Svullna lymfknutor

Brandybus

Trådstartare
Hur vanligt är att att unghästar har något stora/svullna lymfknutor? Är det "farligt", är risken att exem utvecklas stor?

Sv: Svullna lymfknutor

Hur vanligt är att att unghästar har något stora/svullna lymfknutor? Är det "farligt", är risken att exem utvecklas stor?

Bero på hur stora, hur gammal är hästen och vet ni om den nyligen har varit sjuk, kanske en enkel förskylning.
Att det skulle innebära en eksem risk har jag aldrig hör talas om. Men svullnaden tyder på en nyligen genomgången infektion eller pågående infektion.
Den kan även har reagerat på dålig grovfoder.

Tänk på att du inte flytta en sådan häst till ett nytt ställer innan du vet att den är helt frisk.

Perla har stora lymfknutor. Hon har alltid haft det. Veterinären säger ju attd et inte är någon fara så jag antar att det inte är det :confused:

Jag tycker att det är rätt vanligt på hästarna. Ofta nu under våren/sommaren upplever jag att dom har svullna lymfknutor under ganascherna. Tror inte det är så mycket att bry sig om ifall hästen inte har feber eller visar andra sjukdomssymptom.

Relativt vanligt, i synnerhet sommartid med alla insektsbett.

En reaktion ("svullnad") i en lymfknuta innebär att kroppens immunförsvar har reagerat. Det kan iofs ske vid eksem, men det finns ingen koppling mellan en sådan reaktion och uppkomsten av eksem.

Så luddigt svar... Men nej, det finns ingen som helst risk att eksem pga en reaktion i lymfknutorna! Farligt eller ej beror på orsaken.

Är det lymförtlarna som är svullna eller spottkörtlarna? Hästar som betar kan ju få svullna spottkörtlar.

Vi har en häst som är konstant svullen mellan ganascherna, inte hårda utan mjuka "bubblor". Har haft så sedan vi köpte henne för två år sedan.. Trodde hon skulle se ut så, men när hon nyligen stod på Metacam några dagar (pga annan orsak) försvann "bubblorna". Därefter kom dom tillbaka igen.. Kan det bero på någon sorts obalans i kroppen??

Om det är lymfknutorna som är svullna beror det på en immunologisk reaktion. Inte på en "obalans", såvida du inte avser inflammation.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 207
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
916
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka