Svullna kotor...

Noteca

Trådstartare
Är det bara min häst som svullnar nått förfärligt så fort hon går på gräs? Jag håller på att vänja dem vid gräs nu och är uppe i 2h, och pållan är tjock som en boll om kotorna på morgonen, även en bit upp på benet.
Kan tillägga att hon inte är tjock hela tiden utan det blir bättre när hon får komma ut.
Fler med hästar som svullnar lätt? Vad gör ni åt det?
 
Sv: Svullna kotor...

Min svullnar och blir gallig, (småågallor) så fort han får för mycket protein i sig. Spelar ingen roll om det är vinter eller sommar, han klarar inte av höga kvoter. Så när jag märker att han svullnar drar jag ner på proteinet och då försvinner även gallorna.

Nu när gräset har kommit och de gått på invänjning varje dag de sista två-tre veckorna så har jag dragit ner på kvoten varefter jag märker att det behövs och då försvinner gallorna direkt. Hans gallor går ej bort av rörelse utan sitter tills kvoten är vad han klarar av.
 
Sv: Svullna kotor...

Tack för ditt svar!
Min svullnar i benen av för mkt protein också, men det beror mycket på var proteinet kommer ifrån. Kraftigt hö klarar hon, men bara en liiiten mängd soya tex klarar hon inte. Jag ska prova att dra ner på hennes protein i foderstaten ännu mera!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 218
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 729
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 721
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp