Svullna kotsenskidor

K

kaktusen

Jag tror att min häst har fått svullna kotsenskidor (är dock inte säker), de är lika svullna på alla fyra. Nu undrar jag hur pass allvarligt det är? Bör man avbryta all träning? Vad kan man göra själv?
Eller finns det någonting annat som det skulle kunna vara?

Mycket tacksam för svar :bow:

Sv: Svullna kotsenskidor

Är du säker på att det är just kotsenskidorna? Vid överansträngning är det vanligaste väl att hästen inte får gallor i alla ben. Om hästen är tjock i alla fyra så skulle jag först tänka på fodret, vid foderbyte blir många hästar mer elle mindre galliga i benen.

Har inte bytt foder så troligtvis beror det på överansträngning.

Om du är mycket orolig så är väl det bästa att kontakta veterinär. Annars kan du väl skritta en vecka och se om gallorna går ner. Back on track kan ha bra resultat på gallor.

Men om det nu är senskiderna är det allvarligt då?

Idag var svullnaderna inte alla lika tydliga utan mer som gallor... Känns liksom "onödigt" att veterinären ska komma om det bara är gallor... men man kan aldrig vara säker :(

Men du behöver inte ta ut veterinär, det räcker med att ringa! :idea:
Jag tror det viktigaste är att röra på hästen, hage och promenad och hålla koll. Så lite stillastående i box som möjligt.
:)

hellre en gång för mkt! Det där tänkandet skrämmer mig lite. När det gäller hästens hälsa finns inget onödigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka