din beskriwning?

Arabizars häst får mer sannolikt en reaktion i spottkörtlar än i lymfknutor. En förstorad lymfknuta reagerar inte på motion.

Hittade en gammal tråd.

Hur vet man om det är en immunologisk reaktion, eller en inflammation i spottkörtel eller spottsten?

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
651
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 509
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka